handdator

Visa fullständig version : Mycket kalorier?

Psyla
2010-01-16, 12:42
När är det farligt att ''överäta''? Spelar det ingen roll hur många kalorier man äter sålänge det finns utrymme för dem?

Belastar det inte kroppen mer om person 1 har ett behov på 12000 kalorier om dagen och käkar 11500

Eller om person 2 käkar 2000 och behöver 2500? Tänkte om det belastar organen eller liknande, även om man inte överäter.

shut teh face
2010-01-16, 12:45
Klart det gör

Eddie Vedder
2010-01-16, 14:59
Det finns många trådar som diskuterar lågkalorihypotesen.

Ett liv som dessutom förbrukar 12 000 kcal är ju ett fruktansvärt slitsamt liv.

tsp
2010-01-24, 10:14
Ja låt säga att man tränar konditionsidrott och förbränner en väldans massa kalorier och har en förbrukning på typ 5000kcal/dag. Borde inte detta då slita mer på kroppen än vad en "normal" persons kost gör? Tänker på föroreningar/tungmetaller och annan skit som går att hitta spår av i många sorters mat. Även om man förbrukar energin man stoppar i sig får man ju samtidigt i sig fler milligram "skit" som lever och njurar måste ta hand om. Vi vet ju alla t.ex. hur förorenad fisk från östersjön är och att man därför inte bör klämma i sig kilovis av den varan varje vecka. Visst kan man ju låta bli de mest uppenbart skadliga livsmedlen, men mängden skadligheter ökar ju oavsett då, såvitt jag förstått, i princip alla livsmedel innehåller mer eller mindre dåliga spårämnen/rester eller vad man ska säga.

Windstalker
2010-01-24, 12:45
Jag vet att jag läste en artikel som beskrev att möss som "överexponerats" för mat levde ett kortare liv än möss som fick mindre mat. Om detta är direkt applicerbart på människor vet jag inte, men det är klart intressant

Eddie Vedder
2010-01-24, 15:31
Ja låt säga att man tränar konditionsidrott och förbränner en väldans massa kalorier och har en förbrukning på typ 5000kcal/dag. Borde inte detta då slita mer på kroppen än vad en "normal" persons kost gör?

Utan tvekan ja.

Jag vet att jag läste en artikel som beskrev att möss som "överexponerats" för mat levde ett kortare liv än möss som fick mindre mat. Om detta är direkt applicerbart på människor vet jag inte, men det är klart intressant

Ja lågkalorihypotesen som sagt. Den bygger just, väldigt förenklat, på teorin om att kroppen ska behöva omsätta så lite som möjligt och utsättas för så lite oxidativ stress som möjligt typ.

Alltså minimalt med kalorier och protein för att få i sig allt essentiellt och även moderata doser träning.

tsp
2010-01-24, 18:51
Jag tänker huvudsakligen på skadliga restämnen osv, som t.ex. tungmetaller som finns i flera livsmedel. Är de ökade halterna av dessa så pass stora att de utgör en ökad risk för hälsan?

Crocker
2010-01-25, 16:03
Studie?

Scratch89
2010-01-25, 16:21
Jag tänker huvudsakligen på skadliga restämnen osv, som t.ex. tungmetaller som finns i flera livsmedel. Är de ökade halterna av dessa så pass stora att de utgör en ökad risk för hälsan?

Fast nu förutsätter du dels att man äter mat med mycket tungmetaller i, och dels att det ökade matintaget (till viss del) ska bestå av just dessa livsmedel som innehåller tungmetaller. Det är väl egentligen bara Östersjöfisk som innehåller tillräckligt stora mängder för att det ska vara en fara.

Tabbe
2010-01-25, 16:24
Usch kan se mig själv död vid 65 nu :D
Äter och bränner 4-5500 beroende på hur mycket vi har att göra på jobbet.

Ja gillar det iofs, mycket glass och mat

Eddie Vedder
2010-01-25, 16:49
Studie?

Det finns knappast bara en sådan studie. Tvärtom finns en enorm mängd vetenskaplig litteratur om den teorin. Kolla "low protein diet", "low calorie diet", "calorie restriction" osv på PubMed så kan du läsa abstracts fram till midsommar om du vill.;)