handdator

Visa fullständig version : Laxativ och näringsupptag?

mikaelj
2010-01-14, 13:37
Laxativ, t ex kaffe på fastande mage, tömmer maginnehållet. Det mesta verkar vara tämligen obehandlat, om än smält i magsäcken.

Eftersom näring (vitaminer, mineraler) och energi (fett, kolhydrater, protein) tas upp på lite olika ställen på vägen förmodar jag att en del av upptaget blir ofullständigt.

Hur stor och vilken sorts påverkan blir det?

Anton Fräs
2010-01-14, 13:57
Jag är inte säker på att kaffe stör näringsupptag på andra sätt än via sitt innehåll av polyfenoler? Fast Eddie lär ju komma inhastande nån gång snart och rätta mig *rolleyes*

mikaelj
2010-01-14, 13:59
Jag är inte säker på att kaffe stör näringsupptag på andra sätt än via sitt innehåll av polyfenoler? Fast Eddie lär ju komma inhastande nån gång snart och rätta mig *rolleyes*

Jag tänkte inte på kaffet som sådant, utan snarare att tarmen töms för snabbt.

Apos78
2010-01-14, 14:01
Är nog jättesvårt att säga. Att bara kolla detta genom granskning av avförning har visat sig vara lite inexakt (läste studien imorse men bortkastad nu). Tömmer det magen rejält eller bara ökar tendensen till att besöka WC? Kaffe alltså.

I vilket fall så måste det vara högst individuellt då jag annars ser en stor hög malnutrierade kaffedrickare framför mig :).

Apos78
2010-01-14, 14:04
Jag tänkte inte på kaffet som sådant, utan snarare att tarmen töms för snabbt.

Ah ok.

Sker ex en alltför snabb passage av ex. fetter där gallsalterna inte riktigt hinner plockas tillbaka kan man förvänta sig diarréer och medföljande risk för vätske- och saltförluster. Allt som inte gå vidare till colon lär reta en del och därmed ge grogrund för en diarré som inte är toppen för näringsupptag eller något alls för den delen.

Skillnad dock för ett laxativ som ges bakvägen.

mikaelj
2010-01-14, 14:11
Sker ex en alltför snabb passage av ex. fetter där gallsalterna inte riktigt hinner plockas tillbaka kan man förvänta sig diarréer och medföljande risk för vätske- och saltförluster. Allt som inte gå vidare till colon lär reta en del och därmed ge grogrund för en diarré som inte är toppen för näringsupptag eller något alls för den delen.

Det är nog ganska precis vad som händer. Å andra sidan har maten ofta fått smälta i ~10 timmar innan (sedan senaste måltid), så upptaget borde vara skapligt.

Tolkia
2010-01-14, 15:06
Det är väl främst tjocktarmen som påverkas, så jag tycker att det rimligen inte kan vara fråga om så stora förluster annat än att vattenupptaget påverkas (det mesta övriga tas upp i tunntarmen), om man dricker så mycket kaffe att man får rena diarrén av det. Det som ligger längst ned i tarmen och kommer ut efter morgonkaffet har ju, som redan påpekats, legat i systemet ett bra tag, det är inte frukosten som racear igenom.

Eddie Vedder
2010-01-14, 16:38
Vad jag förstått är diaréer något som först och främst kan ställa till elektrolytbalansen en aning. Och mineraler tror jag oftare följer med diarrén än vitaminer.

Fett i avföringen går att se utifrån hur flytande och oljig avföringen är. Kostens innehåll av kalcium påverkar och även om man äter nötter och frön. Hur pass mycket en allmänt fetare kost leder till mer fett i avföringen är jag osäker på. Där tror jag mest det handlar om anekdoter.

Jag kan själv skriva under på att massor av ägg ger andra toaletteffekter än perioder med massor av gröt. När jag åt mycket vegetariskt var jag glad om jag gick på toan var fjärde dag.

otherside
2010-01-14, 18:05
Vad jag förstått är diaréer något som först och f

Jag kan själv skriva under på att massor av ägg ger andra toaletteffekter än perioder med massor av gröt. När jag åt mycket vegetariskt var jag glad om jag gick på toan var fjärde dag.

Ägg skyndar på magen menar du?

Har helt slutat med havregryn, ägg och ost/kvarg och mår mycket bättre nu, framför allt havregryn stressar min mage.
måste ha blivit för mycket fibrer eller är det annat i havret?

Eddie Vedder
2010-01-14, 18:09
Ägg skyndar på magen menar du?

Om du läser vad jag skrev så är det mest anekdoter där jag tillhör skaran. Om det har någon extra effekt i sig eller om det beror på att något mer förstoppande minskas när jag äter mer ägg kan jag inte säga på rak arm.

Men som sagt, jag vet samtidigt att jag inte är den enda. Både ägg som sådant och mer fett i kosten är något som får fart på vissa personers magar. Höga fiberintag sätter sprutt för en del och sätter stopp för en del. Det varierar dessutom med fibertypen, vissa klarar den typen som finns rikligt i frukt och grönsaker men inte den typen som finns i spannmål (mig själv inräknat där).

Just magen verkar vara ett mysterium för folk.:)

otherside
2010-01-15, 13:14
Om du läser vad jag skrev så är det mest anekdoter där jag tillhör skaran. Om det har någon extra effekt i sig eller om det beror på att något mer förstoppande minskas när jag äter mer ägg kan jag inte säga på rak arm.

Men som sagt, jag vet samtidigt att jag inte är den enda. Både ägg som sådant och mer fett i kosten är något som får fart på vissa personers magar. Höga fiberintag sätter sprutt för en del och sätter stopp för en del. Det varierar dessutom med fibertypen, vissa klarar den typen som finns rikligt i frukt och grönsaker men inte den typen som finns i spannmål (mig själv inräknat där).

Just magen verkar vara ett mysterium för folk.:)

jag kan bara hålla med! ett sant mysterium, först nu på äldre dagar börjar man inse att det är kanske läge att vara snäll mot den, tidigare vräkte jag i mig cola light, vasslepulver trots viss känslighet, kaffe, fibrer i stora lass plus ett evigt supande på helgerna=)

En fest i måanden och 3-4 koppar kaffe om dagen är väl den lilal misshandeln jag tänker behålla. ska även försöka med lite mer frukt så jag tycker det är otroligt gott.
är firber från broccoli och ärtor skonsammare än från Spannmål?
Otroligt hur mycket pengar jag sparat in på att ge fan i cola som måltidsdryck också.:)

Eddie Vedder
2010-01-15, 15:22
är firber från broccoli och ärtor skonsammare än från Spannmål?

Från citatet i ditt inlägg...

Det varierar dessutom med fibertypen, vissa klarar den typen som finns rikligt i frukt och grönsaker men inte den typen som finns i spannmål (mig själv inräknat där).