handdator

Visa fullständig version : Kattmat!!

rymdrattan
2003-09-16, 17:27
Jo så då var man med morsan på köpcentret för att få lite mer
protte rik mat,.. när man strövar omkring så kommer man tillsut till kattmaten och börjar fundera på vad katter äter igentligen!

Så man tar upp en burk å börjar läsa, men skymtar i ögonvrån nått svart å kollar dit, å märker att en råtta springer över golvet..
Å jag blir genast överlycklig då det inte är ofta man får se råttor i stads miljö :hbang:

Men i alla fall, så läser jag vidare efter att försökt fått mig en bättre titt på råttan (utan framgång)...

Men vad finner jag då?!!
Jo för hela 8.90 svenska riksdaler så får katt j-vlarna i sig
67g protte!! Nu fattar jag varför huskatter har en tendens
att bli tjocka... utan kastrering...

Nån som tänker samma sak som jag?? :D

z_bumbi
2003-09-16, 17:39
Originally posted by rymdrattan
Nån som tänker samma sak som jag?? :D

Jag tror det..

"Varför lät du råttan komma undan ? Massor av protein.."

Officer
2003-09-16, 17:42
Hmm seriöst, nån som kan berätta lite om kattmat..? Jag kan absolut noll om det, har aldrig kollat en kattmatskonserv på näringsinnehållet heller..

Är det verkligen så hög proteinhalt? Va fan, då kan man väl käka det istället för att föda en liten jävla kattjävel!

rymdrattan
2003-09-16, 17:55
Originally posted by AnabolicProtein
Hmm seriöst, nån som kan berätta lite om kattmat..? Jag kan absolut noll om det, har aldrig kollat en kattmatskonserv på näringsinnehållet heller..

Är det verkligen så hög proteinhalt? Va fan, då kan man väl käka det istället för att föda en liten jävla kattjävel!

"Protein

Proteinhalten kan variera mellan 28 och 36% i de olika torrfodersorterna. Protein behövs för uppbyggnaden av muskler, hud och päls. Protein behövs även för att immunförsvaret ska fungera på ett korrekt sätt. Två aminosyror som är mycket viktiga för katten är taurin och arginin. Katten kan inte själv tillverka taurin, och därför måste den tillfogas katten med födan. Hundmat innehåller inte denna viktiga aminosyra, och därför ska man inte ga katten hundmat. Brist på taurin kan leda till blindhet, kräkningar, hjärtproblem & ej fungerande fortplantning. Katten behöver extra mycket arginin. "

från http://www.katt.nu/skot-naring.htm

Det jag kollade på va iofs en konserv med "slibb" mat...
Men det verkar vara hög protein halt i kattmat..
Sen gillar jag denna kommentaren

"Kolhydrater

Kolhydrater är inget som katten näringsmässigt kräver. Fiber är bra för att hålla igång tarmarna. "

:kickass:

Prankie
2003-09-16, 18:34
Är kattmaten gott? Micra och smaka. :D

Ervin
2003-09-16, 19:16
ja micra, smaka och ge oss feedback! :D :hbang:

rymdrattan
2003-09-16, 19:50
Får la testa det nån gång :D
Frågan är om man klarar av att provtesta tills det blir gott :angel:

kharon
2003-09-16, 20:27
Jag tänker INTE börja käka kattmat! Hur fattig jag än är eller hur stor rymdrattan än blir av att käka det... :thefinger

Någonstans vid euroshoppers T-Fisk drar jag nog min gräns... :D

King Grub
2003-09-16, 20:29
Originally posted by kharon
Någonstans vid euroshoppers T-Fisk drar jag nog min gräns... :D

Jag tror det är mer högkvalitativa ingredienser i en burk Mjau. ;)

rymdrattan
2003-09-16, 20:31
Originally posted by King Grub

Jag tror det är mer högkvalitativa ingredienser i en burk Mjau. ;)

haha :bow:
Frågan är om det är skadligt för människor..
Kattmat är nämligen skadligt för hundar och
hundmat är skadligt för katter...

Iofs.. råttor äter ju allt så :angel:

Prankie
2003-09-16, 21:01
Jag har hört det finns kineser i japan som äter det för att spara pengar. ;) Är nog inte så farligt. Dessutom ser whiskas enportions påsar godare än maten jag får i skolan.

Spike
2003-09-16, 21:04
Du tänker äta upp katternas mat i ren protest över att dom käkade upp dina kompisar va rått-skrälle ;)

rymdrattan
2003-09-16, 21:13
Originally posted by Hubbe
Du tänker äta upp katternas mat i ren protest över att dom käkade upp dina kompisar va rått-skrälle ;)

yepp.. :smokin: