handdator

Visa fullständig version : Muslimer och kristna till intervju!

faldikus
2010-01-19, 13:18
Jag går tredje året på teknikprogrammet och ska skriva ett stort arbete i Religionen där uppgiften är att jämföra Islam och Kristendom på valfritt sätt.

Jag har valt att skriva om fördomar mellan religionerna. Faktan får jag genom intervjuer.

Det är en öppen intervju och det är bara att svara här eller till min mail om så gillas.

Glöm inte att skriva religion och ålder.

Skriv upp era fördomar uppradade eller skriv en text där du beskriver din bild av motstående religion.

oablom@gmail.com är min kontaktmail.

Asdf
2010-01-21, 13:29
Det är en sån enorm debatt kring vad som är fördomar eller ej kring kristendom/islam. Är det vad du har tänkt att ta upp?

Jag är någon katolik/protestant hybrid eftersom jag är döpt i Sverige men min mamma är katolik. Min bild av islam är att det är en mycket missuppfattad religion, både av muslimer och av icke-muslimer, ingen verkar veta vad som egentligen _är_ islam eftersom muslimer i sin tur bråkar med varann om vilken bild eller tolkning det är som är rätt

JoeyP
2010-01-21, 13:48
Islam är den sista kusinen och senaste religonen efter judendomen och kristendomen väl?

Judendomen
Kristendomen
och sen 600år efter kom islam?

faldikus
2010-01-24, 12:26
Det är en sån enorm debatt kring vad som är fördomar eller ej kring kristendom/islam. Är det vad du har tänkt att ta upp?

Jag är någon katolik/protestant hybrid eftersom jag är döpt i Sverige men min mamma är katolik. Min bild av islam är att det är en mycket missuppfattad religion, både av muslimer och av icke-muslimer, ingen verkar veta vad som egentligen _är_ islam eftersom muslimer i sin tur bråkar med varann om vilken bild eller tolkning det är som är rätt

Exakt.

Jag anser att den praktiska bilden av själva religionen är den aktuella, dock så beblandas kultur med religion och det är lite det jag ska ta upp också.

faldikus
2010-01-24, 12:34
Islam är den sista kusinen och senaste religonen efter judendomen och kristendomen väl?

Judendomen
Kristendomen
och sen 600år efter kom islam?

Yes :)

Sheogorath
2010-01-24, 12:36

Vilket inte bara är fallet med islam, utan även med kristendomen, kommunismen, judendomen, satanismen, liberalismen eller vad du vill. Fanatiker av alla skolor anser alltid att deras definition är den enda rätta.

faldikus
2010-01-25, 12:34
Vilket inte bara är fallet med islam, utan även med kristendomen, kommunismen, judendomen, satanismen, liberalismen eller vad du vill. Fanatiker av alla skolor anser alltid att deras definition är den enda rätta.

Och det är den bilden som sänds ut till folket. Det är ju journalisterna som sitter med det stora ansvaret..

Kwon
2010-01-25, 12:43
Jews,Christians and Muslims are cousins and relatives!

Prophet Ivraiem(Ibraham, Ibrahim) Peace To Be Upon Him, married Sara, she did not have any children at first.

He then married Agar(Hagar) they had only one son Ismaiel and when Ivraiem and Sara were too old to have children ,she gave birth to Izac (Ishaq),who's son was Jacob father of Jews, who had 12 sons.

Among those sons were father of Moses and Christians(Saint Mary) ,while Ismaiel was grandfather of Mohamad peace to be upon all of them.

One big family!