Visa fullständig version : Haitikrisen; tråden om jordbävningen i Port-au-Prince
Hittade ingen annan tråd om ämnet och tycker det är konstigt att det inte finns någon ännu.
Känner ni någon som drabbats eller bara vill prata ut om situationen?
Har ni donerat något?
- Om ja; hur mycket och till vilken organisation?
- Om nej; varför inte, kände du att du skulle unna dig en oxfilé på Noppes ikväll istället?
Jag donerade 300 kr till Läkare utan Gränser för en stund sedan eftersom jag vet att det är en pålitlig organisation och nästan 90 procent (de andra 10 procent till administationsavgifter och insamlingskostnad) går oavkortat till de som behöver det.
En diskussionsfråga: Varför tar det alltid så förbaskat lång tid innan hjälpen kommer till plats? Det var likadant vid Tsunamin julen 2004 vilket leder till att de redan fattiga invånarna börjar plundra vad de kan och söker sig sakta men säkert till flygplatsen där de vet att proviant och hjälpmedel sitter.
Kom igen nu koloiter!*cupid*
Donerade en hundring till Läkare utan gränser
Kan vara det ädlaste jag gjort i hela mitt liv.
En diskussionsfråga: Varför tar det alltid så förbaskat lång tid innan hjälpen kommer till plats? Det var likadant vid Tsunamin julen 2004 vilket leder till att de redan fattiga invånarna börjar plundra vad de kan och söker sig sakta men säkert till flygplatsen där de vet att proviant och hjälpmedel sitter.
I det här fallet tycker jag det går ganska så fort. Att få säkrare besked om vad som verkligen hänt, att besluta vad som ska göras, kontakta de som ska skickas iväg, lasta flygplan och båtar och sen transportera hela klabbet tar en stund oavsett hur bråttom det är. USA skickar t ex en hangargrupp men det tar en viss tid att förflytta ett fartyg.
Kaoset på flygplatsen visar dessutom att det inte går att transportera mer än vad infrastrukturen klarar av och den drabbas ju också ofta av sådana här katastrofer.
det är tragiskt men varför ens bry sig
" Varje timme dör 1000 personer av svält, de flesta av dem är barn"
det är en av saker man lätt skulle kunna göra ngt åt men man göt inget istället bränner man mat för att hålla priserna uppe,
även om detta är hemskt och tragiskt och man borde göra ngt så är det bara en droppe i havet tyvärr, att det finns ngn form av medmänsklighet är bara en myt
Bear Grylls
2010-01-15, 21:53
det är en av saker man lätt skulle kunna göra ngt åt men man göt inget istället bränner man mat för att hålla priserna uppe,
även om detta är hemskt och tragiskt och man borde göra ngt så är det bara en droppe i havet tyvärr, att det finns ngn form av medmänsklighet är bara en myt
+1
håller med dig till 100%
Jag håller med dig på dina första punkter, men att medmänsklighet är en myt?
Lätt att göra något åt stämmer inte, ej heller att man inte gör något.
Huffo the A-LagaRe
2010-01-16, 00:02
EN droppe i havet är mer än ingenting.
Donerar hellre mina allmosor till folk i min närhet istället för att hjälpa ett land som redan får mängder med hjälp.
Att bjuda en uteliggare på ett rejält mål mat och ett flaska sprit ger mig oändligt mycket mer än att flytta över en tusenlapp till ett land jag enbart kan peka ut på en karta pga. mediahypen.
Satt uppe igår med min bror som var på besök, CNN sände live från Haiti.. någon läkare som försökte hålla en tjej vid liv i en raserat byggnad.
Arbetarna drog ut bitar från diverse personer som hade suttit brevid henne i rummet när byggnaden rasade.
Svårt att inte känna empati när det ser ut som Hiroshima och döda ligger i travar på bilflak.
von huff
2010-01-16, 01:58
Visst känner man medlidande men bryr mig inte nämnvärt.Och ja, jag donerar hellre pengar till krigsveteranerna.Brad Pitt och Jolie lär ha donerat 1 miljon dollar till hjälparbetet på Haiti:)
Illa när Island med sina ekonomiska problem snabbt får iväg 35 hjälparbetare för att söka efter överlevande i rasmassorna långt innan våra tolv svenskar kommit dit.
Man kan undra vad det är som tar en sådan tid. Den C-17 som ska skickas iväg lyfter inte förrän på söndag. Sanslöst.
Att EU inte är på väg med delar av de Battlegroups som står beredda är också mycket märkligt. Tacka vet jag USA.
Det är lätt att sitta och döma administrationen av länder för att de drar ut på tiden. Samtidigt så tacklas ju alla länder med dels sina interna problem, dels den bristande informationen om hur läget egentligen är i Haiti.
Vad behövs?
Var ska man satsa resurserna främst?
Hur många ska skickas?
Vad är deras uppgifter?
Hur är sambandet med övriga länder?
Hur organiserar vi det och de som skall skickas?
Vem tar ansvaret att leda denna insats på så kort varsel?
Det är ett axplock av frågor jag kom på. Detta måste alltså våra ledare svara på.
Nelson81
2010-01-16, 07:28
I det här fallet tycker jag det går ganska så fort. Att få säkrare besked om vad som verkligen hänt, att besluta vad som ska göras, kontakta de som ska skickas iväg, lasta flygplan och båtar och sen transportera hela klabbet tar en stund oavsett hur bråttom det är. USA skickar t ex en hangargrupp men det tar en viss tid att förflytta ett fartyg.
Kaoset på flygplatsen visar dessutom att det inte går att transportera mer än vad infrastrukturen klarar av och den drabbas ju också ofta av sådana här katastrofer.
ja precis, och deras hamn är ju rätt raserad med, så den måste byggas upp innan dom kan börja ta emot alla båtar som ska komma med hjälpmedel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.