Visa fullständig version : Första jobbet
shut teh face
2010-01-14, 07:53
Mjoho, nu har man ett "jobb". Jag har absolut ingen koll på det här med facket och a-kassa, jag vet inte hur man går med, men jag vet framförallt inte om jag bör gå med!
HJELP!
HJELP!
Jag trodde alltid att det fanns en "a-kassa", men det finns tydligen flera? Kan det vara så att enskilda arbetsplatser har egna a-kassor, om de är stora företag?
Jag jobbar inom IT
fråga dina arbetskamrater dom bör veta om ni har nån facklig person på jobbet.
har ni det så fixar han det. a-kassan ska du självklart gå med i omedelbums.
är ni stort företag så är det läge och gå med i facket oxå.
A-kassan bör du defintivt gå med i, annars kan det bli väldigt jobbigt om du blir arbetslös.
Jag är med i akademikernas-akassa. Tror det krävs 180 högskolepoäng för att få gå med.
http://www.aea.se/
shut teh face
2010-01-14, 08:55
Ok jag fick tips här på unionens akassa, https://www.internetkassan.nu.
Alltså, varför finns det olika, är vissa bättre än andra?
Gå med i den a-kassa som de andra på ditt jobb är med i.
Jag jobbar inom IT på privata arbetsmarknaden och är således med i Unionen, har varit fackansluten i mer än 10år.
shut teh face
2010-01-14, 08:58
Jag har skrivit ut alla papper och har det här, jag är dock inte intresserad av något fack, alldeles för dyrt.
Alltså, varför finns det olika, är vissa bättre än andra?
Själva a-kassan är samma regler. Men om du går med i facket så skiljer det mellan bransch.
shut teh face
2010-01-14, 08:59
Jag har hört olika överallt, men ska man vara medlem 1 år och ha jobbat 6 månader för att få a-kassa sedan? Det finns ingen bra information på hemsidan.
Jag har hört olika överallt, men ska man vara medlem 1 år och ha jobbat 6 månader för att få a-kassa sedan? Det finns ingen bra information på hemsidan.
Stämmer och det är samma på alla a-kassorna.
Ang fackavgiften så tycker jag det absolut är en hög kostnad med, men å andra sidan får jag ut en del övrigt förutom trygghet.
shut teh face
2010-01-14, 09:02
Okej, tack för din hjälpsamhet herr bubbe.
Av nyfikenhet, vad är det du jobbar med och vart? :)
Scratch89
2010-01-14, 09:03
Jag har skrivit ut alla papper och har det här, jag är dock inte intresserad av något fack, alldeles för dyrt.
A-kassan är betydligt högre prioriterad än facket. A-kassan ger dig ersättning om du blir arbetslös.
Okej, tack för din hjälpsamhet herr bubbe.
Av nyfikenhet, vad är det du jobbar med och vart? :)
Så lite så, kolozzeum = the true union.
Jobbar som konsult inom infrastruktur på Systeam (vilket i princip är som nätverkstekniker/it-ansvarig fast även med ansvar för intäkter och kundrelationer). Mycket flexibelt jobb (därav mina inlägg på kolo just nu).
The Somberlain
2010-01-14, 10:31
Om du ska gå med i A-kassan: Glöm förbövelen inte att skicka in alla papper i tid (direkt)! Det finns skräckexempel på arbetslösa som fått vänta i månader på sin A-kassa, p.g.a. att alla handlingar inte varit inskickade och hunnit behandlas (b y r å k r a t i).
shut teh face
2010-01-14, 10:41
Jag har skickat in grejerna för medlemskap nu i alla fall. Anmälan om medlemskap, bevis för anställning, och autogiro tjosan. Men du kanske menar om man blir arbetslös en dag? Ja då kan jag föreställa mig att man får handla fort. :)
vad kostar unionens akassa?
killenigrillen
2010-01-14, 10:50
Jobbar man på en arbetsplats med kollektivavtal SKA man vara ansluten till ett fackförbund.
Kollektivavtalet reglerar i princip alla fördelar du har på jobbet, semester, ob, arbetstid, överttidsersättning, bonussystem osv. Vill man inte betala för att få denna hjälpen tycker jag persoligen att man kan inte ska få ta del av den heller men nu är tyvärr "facken" såpass snälla att vi/dom förhandlar för ALLA arbetare, inte bara de som betalar fackavgiften. Jobbar ni inte timmar eller deltid har ni garanterat råd att betala fackavgiften också.
shut teh face
2010-01-14, 10:55
vad kostar unionens akassa?
216-218 kr tydligen
shut teh face
2010-01-14, 10:58
Jobbar man på en arbetsplats med kollektivavtal SKA man vara ansluten till ett fackförbund.
Kollektivavtalet reglerar i princip alla fördelar du har på jobbet, semester, ob, arbetstid, överttidsersättning, bonussystem osv. Vill man inte betala för att få denna hjälpen tycker jag persoligen att man kan inte ska få ta del av den heller men nu är tyvärr "facken" såpass snälla att vi/dom förhandlar för ALLA arbetare, inte bara de som betalar fackavgiften. Jobbar ni inte timmar eller deltid har ni garanterat råd att betala fackavgiften också.
Ja det har jag råd med, jag har alltid haft pengar, men det är för jag inte skapar mig massa utgifter. Facket kostar nästan 400 i månaden, det är mycket pengar och lägger man sånt här på hög så blir man samtidigt fast och är tvungen att arbeta i samhället. Jag kan t.ex. sluta jobba nu om jag vill och ändå leva ett halvår utan problem, och då har jag ändå ingen buffert direkt utan kan leva på en enda lön så länge.
Detta tänk kanske appliceras bäst på "frivilliga" utgifter som typ avbetalningar, men jag anser ändå att facket är ganska onödigt, i alla fall på nuvarande arbetsplats med mycket bra ledning och chefer. Om jag börjar jobba på lidl så ska jag däremot gå med i facket. ;)
Jag borde inte ens vara med i a-kassan egentligen, men det är såpass lite pengar att jag tycker nog det är värt det ändå, och någon gång ska man väl börja. Sen i framtiden kommer jag inte kunna leva efter nuvarande filosofi, när man skapar sig större boende osv.
Nej, man ska inte vara fackansluten, men man får.
Jag vägrar. Facket håller ner våra löner för att det ska vara rättvist för andra medlemmar.
216-218 kr tydligen
Jag pyntar 90kr =)
shut teh face
2010-01-14, 11:04
Jag pyntar 90kr =)
Ush vilket mygel! :)
180 högskolepoäng, är ganska mycket. Hur mycket tjänar du som java utvecklare?
killenigrillen
2010-01-14, 11:05
Nu kan jag inte citera verkar det som men Kryss: Du har rätt man behöver inte vara fackansluten.
Jakke: Vilket fack tillhör du? Jag har hört samma prat om att facket håller ner löner osv, det enda facket brukar lägga sig i är vad lägstalönen är, kan inte förstå vilken anledning ett fackförbund vill hålla NER lönerna, är med i SEKO själv och där finns det inga som helst sånna tankegångar.
killenigrillen
2010-01-14, 11:07
Sorry Jakke såg at du var med i aea
Nu kan jag inte citera verkar det som men Kryss: Du har rätt man behöver inte vara fackansluten.
Jakke: Vilket fack tillhör du? Jag har hört samma prat om att facket håller ner löner osv, det enda facket brukar lägga sig i är vad lägstalönen är, kan inte förstå vilken anledning ett fackförbund vill hålla NER lönerna, är med i SEKO själv och där finns det inga som helst sånna tankegångar.
Jag är inte med i något. Dock är det ju facken som förhandlar kollektivavtalet och de vill att det ska vara en jämn ökning mellan deras medlemmar. Vi som jobbar på ett en del som går extremt bra blir därför lidande. Dumt eftersom folk med våran kompetens inte är så lätt att få tag på.
killenigrillen
2010-01-14, 11:17
Jakke:
ok låter konstigt att de lägger sig i vad ni tjänar på det sättet, ni kan alltså inte få individuella löneförhöjningar utöver det ni får i avtalet?
Finns ju ingen anledning att de ska styra annat än vad den MINSTA lönehöjningen är. Om alla får den lägsta löneökningen ska det inte finnas en anledning till att DU inte kan få MER pengar om företaget anser att du gör ett bra jobb.
Dock är det ju facken som förhandlar kollektivavtalet och de vill att det ska vara en jämn ökning mellan deras medlemmar.
Vad?
Kollektivavtalen betyder på inget sätt att man har maxtak på löner, inte heller förhandlar man på sådant sätt.
Vårat kollektivavtal utgår från en minsta höjning av varje individuell lön varje år (tror det är 200-300kr) samt en minimum procentsats runt 2.5% el likn för totalen på företaget.
Vill företaget ge en saftig löneökning på en eller några anställda så finns det absolut inga hinder.
Tycker snarare det är företaget som brukar bromsa, genom att höja så många procent som möjligt på lögstalönerna så blir totalprocenten lättare att uppnå.
killenigrillen
2010-01-14, 11:22
Bubbe: TACK! Trodde att jag började hallucinera där ett tag.
Det brukar låta så från företagen: Facket har bestämt att ni inte ska ha högre lön bla bla.
Det enda facket ska bry sig om är minsta höjning osv som du skriver.
Jag vet inte exakt hur det går till. Dock har jag hört min information från en källa jag litar på.
Jakke:
ok låter konstigt att de lägger sig i vad ni tjänar på det sättet, ni kan alltså inte få individuella löneförhöjningar utöver det ni får i avtalet?
Finns ju ingen anledning att de ska styra annat än vad den MINSTA lönehöjningen är. Om alla får den lägsta löneökningen ska det inte finnas en anledning till att DU inte kan få MER pengar om företaget anser att du gör ett bra jobb.
Företaget kan ensidigt bestämma om de vill höja lönerna utöver avtal men jag har varit med mer än en gång att facket protesterat när man vill lyfta upp enstaka individer och ifrågasätter varför dom verkligen ska ha mer betalt.
Även när man anställer och sökande ringer och pratar med facken så är dom negativa till högre löner. Det beror på att medlemmarna väljer sina fackrepresentanter och få vill engagera sig då får dom personer som inte borde vara engagerade för dom har fel fokus.
Jag hade en chef som bad mig prata med en kollega om att byta fack för hon hade så svårt att få igenom den löneökning hon ville att min kollega skulle ha i de centrala förhandlingarna. Medarbetaren ville inte utan var nöjd trots problem med löneökning. Då får det vara.
The_RobRoy
2010-01-14, 20:09
Fackförbund suger verkligen ibland, som t.ex. Cilias historier..
Kollektivavtalet däremot känns helt OK att man har, så man inte blir blåst på sin övertid, eller rätt till semester osv.
Jag betalar till finans- och försäkringsbranschens a-kassa. 90kr i månaden. Det känns helt ok.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.