handdator

Visa fullständig version : Viktminskning på 2 månader

Theprodigy
2010-01-20, 11:06
Hej,

Jag är 19 år,
190 cm
102 kg.

Det är såhär, att jag måste tappa en stor mängd vikt på två månader, cirka 14-16 kg.

Vilket är bästa sättet att göra det på utan att tappa alltför mycket muskelmassa?

Jag vet att det är lite väl mycket vikt på 2 månader, men nu är det såhär det är.

Så jag undrar om nån kan tipsa mig om vad min kost borde bestå av, t.ex. hur stor del protein, kolhydrater, fett. Om jag ska ta några tillskott för att kunna gå ner såpass mycket i vikt utan att förstöra kroppen och vilken sorts motion jag borde utföra. Andra bra synpunkter och tips mottas varmt.

Jag är villig att satsa hårt på träning och vara diciplinerad med kosten, dock är jag inte sådär jättesugen på att väga varenda gram mat.

Jag tror att det är ungefär 15 kg jag måste gå ner, men jag kanske har fel.

Här är en bild:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-------mmmm.jpg

Tack på förhand

chrilledude
2010-01-20, 11:10
Ja du, dra bort 1000kcal på ditt totala kaloriförbrukning per dag. Ät mycket protein och gymma hårt. Det jag kommer på. Lycka till :)

Yeahvlen
2010-01-20, 11:19
Läs stickyn, längst upp här i forumkategorin.

Theprodigy
2010-01-20, 11:24
Läs stickyn, längst upp här i forumkategorin.

Menar du deffguiden?

jag har läst den och det verkar som att med den metoden så kan man inte gå ner speciellt snabbt i vikt/fett, han rekommenderade 0,5 kg i veckan vilket inte är i närheten av vad jag behöver, så jag tänkte att det kanske fanns andra alternativ än hederlig deffning.

Jag är inte så påläst på kost och allt sånt, men jag antar att man kan gå ner mer i fett om man inte bryr sig lika mycket om att bibehålla muskelmassan samtidigt? Jag tappar hellre lite muskelmassa och mycket fett än tappar 0,5 kg i veckan och bibehåller muskelmassan.

dannegavle
2010-01-20, 11:33
16 kg på 8 veckor = 2 kg per vecka

För att tappa så mycket vikt behöver du åstadkomma ett underskott på ~2000 kcal per dygn i genomsnitt. Om vi antar att du har 25% kroppsfett för närvarande, så kan kroppen som mest frigöra ~1800 kcal (~25 kg fett * ~70 kcal) från dina fettlager per dygn. Den ekvationen går inte ihop, och i takt med att du minskar i vikt kommer ekvationen att bli än mer orimlig.

Varför MÅSTE du tappa så mycket vikt så fort?

Sundqvist
2010-01-20, 11:36
ja du, dra bort 1000kcal på ditt totala kaloriförbrukning per dag. Ät mycket protein och gymma hårt. Det jag kommer på. Lycka till :)

+1

Yeahvlen
2010-01-20, 11:39
Menar du deffguiden?

jag har läst den och det verkar som att med den metoden så kan man inte gå ner speciellt snabbt i vikt/fett, han rekommenderade 0,5 kg i veckan vilket inte är i närheten av vad jag behöver, så jag tänkte att det kanske fanns andra alternativ än hederlig deffning.

Jag är inte så påläst på kost och allt sånt, men jag antar att man kan gå ner mer i fett om man inte bryr sig lika mycket om att bibehålla muskelmassan samtidigt? Jag tappar hellre lite muskelmassa och mycket fett än tappar 0,5 kg i veckan och bibehåller muskelmassan.

Ja.

Just minus 500 kcal är endast en uppskattning och ett förslag. Vill du gå ned mer i vikt får du helt enkelt ta bort ytterligare X antal kalorier som du vill att viktnedgångens ska motsvara. Minus 1000 från din energibehov leder till en viktminskning på ett kilo i veckan.

Hur du åstadkommer den energibalansen är upp till dig. Vilken motion, likaså. Förslagsvis den motionsform där du kan hålla så hög intensitet så länge som möjligt för högst energiförbrukning på själva aktiviteten. Plus styrketräning, det är viktigt.

Theprodigy
2010-01-20, 11:40
Ja du, dra bort 1000kcal på ditt totala kaloriförbrukning per dag. Ät mycket protein och gymma hårt. Det jag kommer på. Lycka till :)

Är det den optimala planen för att vara i så bra form som möjligt om 2 månader?

z_bumbi
2010-01-20, 11:47
Är det den optimala planen för att vara i så bra form som möjligt om 2 månader?

Nej men eftersom du inte berättar vad du gör idag träningsmässigt, vad du äter eller varför du ska gå ner samt att du inte har lust att väga något så är det svårt att säga något mer specifikt. 1000 kcal är i minsta laget men beroende på varför du ska gå ner så kan det räcka.

mattilainen
2010-01-20, 11:53
Menar du deffguiden?

Vadå med den metoden kan du inte gå ner så mycket? Det är det enda sättet att gå ner är att hamna på kaloriunderskott. Om -500 kcal om dagen inte räcker så får du höja det.

delta_mats
2010-01-20, 11:54
Supplementera EAA flera gånger per dag, träna hårt, rör på dig mycket. Ät fruktansvärt lite.

Theprodigy
2010-01-20, 11:56
Vadå med den metoden kan du inte gå ner så mycket? Det är det enda sättet att gå ner är att hamna på kaloriunderskott. Om -500 kcal om dagen inte räcker så får du höja det.

Okej, hur mycket kan man ha som mest i kaloriunderskott utan att det ska vara skadligt?

chrilledude
2010-01-20, 12:00
Fattar inte varför du har bråttom dock, låt det ta sin tid så slipper du tappa alla muskler.

Theprodigy
2010-01-20, 12:05
Jag räknade ut att mitt energibehov är 3621 kcal om jag ligger på 1,6 i ansträngning varje dag. Jag vet inte om 1,6 är korrekt, men ifall jag gymmar 5 gånger i veckan och tränar thaiboxning/jiujiutsu och springer 5 ggr i veckan så kanske det är ganska rimligt.

Kan jag dra av så mycket som 2000 kcal per dag och ändå gymma och göra allt som vanligt?

Kan jag få i mig tillräckligt med protein, kolhydrater och fett på 1600 kcal om dagen så att inte min kropp kollapsar?

Hur ska jag fördela protein, kolhydrat och fettintagen procentuellt över kalorierna?

delta_mats
2010-01-20, 12:09
Vid en så kraftig energiminskning som det skulle innebära att tappa 2 kg i veckan i 2 månader. Du kommer bli seg i huvudet, orkeslös i kroppen när du tränar, och din återhämtning kommer även den bli försämrad.

Yeahvlen
2010-01-20, 12:12
Jag räknade ut att mitt energibehov är 3621 kcal om jag ligger på 1,6 i ansträngning varje dag. Jag vet inte om 1,6 är korrekt, men ifall jag gymmar 5 gånger i veckan och tränar thaiboxning/jiujiutsu och springer 5 ggr i veckan så kanske det är ganska rimligt.

Kan jag dra av så mycket som 2000 kcal per dag och ändå gymma och göra allt som vanligt?

Kan jag få i mig tillräckligt med protein, kolhydrater och fett på 1600 kcal om dagen så att inte min kropp kollapsar?

Hur ska jag fördela protein, kolhydrat och fettintagen procentuellt över kalorierna?

Hur vill du att din kropp ska se ut efter viktminskningen? Vill du ha mer fett på kroppen i förhållande till din vikt och dina muskler, än utgångsläget?

Theprodigy
2010-01-20, 12:14
Vid en så kraftig energiminskning som det skulle innebära att tappa 2 kg i veckan i 2 månader. Du kommer bli seg i huvudet, orkeslös i kroppen när du tränar, och din återhämtning kommer även den bli försämrad.

Ja, det är möjligt men vill man bli fin får man lida pin. Om jag skulle ligga på ett underskott på 1500 kcal/dag istället för 2000 skulle det göra stor skillnad för välmåendet tro?

delta_mats
2010-01-20, 12:18
Ja, det är möjligt men vill man bli fin får man lida pin. Om jag skulle ligga på ett underskott på 1500 kcal/dag istället för 2000 skulle det göra stor skillnad för välmåendet tro?

Ja det tror jag säkert.

Theprodigy
2010-01-20, 12:28
Hur vill du att din kropp ska se ut efter viktminskningen? Vill du ha mer fett på kroppen i förhållande till din vikt och dina muskler, än utgångsläget?

Haha, nej jag vill vara i så snygg form som möjligt, dvs så lite fett som möjligt och så mycket muskler som möjligt, men hellre nästan inget fett och ha tappat en del muskler än att ha bibehållit muskelmassan och tappat knappt något fett alls(3-4kg kommer inte räcka särskilt långt)

Kravmaga
2010-01-20, 12:50

Risken om du ligger på väldigt lågt kcal-intag är att du tappar mycket muskler, vilken i värsta fall kan resultera i att du har mindre fett på kroppen men också mycket mindre muskler, därav kanske "fett vs muskler" är oförändrat alt. såsom Yeahvlen's kommentar.

Theprodigy
2010-01-20, 12:55
Risken om du ligger på väldigt lågt kcal-intag är att du tappar mycket muskler, vilken i värsta fall kan resultera i att du har mindre fett på kroppen men också mycket mindre muskler, därav kanske "fett vs muskler" är oförändrat alt. såsom Yeahvlen's kommentar.

Okej, men vad ska jag göra då? Jag vet inget om sånt här, skulle vilja få lite konkreta tips av någon god själ :D Jag vill gå från att se ut som på bilden till att se så bra som möjligt ut. Hur ska jag göra med kost och träning?

chrilledude
2010-01-20, 13:03
Okej, men vad ska jag göra då? Jag vet inget om sånt här, skulle vilja få lite konkreta tips av någon god själ :D Jag vill gå från att se ut som på bilden till att se så bra som möjligt ut. Hur ska jag göra med kost och träning?

Som sagt; Ligg på typ 500-700kcal underskott och _INTE_ mer, styrketräna hårt och ät mycket protein.

Theprodigy
2010-01-20, 13:50
Som sagt; Ligg på typ 500-700kcal underskott och _INTE_ mer, styrketräna hårt och ät mycket protein.

Om jag ligger på såpass lågt kcalunderskott så kommer jag kanske gå ner 4-5 kg vilket inte är tillräckligt...

delta_mats
2010-01-20, 14:12
Om jag ligger på såpass lågt kcalunderskott så kommer jag kanske gå ner 4-5 kg vilket inte är tillräckligt...

Du måste ju inse vilka begränsningar som finns. Att du kommit på att du måste tappa 15 kg fett på två månader är ju dumheter och inte alls genomtänkt. Är det ett vad som står på spel eller ska du bevisa för någon att du minsann kan bli stenhård på 2 månader?

Theprodigy
2010-01-20, 14:36
Du måste ju inse vilka begränsningar som finns. Att du kommit på att du måste tappa 15 kg fett på två månader är ju dumheter och inte alls genomtänkt. Är det ett vad som står på spel eller ska du bevisa för någon att du minsann kan bli stenhård på 2 månader?

Okej , jag har tagit mitt förnuft till fånga och tänker ligga på 900 kcal/dag i underskott, det är väl inte så farligt?

jag har gjort iordning och räknat lite på de måltider jag kommer äta. Jag kommer äta samma sak exakt varje dag, åt helvete med varierad kost, orkar inte laga mat varje dag, så jag ska göra mat för hela veckan och frysa in istället.

vet att det blev lite rörigt med allt men det ska iaf vara i denna ordning på varje rad: Mat, antal kcal, antal gram protein, antal gram kolhydrater, antal gram fett.

Sen är det hopräknat per måltid och sedan per dag

Såhär ser det ut, verkar det bra ?

.........................................Protein Klhdtr Fett

risgrynsgröt 200g 178 kcal......6g ..24,1g.. 6g

hallonsylt 50 g 92 kcal...........0,2g .. 21,8g .. 0,1g

minimjölk 100g 36 kcal............3,5g ..5g.. 0,1g

kokt ägg 100 g 141 kcal..........12,6g .. 0g .. 10,1g

= 447 kcal ...........................22,3g .. 45,9g .. 16,3g

fullkornspasta 150g 241,5 kcal...8,7g ..44,85g ..1,5g

tonfisk 250 g 275 kcal...........61,25g .. 0g.. 3g

keso 100 g 93 kcal..............12g ..2,1g .. 4g

röd parika 100 g 31 kcal ..........1,1g ..5,2g .. 0,2g

=640,5 kcal............................83,05g ..52,15g .. 8,7g

Ris 100 g 117 kcal...................2,6g .. 25,6g .. 0,2g

kycklingfile 200 g 210 kcal........46,2g ..0g .. 2,4g

sweetchili 30 g 54,6 kcal..........0,24g .. 11,16g.. 0,87g

creme fraiche 75 g 117 kcal.......2,175g .. 5,025g .. 9,9g

100 g tomat 23 kcal ................0,9g .. 3,7g .. 0,1 g

= 521,6 kcal...........................52,115 .. 45,485 .. 13,47

fruktsallad 200 g 182 kcal..........2g .. 32g .. 1,8g

fjällyoughurt 100g 91 kcal..........3g .. 11,5g .. 3,7g

kokt ägg 100 g 141 kcal............12,6g .. 0g .. 10,1g

= 414 kcal..............................17,6g .. 43,6g .. 15,6 g

Proteinshake 30 g 118 kcal.........23,88g .. 1,97g .. 1,8g

3 bananer/450 g banan 450,5 kcal.4,5g .. 99g .. 2,25g

Protein/dag = 180g

Kolhydrater/dag = 386,125g

Fett/dag=56,32g

2743 Kcal/dag.

jag ska ligga på 3621 Kcal/dag om jag vill ligga still så det blir ett underskott på cirka 900 kcal/dag.

Synpunkter?

delta_mats
2010-01-20, 14:49
Tänk på att beräkningen av din energiförbrukning inte är exakt, utan mer en uppskattning. Du kan behöva justera energiintaget upp eller ner beroende på hur viktminskningen ser ut.

Los
2010-01-20, 14:51
Inget som skulle passa mig, men det funkar. Det allra viktigaste enligt mig är att du äter på ett sätt som håller dig mätt. Personligen skulle jag ätit mer grönsaker (framförallt kål) och mer fett på bekostnad av ris och pasta.

En notering, pastan och riset är beräknad på kokt vikt, 150 gram okokt pasta är omkring 600 kcal (jämfört med 250 kcal i kokt vikt). Ungefär samma för ris.

inzie92
2010-01-20, 14:54
100g ris = 117kcal? Väger du riset efter kokning? Annars blir det 352kcal/100g.

Annars ser det bra ut, 2700kcal är inte såå värst lite att äta heller, detta borde du definitivt klara. Om du känner att du har svårt att bli mätt iaf kan du ju byta ut lit kolhydrater mot fett/protein. Lycka till!

Edit: pucktvåa på riset :P

Tiga
2010-01-24, 12:34

Jag tror inte det är bra med så mycket träning. 5 gympass, 5 löppass och dessutom thaiboxning/jiujiutsu. När ska du vila?

chrilledude
2010-01-24, 12:37
Är det vikten du bryr dig om eller formen? Ligger du på stort underskott tappar du även muskler, och du kommer se likadan ut i princip, ligger du på 500-700kcal underskott tappar du mest fett, vilket är bättre. Men gör som du vill, om vikten spelar så j*vla stor roll.

TehSaxo
2010-01-24, 19:16
Är det vikten du bryr dig om eller formen? Ligger du på stort underskott tappar du även muskler, och du kommer se likadan ut i princip, ligger du på 500-700kcal underskott tappar du mest fett, vilket är bättre. Men gör som du vill, om vikten spelar så j*vla stor roll.

Lugna ner dig. :)

Vill du inte berätta varför du vill gå ner just 15-16kg på 2 månader eller ser du helt enkelt inte dom inläggen som ställer just den frågan?

Rockhard
2010-01-24, 22:20
Hej,

Så jag undrar om nån kan tipsa mig om vad min kost borde bestå av, t.ex. hur stor del protein, kolhydrater, fett. Om jag ska ta några tillskott för att kunna gå ner såpass mycket i vikt utan att förstöra kroppen och vilken sorts motion jag borde utföra. Andra bra synpunkter och tips mottas varmt.

Tycker inte du har inte plats för några kolhydrater alls knappt om du ska lyckas fixa en imponerande form på 2 månader. Kolhydratfattiga proteinkällor nästan uteslutande, gärna fet fisk i en av måliderna, mycket grönsaker, och håll kaloriintaget på 1200 -1500/dag. Och skippa all löpning. Gym och thaiboxning räcker annars lär du gå in i väggen fullständigt. Du kommer tappa en hel del i styrka och muskler men utseendemässigt kommer kroppen att göra en imponerande förvandling. Jag har sett det själv ett par gånger på kompisar på så kort tid.

chrilledude
2010-01-24, 22:47
Lugna ner dig. :)

Vill du inte berätta varför du vill gå ner just 15-16kg på 2 månader eller ser du helt enkelt inte dom inläggen som ställer just den frågan?

Ber om ursäkt, är lite "*gah!*" idag.

:)

Marcus H
2010-01-25, 21:28
får man fråga varför du vill gå ner i vikt så snabbt? :)

Brinken
2010-01-25, 22:15
jag gick ner 18 kilo på 5 veckor, så det går absolut! Jag ansträngde mig väldigt hårt, vilket inte är hållbart i längden. Men om jag skulle göra det i halvtempo (som borde motsvara dit mål ungefär) skulle det nog gått ännu bättre. PMa mig om du vill veta mer om mitt upplägg. Men först av allt, varför måste du gå ner så mycket på så kort tid?
Håller tummarna för dig!

Zolon
2010-01-26, 17:22
Tjena, angående viktminskning, skulle något som det här fungera fint med träning?

http://www.thermacuts.com/se/home.php

Själva frågan är om vad ni tycker om detta preparat till hjälp för fett,viktminskning?