handdator

Visa fullständig version : Ska jag tillföra mer protein till min frukost?

Rolv
2010-01-19, 12:47
Brukar oftast äta ungefär följande till frukost: Ca 80 g müssli/havregryn, filmjölk, 2 hårda bröd med mager ost, kaffe, en kaspsel omega 3. Brukar sedan gå och träna ca1 timme efter det. Tar alltid ca 10 g EAA innan träninngen. Tycker det känns lite tårta på tårta om jag skulle ta proteintillskott i samband med frukost oxå. Vad tycker ni? Ska påpeka att jag får i mig mycket proteiner resten av dagen.

Tack på förhand.

King Grub
2010-01-19, 12:58
Det behöver du inte, i o m EAA-intaget före träning och det höga proteinintaget i övrigt.

Anders The Peak
2010-01-19, 13:06
Enligt senaste rön om just proteinintaget så bör det fördelas jämnt över tid för att optimera proteinsyntesen i form av tre fyra måltider per dag. Men timningen innan och efter träningen är fortfarande viktig. Enligt Douglas Paddon-Jones senaste forskning på området.

Rolv
2010-01-19, 13:13
Jag ljög nog lite i min fråga. Det är snarare 1-2 timmar mellan frukost och träning. Tror knappast det har nån betydelse, men rätt ska va rätt! :whipped:

Rolv
2010-01-19, 13:14
Enligt senaste rön om just proteinintaget så bör det fördelas jämnt över tid för att optimera proteinsyntesen i form av tre fyra måltider per dag. Men timningen innan och efter träningen är fortfarande viktig. Enligt Douglas Paddon-Jones senaste forskning på området.

Och hur ska tolka det utifrån min fråga?

Anders The Peak
2010-01-19, 13:17
Och hur ska tolka det utifrån min fråga?
Tumregel fördela proteinet 1/3 per måltid om du äter tre ggr per dag.
Ca 30 gr protein per måltid är maxgräns för optimal MPS enligt senaste studierna på området resten går endast till energiproduktion. Kvalitén är viktigare än kvantiteten.

Rolv
2010-01-19, 13:21
Tumregel fördela proteinet 1/3 per måltid om du äter tre ggr per dag.
Ca 30 gr protein per måltid är maxgräns för optimal MPS enligt senaste studierna på området resten går endast till energiproduktion. Kvalitén är viktigare än kvantiteten.

Så då mrnar du att jag ska ta även i samband med frukost? För väntar jag 1-2 timmar, så är ju inte det samma måltid som frukosten.

Anders The Peak
2010-01-19, 13:50
Så då mrnar du att jag ska ta även i samband med frukost? För väntar jag 1-2 timmar, så är ju inte det samma måltid som frukosten.

Själv kör jag både EAA och BCAA ca 15 minuter innan frukost med ett par glas vatten. Jag räknar inte in EAA/BCAA i den vanliga proteinmängden utan låter det vara oräknat. Räknar bara in intakt protein i det dagliga intaget för enkelhetens skull.

JoeyP
2010-01-19, 14:30
Jag kör periodisk fasta och trycker i mig ca 40-60gram protein, tar 10g eaa först för att utnyttja den tomma magen, sen väntar jag 10-20min och äter.
kl 13:00 typ.

Innan under och efter träning kör jag eaa typ.

Och resten av proteinet efter träning till jag ligger runt 200g innan
kl 21:00 typ.

Får se hur mkt "bättre" resultaten blir då jag käkar mkt bättre nu och tajma det för att det ska vara "SKITBRA" för proteinsyntesen.

Anders The Peak
2010-01-19, 15:17
Jag kör periodisk fasta och trycker i mig ca 40-60gram protein, tar 10g eaa först för att utnyttja den tomma magen, sen väntar jag 10-20min och äter.
kl 13:00 typ.

Innan under och efter träning kör jag eaa typ.

Och resten av proteinet efter träning till jag ligger runt 200g innan
kl 21:00 typ.

Får se hur mkt "bättre" resultaten blir då jag käkar mkt bättre nu och tajma det för att det ska vara "SKITBRA" för proteinsyntesen.
For Building Muscle, Moderate Amounts Of Protein Per Meal Recommended (http://www.medicalnewstoday.com/articles/168876.php)

EAA/BCAA (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761)

pazzion
2010-01-19, 15:45
For Building Muscle, Moderate Amounts Of Protein Per Meal Recommended (http://www.medicalnewstoday.com/articles/168876.php)

EAA/BCAA (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761)

Vilken lycka för matbudgeten och plånboken!
Tack så mycket för en intressant studie:thumbup: