Visa fullständig version : Äggprotein
Ny på forumet och såg tråden nedan angående sojaprotein. Tänkte att jag kunde ställa typ samma fråga här, men om äggprotein.
Jag använder äggprotein just nu som tillskott då jag är allergisk mot mjölkprotein och soyaprotein (yes..).
http://www.diet.com/store/img/products/OP-051.jpg
Jag undrar om någon annan här använder eller har använt detta? Jag använde det under en period på tre månader för ett år sen och tyckte att det fungerade bra då. Jag sprang nästan inget då och hade rätt låg förbränning, så jag la på mig vikt snabbt. Nu började jag igen att köra hårt för två månader sen, och äter samtidigt det här proteinet, men jag har inte gått upp i vikt alls. Springer dock otroligt mycket samtidigt som jag styrketränar, så det kan bero på det. Ser dock att kroppen formas väl, jag orkar med tuff träning och jag återhämtar mig snabbt.
Men som det stod i den andra tråden, svårt att veta hur bra ett proteintillskott fungerar. Någon som har några erfarenheter från äggprotein?
//edit
Både den här och den andra tråden kanske bör flyttas till subforumet kosttillskott? Såg det nu..
King Grub
2010-01-18, 15:17
Äggprotein är helt fullvärdigt och utmärkt för muskeluppbyggnad.
20 gram per intag stimulerar proteinsyntesen maximalt för äggprotein (mer ger inte större effekt):
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2008.26401v1
Viktuppgång har med kaloribalansen att göra. Går du inte upp i vikt, gör du av med alla kalorier du äter, oavsett vad du äter och oavsett om proteinpulver ingår i kosten eller inte. Vill du gå upp i vikt, måste du äta mer (oavsett om du tycker att du redan äter mycket eller inte).
Tack för svaret. Angående viktuppgång. Som sagt så löper jag mycket för att försöka förbränna fett. Har inte speciellt mycket fett på kroppen nu, men jag vill ha 6-8 rutor på magen istället för en. Är det enda värt att öka intaget av kalorier för att bygga muskler, eller ska jag fortsätta att köra på tills jag fått bort det fettet jag har och sen öka kaloriintaget?
King Grub
2010-01-18, 15:55
Det är kaloribalansen som avgör om du minskar eller ökar i kroppsfett också. Du kan springa ett halvmarathon varje dag, men äter du mer kalorier än du gör av med, blir du fetare i alla fall. På samma sätt kan du sitta i soffan hela dagen, men äter du mindre kalorier än du gör av med, minskar du i kroppsfett i alla fall. Konditionsträning i sig ökar inte dygnets fettförbränning ett dugg jämfört med en vilodag med samma kaloribalans.
Ok. Jag tar det som att jag lika väl kan fortsätta styrketräna tillsammans med konditionsträningen och att jag håller samma diet som nu, där jag tydligen förbränner mer eftersom fettet minskar och jag inte går upp i muskelmassa, och sen ökar intaget av kalorier när jag är nöjd över hur mycket fett jag har på kroppen.
Men det är inte så att det är enklare att öka intaget av kalorier redan nu, gå upp i muskelmassa och inte bränna fett (kanske t.o.m lägga på sig lite oönskat fett) och sen minska intaget av kalorier och börja bränna fett. Vad är bäst?
Det bästa för en vanlig rekreationstränande person som endast är ute efter en snygg och sund kropp är att hålla sig i god form året runt, säg kring 10% kroppsfett som man. Traditionell bulk och deff är kontraproduktivt.
christian9
2010-01-18, 16:16
Följdfråga: Eftersom äggprotein är såpass långsamt trodde inte jag det skulle stimulera proteinsyntesen i någon nämnvärd utsträckning alls, utan istället förbättra proteinbalansen genom att minska nedbrytningen. Gäller detta samband endast för mjölkproteinerna?
Ok. Jag tar det som att jag lika väl kan fortsätta styrketräna tillsammans med konditionsträningen och att jag håller samma diet som nu, där jag tydligen förbränner mer eftersom fettet minskar och jag inte går upp i muskelmassa, och sen ökar intaget av kalorier när jag är nöjd över hur mycket fett jag har på kroppen.
Men det är inte så att det är enklare att öka intaget av kalorier redan nu, gå upp i muskelmassa och inte bränna fett (kanske t.o.m lägga på sig lite oönskat fett) och sen minska intaget av kalorier och börja bränna fett. Vad är bäst?
Den andra exemplet du nämner är det vanligaste att folk gör. Om du får ner kroppsfettet och sedan lägger dig på ett energiöverskott så kommer en del av detta fett att åter ta plats på kroppen. Att istället äta upp dig och träna styrka samtidigt för att sedan lägga dig på kaloriminus med fortsatt träning är efektivare. Därmed inte sagt att det är det nyttigaste att hoppa upp och ner i vikt som en jojo.
King Grub
2010-01-18, 16:22
Följdfråga: Eftersom äggprotein är såpass långsamt trodde inte jag det skulle stimulera proteinsyntesen i någon nämnvärd utsträckning alls, utan istället förbättra proteinbalansen genom att minska nedbrytningen. Gäller detta samband endast för mjölkproteinerna?
Nej, men efter styrketräning gäller inte samma regler som i vila. Även kasein stimulerar proteinsyntesen efter styrketräning (om än inte lika mycket som vassle).
@Apos78
Ok, tack. Nyttigt skitsamma, det ska göras :)
Jag tror att jag fortsätter försöka få bort fett 2-3 månader till, sen öka intaget kalorier. Äter inget annat än riktig mat (råvaror..) och dricker inget annat än vatten (+protein), så när man väl ska gå upp i vikt sen så tror jag inte att jag kommer dundra upp i fett. Gäller nog bara att ha bra koll. Så får man väl gå upp i muskler sakta, och försöka förbränna lite fett samtidigt.
christian9
2010-01-18, 16:29
Just det ja, jag missade att det var intag efter träning som diskuterades. Tack Grub!
någon som har koll på hur mycket kalcium ägg proteinpulver brukar innehålla?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
någon som har koll på hur mycket kalcium ägg proteinpulver brukar innehålla?
Kan inte hitta någon innehållsförteckning som visar den exakta milligrammen per serving. Hittade endast en där Kalcium stod med på innehållsförteckningen men att det inte stod något där, inte ens 0mg så vet inte om det var fel eller hur det var.
Procentuellt kan man se här på ett välkänt märke iallafall. Dock inte säker på hur man ska tyda det. När jag kollade proteinpulver endast gjort på äggvitor stod de 0mg/serving.
http://i.imgur.com/uIKEcwS.png?1
Överväger själv att testa annat än mjölkprotein, se om min mage blir lite bättre. Segt att det är ganska så mycket dyrare.
sockerfar
2014-03-18, 21:47
Det bästa för en vanlig rekreationstränande person som endast är ute efter en snygg och sund kropp är att hålla sig i god form året runt, säg kring 10% kroppsfett som man. Traditionell bulk och deff är kontraproduktivt.
Men om man väger för lite, tex 75kg på 190cm
Hur ska man då kunna göra några förändringar genom att inte bulka?
Det är ju inte så kroppen går upp av sig själv bara för att man blir starkare?
Är man normal/smal måste man ju tvinga fram iaf ett litet överskott ju
Scitec Egg Pro, någon som provat?
sockerfar
2014-03-19, 06:50
Scitec Egg Pro, någon som provat?
Jag tycker vaniljsmaken är hemsk!
Hört choklad ska vara ett säkrare kort
Någon som smakat mm sports äggpulver?
Någon som smakat mm sports äggpulver?
beställde båda smakerna igår :)
sockerfar
2014-03-19, 12:06
Samma ;)
Jag som är extremt smakkänslig tycker att chokladsmaken är supergod! Drack detta proteinet i nästan ett halvår men bytte sedan pga priset.
Samma ;)
återkom gärna med hur smaken var! :D
sockerfar
2014-03-21, 08:58
Javisst Lill-tyson
Alltidxx
2014-03-21, 09:16
Traditionell bulk och deff är kontraproduktivt.
Nej det är det inte.
Nej det är det inte.
Jo i den kontext som meningen stod i....
(Aftonbladetteknik att rycka en mening ur sitt sammanhang.)
För en person som vill vara i hyfsat god svenssonform året om så är deff/bulk kontraproduktivt då det leder till att man viss tid av året är "ur form".
Att deff/bulk funkar bra för att bygga muskler och sedan periodvis minska fettprocenten är inte motsagt.
sockerfar
2014-03-21, 17:59
Jo i den kontext som meningen stod i....
(Aftonbladetteknik att rycka en mening ur sitt sammanhang.)
För en person som vill vara i hyfsat god svenssonform året om så är deff/bulk kontraproduktivt då det leder till att man viss tid av året är "ur form".
Att deff/bulk funkar bra för att bygga muskler och sedan periodvis minska fettprocenten är inte motsagt.
Jag tror han menar att bulka över 15% ca är dåligt, då tjänar man mer på att ligga på balans.
Om man inte bryr sig om att bli lite fet såklart
sockerfar
2014-03-21, 20:45
banan/jordgubb dubbeldos med 4 dl soyamjölk.
3,5/5
Gick att svepa direkt utan att det "tog emot" helt klart jämförbart med whey, absolut inte äcklig men samtidigt inte god.
Ska testa choklad imorgon.
Den kostar ju en del mer än whey, men är den snällare mot huden än whey köper jag denna lätt!
banan/jordgubb dubbeldos med 4 dl soyamjölk.
3,5/5
Gick att svepa direkt utan att det "tog emot" helt klart jämförbart med whey, absolut inte äcklig men samtidigt inte god.
Ska testa choklad imorgon.
Den kostar ju en del mer än whey, men är den snällare mot huden än whey köper jag denna lätt!
Tack! Ska bli spännande att höra! Btw, får man fråga varför du kör soyamjölk istället för vanlig? :)
sockerfar
2014-03-21, 21:13
Tack! Ska bli spännande att höra! Btw, får man fråga varför du kör soyamjölk istället för vanlig? :)
Därför att jag har märkt ett tydligt samband mellan akne och mjölkprodukter, vet även att det finns många som har problem med det.
Sök lite på finnar/akne och mjölkprotein så får du se. Väldigt personligt men för mig är det en given faktor till akne
hmm.är inte mandelmjölk eller hasselnötsmjölk godare än soya?
sockerfar
2014-03-21, 21:27
hmm.är inte mandelmjölk eller hasselnötsmjölk godare än soya?
Har inte testat faktiskt, ska nog köpa det imorgon :)
Chokladägg-pulver med hasselnötmjölk lite havregryn, någon banan
Ska testa det som gainer imorgon :)
Därför att jag har märkt ett tydligt samband mellan akne och mjölkprodukter, vet även att det finns många som har problem med det.
Sök lite på finnar/akne och mjölkprotein så får du se. Väldigt personligt men för mig är det en given faktor till akne
Hum.. Har kanske inte akne men har länge funderat på att helt utesluta mjölkprodukter. Hur går det då? Funkar det riktigt bra?
sockerfar
2014-03-22, 07:43
Ja för mig försvinner finnarna, men då stryper jag allt.
Mjölk,ost,smör,gainer,whey,kvarg osv
Ja för mig försvinner finnarna, men då stryper jag allt.
Mjölk,ost,smör,gainer,whey,kvarg osv
Även pizza? :p
mm-sports banan/jordgubb med vatten = håll för näsan och svep .... bara 2kg kvar ...
mm-sports banan/jordgubb med vatten = håll för näsan och svep .... bara 2kg kvar ...
samma misstag här.
Stoppa pressarna ... H-O-L-E-Y M-O-L-E-Y vilket j*vla fluff man får till av äggprotein, ville testa då jag ibland under deff kör uppvärmning med äggvita innan jag dumpar fluffsmeten. Men med mandelmjölk och äggprotein samt hallon blir det som cement.
Ångrar bittert att jag inte köpte fitnessguru då de ju alltid sötar sönder sina produkter till oigenkännlighet, BS smakade iallafall godkänt med hallon.
Nu jäklar skall jag såga banan/jordgubb smaken med fotknölarna på MM:s hemsida!
Jag tyckte att den smakade ok tidigare, men de senaste påsarna har smakat kemiskt. SELF´s smakar bättre.
Jag tyckte att den smakade ok tidigare, men de senaste påsarna har smakat kemiskt. SELF´s smakar bättre.
Mer eller mindre huvudet på spiken, det ligger någon slags konstig bismak kvar efteråt som verkligen inte känns naturlig eller "hälsosam".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.