Visa fullständig version : Tips på smidig plockmat vid fest?
Tänkte ha någon mindre födelsedagstillställning med förfest och lite mat/bål att bjuda på i veckan. Känner dock att jag är lite tom på idéer vad det gäller mat som man smidigt lagar till och bara ställer på en bricka så kan folk gå och ta lite som de vill? Inget superfancy, student osv, de flesta förväntar sig inget stort.
Funderar på för enkelhetens skull några sorts grönsakssnacks, gurk och morotsstavar med tzatziki / dipp och även skiva upp lite olika meloner man kan plocka av. Kex med lite ostar kanske hade funkat, men något mer "varmt" som är lätt att snitta upp? Alla tips välkomna :)
Larsson85
2010-01-18, 01:50
Pastasallad med kyckling.
Kanske inte något som du ställer på en bricka, men det är enkelt att laga och serveras kallt.
Gör en stor pizza och skär i små lättätna bitar. Köp guldfågelns djupfrysta kycklingklubbor, de värmer du på 20 min i ugnen, och med folie lindat runt klubban är det bra plockmat. Ostar är lite pilligt på studentbufé tycker jag :)
Istället för kex me ost så kan du ju göra något slags tandpetar grej me ost o typ nån god korv på lr nå sånt. Sen finns det ju massa olika snittar.
Lite tips:
Italienskt tema:
Köp skinka, korvar (inte dennis), oliver, inlagda kronhjärtskakor, gott lantbröd och ha detta som lite plockmat (sideorders) och satsa på någon pastasallad som grund och lite kycklingfile med pesto som protien för lite matigare eller fläskfile. Både de två går servera lite kylda.
Asiatiskttema:
Köp färdiga kycklingspett och vårrullar i asiatiskt affär. Gör en nudelsallad och beroende på tid och skills hade jag gjort egen sushi.
Amerikansk tema:
Kycklingvingar, minihamburgare, stora fat med pommes (sno från BK sådana krogar), revbenspjäll m.m.
Dansktema:
Gör massor av små "smörrebröd", räcker att du köper mindre pumpnickelskivor och ha på massor av olika grejer:
- Räkröra
- En skiva potatis, gräddfil och en silbit på
- Rostbiff, remoulad och lite parmesan
- o.s.v
Blandtema:
Går ju blanda allt ovan, men några saker som är enkla och alltid lätta:
- Bröd (fyller ut och blir ekonomiskt)
- pastasallader/nudelsallad/risonnisallad/vanlig sallad
- Kött (kycklingfilé uppskuret, fläskfilé uppskuret, kycklingspett)
- Sidogrejer (oliver, tunnbrödsrullar, ostar m.m)
- Såser (lite såser alltid trevligt för ge smak och folk kan bestämma själva)
Gör en stor pizza och skär i små lättätna bitar.
Jag skulle hellre göra ett antal småpizzor, det är kanten som gör att pizzabitar är plockvänliga. Vill man kan man sen skära de mindre pizzorna i kvartar etc men det är inte så jobbigt att göra tillräckligt små pizzor för att det ska funka direkt som tilltugg. Med mindre pizzor kan man också leka mer med olika fyllningar.
Ytterligare ett förslag: pajer eller portionspajer.
AlmostRipped
2010-01-18, 11:05
Mexikanskt tema funkar också rätt bra.
Quesedillas
Nacho Chips med Salsa & guacamole dipp
Bönröra
Chiligryta m. Tortillabröd
Små tacos
Finns mycket att göra beror på hur duktig du är i köket, hur mycket tid & pengar du har.
Lycka till
delta_mats
2010-01-18, 11:09
Lite ugnsgrillade räkor är smidigt att ställa fram.
Niklas W
2010-01-18, 11:20
Köp lite skinka, rostbiff, kycklingklubbor och en massa frukt. Skiva upp och servera. Något liknande:
68720
Köp lite skinka, rostbiff, kycklingklubbor och en massa frukt. Skiva upp och servera. Något liknande:
68720
Det är väldigt fräscht och gott! Bara att servera lite bröd till.
Annars kan man helsteka några fläskfiléer som du snittar och fyller med örter/ost/soltorkade tomater, göra en matig sallad, dressingar, såser och bröd.
Hur länge har Kolo haft detta subforum? Hade jag missat helt.. :em:
Mycket bra tips här! Har som sagt inte tänkt lägga allt för mycket pengar på spektaklet, några hundralappar på sin höjd, mest för gästfrihetens skull :) Vore smidigt om man slapp använda bestick också utan klarade sig med tallrikar för enkelhetens skull, annars får jag ta tummen ur och bege mig bort till ö&b antar jag.
Är nog lite inne på att köpa nå bröd och slänga på lite olika toppings + nachos och guacamole och grönsaksstavar av något slag! Planka är smidigt, men lite utanför budgeten då jag räknar med 10-20 pers. Men fortsätt ös på, tips kan man aldrig få för många utav!
AlmostRipped
2010-01-18, 12:03
Crostini's med Tapenade på är väldigt enkelt, ganska billigt och väldigt gott!
Oliver + marinerade vitlökar / Salami inlindad ost på tandpetare / Vitlöksbröd (göra eget)
Kex + ost eller någon röra på är alltid gott och väldigt billigt att göra
Småplock som jag bjöd på för ett par år sedan till min födelsedag.
Pestorullar, förmodligen skinka med pepparrotskräm, skagen med citronskiva
http://i45.tinypic.com/vzar00.jpg
Egen röra på soltorkade tomater, vitlök mm., mozzarella, tomat & basilika
http://i46.tinypic.com/1oqaes.jpg
http://i45.tinypic.com/vzar00.jpg
http://i46.tinypic.com/1oqaes.jpg
Det där skulle jag inte bjuda mina gäster på...
Jag hade mumsat i mig allt själv! Satan vad det ser gott ut.
Det där skulle jag inte bjuda mina gäster på...
Jag hade mumsat i mig allt själv! Satan vad det ser gott ut.
;)
Enkelt, gott, uppskattat = :thumbup:
Men det gällde att vara på hugget om man skulle få något själv för det gick undan innan allt var slut.
Sjukt bra tips! Tar efter en del av dedär tror jag bestämt! :D Ska försöka komma ihåg att fota innan det tar slut på torsdag!
68720
The 70s are back!
Pontus81
2010-05-18, 13:18
På sista festen gjorde flickvännen de här laxsnittarna (http://www.webbkokbok.se/recept/laxsnittar-med-farskost.html). Dom var skit goa. Sen kan man ju alltid bjuda på typ saltapinnar, chips och sånt.
ägg med citronmajonnäs o lite dill eller nått så det ser fint ut
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.