handdator

Visa fullständig version : Hur ser jag skillnad på vätska och fett?

John M
2010-01-19, 23:40
Kör kreatin just nu, är dock osäker på om jag har bundit vätska eller om det är fett jag har lagt på mig.

Jag kan ha varierande träningsmängd gällande förbränning- och konditions-träning från vecka till vecka. Känns som att jag gått upp ett par kilo på bara 1 vecka.

Har ni några bra tips? *flex*

TehSaxo
2010-01-20, 00:20
Man går upp ca 0,3kg/dag (i vätska) under uppladdningsdagarna med kreatin. =)

dt06mj2
2010-01-20, 00:28
Du har inte gått upp några kilo fett på 1 vecka. Tänk på att kroppsfett innehåller ~7500kcal, vilket betyder att du måste ligga på ett rejält överskott för att lyckas med det. ^^

Johan_P
2010-01-20, 00:31
Troligtvis är det inte 2 kg fett du lagt på dig då detta innebär ganska kraftig överätning.

Citat från Deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881):
Ett kilo kroppsfett består av i runda tal 7000 - 7500 kilokalorier (kcal).

Alltså ska du ha överätit 14000 - 15000 kcal denna vecka, vilket är ett genomsnitt på lite över 2000 kcal per dag. Det är ganska mycket.

Har du alltså inte ätit som en galen hest så är det troligtvis vatten som bundit sig i dina muskler som väger. De väger troligtvis inte så mycket som två kg, men en del i alla fall. Andra faktorer som påverkar är olika mängder tarminnehåll och mängd vatten i kroppen vid vägningstillfällena.

John M
2010-01-20, 10:47
Kan man få bort vätskan under huden på något vettigt sätt? Eller är det bara att acceptera att det finns där?

chrilledude
2010-01-20, 10:55
Kan man få bort vätskan under huden på något vettigt sätt? Eller är det bara att acceptera att det finns där?

Skippa kolhydrater några dagar så lär det försvinna, annars vet jag inte.

z_bumbi
2010-01-20, 11:02

Håll en jämn diet utan större variationer så försvinner det när kroppen har vant sig. Kreatin binder inte vätska under huden men en del börjar dricka som tokiga bara för att de börjar med kreatin och då reagerar kroppen på den förändringen.