Visa fullständig version : Varma grillade kycklingar i butiker - ok?
Såna som brukar stå i nåt varmt skåp i nån form av påse.
Är det nån erkänd bakteriehärd som man bör undvika att äta, eller är det helt ok att plocka hem en sån, ev låta den svalna, och sen micra den senare under dagen?
Aldrig testat, men dom ser ju så goda ut, och kyckling blir aldrig gott när jag lagar det själv :D
Man ska inte tänka på riktigt allt, Köp, ät, njut.
Har svårt att tro att det skulle säljas så mycket av dem om folk skulle bli sjuk av de.
chrilledude
2010-01-21, 09:49
De är så JÄVLA gott! Helt sjukt. Iallafall med potatissallad ;)
Spring och köp nu! SPRING!
Det finns klockslag på vissa etiketter så att man kan se hur länge den har varit i varmhållnings-skåpet. Har för mig att de slängs eller packas om efter 2timmar i vissa butiker.
Om butiken sköter det rätt så är det ju inga problem med att äta sådan kyckling.
Ah, great, tack :)
Jo, potatissallad är väl det enda som passar till en sån....stackars deff, får skippa lunch den dagen tror jag...
Har för mig att de slängs eller packas om efter 2timmar i vissa butiker.
Hehe, ICA då eller....dom verkar ju gilla att märka om datumet :D
Ah, great, tack :)
Jo, potatissallad är väl det enda som passar till en sån....stackars deff, får skippa lunch den dagen tror jag...
Skippa potatissalladen så har du ju perfekt deff mat,
Hehe, ICA då eller....dom verkar ju gilla att märka om datumet :D
Ja, det är Ica jag syfftar på. Men jag nämnde inte märka om datumet.
Varmhållen kyckling i butiken är ingen bakteriehärd. Den kycklingen är riktigt bra:thumbup:
Den ska ätas varm.
Ska du själv värma kyckling så köp den som är nedkyld och finns i kyldisken. Kycklingen är nedkyld under kontrollerade former. Den kycklingen är många gånger bättre m a p bakterier än vad vi själva kan göra hemma i kylskkåpet.
Varmhållen kyckling i butiken är ingen bakteriehärd. Den kycklingen är riktigt bra:thumbup:
Den ska ätas varm.
Ska du själv värma kyckling så köp den som är nedkyld och finns i kyldisken. Kycklingen är nedkyld under kontrollerade former. Den kycklingen är många gånger bättre m a p bakterier än vad vi själva kan göra hemma i kylskkåpet.
Oj....men hur många är det som hinner hem med en sån där varm kyckling utan att den hunnit svalna på vägen?
Är det verkligen "farligt" om man kyler den (ute och sen i kylskåp) för att sen micra upp värmen ordentligt några timmar senare?
Sent på kvällen kanske dom inte ens har några kvar, så jag resonerar, så tänkte köpa på dagen imorgon.
Kylda grillade vet jag inte om jag sett, inte såna där färska.
Scratch89
2010-01-22, 09:17
Är det verkligen "farligt" om man kyler den (ute och sen i kylskåp) för att sen micra upp värmen ordentligt några timmar senare?
Nope.
Den ska ätas varm.
Kollade etiketterna som är påklistrade idag, står att om man tar hem en och kyler så håller dom sig 2-3 dagar, så det är nog ingen fara att köpa en på förmiddagen och värma den på kvällen.
Återstår att se om dom är goda, i så fall kan det ju bli lite av en favvo-rätt för det var inte så hemskt dyrt och lätt att "laga" ju med potatissallad till :)
Om det är gott dvs....
Kollade etiketterna som är påklistrade idag, står att om man tar hem en och kyler så håller dom sig 2-3 dagar, så det är nog ingen fara att köpa en på förmiddagen och värma den på kvällen.
Återstår att se om dom är goda, i så fall kan det ju bli lite av en favvo-rätt för det var inte så hemskt dyrt och lätt att "laga" ju med potatissallad till :)
Om det är gott dvs....
Klart det är gott,,, Stick genast iväg å köp en så får du se.
Äter 4-5 stycken färdiggrillade i veckan, överlever inte utan dem. Vare sig de innehåller gift eller ej.
Kort svar: Ät.
Ja det kanske är maträtten jag väntat på då, hehe, för jag käkar typ aldrig kyckling då det ofta inte blir så gott när man ska steka själv eller ha i ugn....ofta lite torrt och trist, men grillat/grillkryddmarinerat brukar va så jäkla gott :)
Är ju bra kött så dumt att inte äta.
Anton Fräs
2010-01-23, 05:25
Någon som har kvalificerad gissning på vad en sådan här kyckling ligger på för kcalvärde?
100g ger ca 200 kcal
Men då är skinnet inräknat.
Visst, mycket av smaken/kryddorna sitter där men själv så föredrar jag att inte äta det och då blir det genast lite lägre. Vågar man gissa på något mellan 115 - 160kcal/100g beroende på vilken bit det är.
Någon som har kvalificerad gissning på vad en sådan här kyckling ligger på för kcalvärde?Brorsan rensade bort allt skinn och lade allt kött på en våg häromdagen, han fick ihop 340 gram rent kycklingkött. Tror jag har läst på forumet att kyckling utan skinn ger cirka 130-150kcal och nära 30g protein per 100g, jag utgår åtminstone från den siffran, den verkar trolig.
shut teh face
2010-01-23, 10:54
Den är jävligt god men sjukt mycket marinad eller vad man ska säga. Jag tycker de är sjukt bra. :)
Brorsan rensade bort allt skinn och lade allt kött på en våg häromdagen, han fick ihop 340 gram rent kycklingkött. Tror jag har läst på forumet att kyckling utan skinn ger cirka 130-150kcal och nära 30g protein per 100g, jag utgår åtminstone från den siffran, den verkar trolig.
Jag hade gissat på typ 100kcal, det mesta från protein.
Inte helt fel om man kollar här....sen kanske grillningen lägger till massa fett, jag vet inte, men att det skulle va 30g protte/kg låter ju enormt...
http://www.recepthjalpen.se/kyckling.html
Brorsan rensade bort allt skinn och lade allt kött på en våg häromdagen, han fick ihop 340 gram rent kycklingkött.
Förresten, var det en hel eller en halv grillad då?
Den halva jag köpte väger ju typ ett kg, vore skumt om det bara skulle va typ 150-200g kött på den...kanske... ;)
Hel. Om jag inte minns fel nu så är 20g protein per 100 gram för otillagad fågel. Tillagad så är siffran högre? Ska söka lite efter den tråden jag läste i...
Hel. Om jag inte minns fel nu så är 20g protein per 100 gram för otillagad fågel. Tillagad så är siffran högre? Ska söka lite efter den tråden jag läste i...
25 står det på mina frysta kycklingfiléer
Gabriel174
2010-01-23, 12:03
Sjukt gott är det iaf!
Ska man värma den i micron, i påsen den ligger i?
Eller i ugn, i påsen....eller utan påse? :s
Ligger i kylen nu och väntar på kvällen :)
shut teh face
2010-01-23, 14:38
Jag tycker den är smidig att köpa och äta inom kort. Om man ändå ska vänta tills kvällen kan man lika gärna slänga in kyckling själv i ugnen, och det blir godare. :)
Jag brukar hutta in den i ugnen på 225º grill (utan påse) i 10-20 minuter tills skinnet blir krispigt...*drool*
(Kladdig coleslav med fetaost, kvarg, majonnäs, röd paprika och strimlad salladslök till.)
Ugn alltså....hmmm...får se om jag orkar, eller om jag testar micron.
Säkert gott kallt också, kanske, fast inte med kall potatissallad till tror jag.
Själva bröstfilén är ju jätte god även kall. Däremot låren och vingarna är helt klart godast varma.
Har aldrig värmt någon i micron så hur det påverkar smaken vet jag inte men varmt blir det ju iallafall...
Jag äter 5-7st grillade kycklingar i veckan. Brukar räkna på 700-750kcal beroende på hur stor den är. Då räknar jag utan kött.
Är verkligen stor skillnad i smak, beroende på var man köper den har jag märkt.
Antar att det här inte tillför tråden något alls. Bra mat som man lätt får tag på om man är ute på stan.
Jag äter 5-7st grillade kycklingar i veckan. Brukar räkna på 700-750kcal beroende på hur stor den är. Då räknar jag utan kött.
Är verkligen stor skillnad i smak, beroende på var man köper den har jag märkt.
Antar att det här inte tillför tråden något alls. Bra mat som man lätt får tag på om man är ute på stan.
Måste vara tråkigt att äta kycklingen utan kött*slap*
Måste vara tråkigt att äta kycklingen utan kött*slap*
Haha, men man kommer i form *kissass*
Fantastiskt gott, att man inte provat tidigare...
Funkade perfekt att värma i mikron på en tallrik :)
Haha, men man kommer i form *kissass*
Fan, det ligger något i det där.:MrT:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.