Visa fullständig version : Käkar för lite?
Emanuelzzon
2010-01-18, 18:49
Pojkar, nu har jag tränat i snart ett år..
Är 190, väger ca 80 pannor och ligger på mellen 6-7 måltider om dagen.
Tränar förutom gym fyra gånger i veckan en hel del kondition, har nyligen börjat räkna lite på mitt Kcal intag. Inser nu att jag äter alldeles för lite, äter ungefär 3500 kcal om dagen just nu. Men enligt tabeller på uppladdningen.nu, vilka jag tror är ganska bra, kräver jag i runda slängar 4300-4500 kcal om dagen (upp till 5000 vissa dagar). Jag söker alltså tips på era metoder för att se till att ni får i er tillräckligt med mat och protein. Litar inte riktigt på Protienpulverblaffs och annat pulver, känns ungefär som att jag lika gärna kunde äta pengarna, eftersom kroppen tillgodogör sig samma mängd energi och protein. Eller har jag helt fel? "p Summasmarum, alltså era tips, metoder och ideer?
Proteinpulvers,gainers är ju riktig mat i pulverform. Så det borde du lite på, däremot är det bara det,kolhydrater&protein+några näringsämnen som hängt kvar.
Proteinpulver är ju bättre än pengar, så mycket kan jag hjälpa till med :D
Näe, men det är ju bara att äta mer av vanlig mat eller ösa på med något snack som är energirikt. Det är inte så svårt, bara att äta mer :)
Väg dig regelbundet och utvärdera även vad du ser i spegeln.
Går du ner så äter du för lite.
Går du varken ner eller upp så ligger du nära balans.
Går du upp i "lagom" takt så äter du nog ganska bra.
Går du upp väldigt snabbt och ser lite för tjock ut i spegeln äter du för mycket.
Väg, utvärdera, ändra intag vid behov.
Den metoden tror jag personligen på, kan vara för att jag är kass på att räkna kcal =)
Mitt tips är att köpa den feta mjölken, den feta osten, den feta såsen, steka/tillaga mat i mycket valfritt fett osv. Du fattar nog. Kalorierna kommer dra iväg ganska fort då.
Chokladbollar är ett ganska bra sätt att få i sig mängder med kalorier. Havre, smör, kakao och socker i mängder. ;)
Du nämner inte några svårigheter med maten så då ger jag det uppenbara rådet om du vill ha i dig mer energi; ät mer mat.
Scratch89
2010-01-19, 00:24
Hur äter du nu?
Eddie Vedder
2010-01-19, 09:27
Du berättar hur lång ich tung du är och ger en odetaljerad träningsinformation, ingen information alls om övrigt liv och inget om din kost. Att då svara på om du äter tillräckligt eller ej är ju helt omöjligt.
Hur ser viktkurvan ut t.ex.?
Vad vill du väga? Vad har du för mål?
Emanuelzzon
2010-01-26, 14:54
Tack för svaren ") viktkurva, spegling och träning säger ni? jaha, viktkurvan ser ut som så att jag har ökat i jämn takt från ca 73-74 till närmare 80 sen jag började träna för ungefär ett år sen Väger mig relativt regelbundet och nja jag växer väl sakta men säkert, smal som en tandpetare från början, men närmar väl mig vad som kan defineras som "syns att du tränat ett tag". och träningen då, just nu ligger jag på fyra medeltunga gympass i veckan, med ett eller två konditions pass som brukar bestå av 30-60 minuters löpningen eller längdskidor. Andledningen till att jag postar är väl egentligen i ren frustration ;p hah nä men käkar för det mesta så mycket det bara går, men skolmaten lever inte alltid upp till kraven.. det har jag löst med att plocka med mig massa frukt och mackor som jag går och tuggar på för det mesta. Men kan ändå känna att jag behöver lite mer energi ibland. Det beror inte på överträning eller för lite tid, har bara haft känslan av att jag behöver mer energi ett tag. (Skolresultaten är detsamma som det alltid har varit, så ni kan nog inte skylla på stress heller) tacksam för svaren, jag kanske skulle knalla in på en viss konkurrent till kolozzeum vars lokaler ligger i närområdet ;p och höra vad dom har för förslag? vad rekommenderar ni i så fall?
Eddie Vedder
2010-01-26, 15:27
jaha, viktkurvan ser ut som så att jag har ökat i jämn takt från ca 73-74 till närmare 80 sen jag började träna för ungefär ett år sen Väger mig relativt regelbundet och nja jag växer väl sakta men säkert
Då vet du ju faktiskt redan svaret på din rubrikfråga. Du ökar ju i vikt och då äter du ju såklart inte för lite.
Att gå upp ännu mer och snabbare har inget som helst egenvärde om du inte ska uppåt i någon viktklass fett visst datum för en idrott eller så.
Emanuelzzon
2010-01-28, 17:31
vad jag efterfrågar är ju inte bara en viktkökning, utan främst att jag känner ett behov av mer energi under tunga träningsperioder. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.