Visa fullständig version : Kosttillskott för nybörjare
Jag har precis börjat styrketräna efter ett par års gymfrånvaro och skulle behöva lite råd till eventuella kosttillskott.
Jag är 185 cm och väger ca 76 kg (ganska smal) och har relativt svårt att gå upp i vikt.
Min kost idag är varierad och består framförallt av traditionell husmanskost.
Jag vill alltså gå upp i vikt (5-10 kg) och öka muskelmassa. Vad ska jag köra, har väl framförallt kollat på Whey-80 och Gainer? Vilket är bäst för mitt ändamål om jag ska välja en?
Jag tycker att du ska köra på proteinpulvret och samtidigt käka större portioner av din vanliga mat. Visst kan du köpa en gainer om du vill ha en massa socker till ditt protein. Det kanske gör att du går upp i vikt på sikt men medför ingen näring direkt.
young_george
2010-01-12, 16:35
Whey 80 är vassleprotein
Gainer är vassleprotein och en snabb kolhydrat (oftast maltodextrin)
Mer protein betyder mer muskelmassa. Kolhydrater är inte nödvändigt för muskeluppbyggnad.
Har du svårt att gå upp i vikt med hjälp av "vanlig mat" kan gainer vara ett bra hjälpmedel, men inget jag skulle rekommendera annars.
Låt blir gainern, du kan du lika gärna käka godis och läsk som gainer = samma sak.
Kör på whey efter träningen och sedan äter du lite större portioner vanlig mat samt tränar hårt så ska du se att du ökar. :)
Tack för snabba och konkreta svar :) Min intention är också att jag ska öka portionerna "vanlig mat" och då verkar ju Whey onekligen bättre. Av att läsa på trådar här på forumet så är det lite olika bud på när Whey-80 ska intas. Jag kommer åka och träna direkt efter jobbet vilket gör att jag inte kommer äta någon större måltid innan min träning. Vad gäller då generellt, före eller efter träning?
Både och skulle jag köra. Köra en shake på jobbet, åka iväg och träna och sen dricka en till direkt efter passet. Käka vanlig mat när du kommer hem.
Eddie Vedder
2010-01-12, 17:24
Av att läsa på trådar här på forumet så är det lite olika bud på när Whey-80 ska intas.
Nja det håller jag inte med om.
Jag tycker det är ganska vedertaget på Kolo att de lämpligaste tillfällena är direkt efter och/eller direkt före passet. Alltså antingen hel portion före, hel portion efter, halv portion före och halv portion efter eller hel portion före och hel portion efter. Allt är en fråga om hur stor andel av sitt energi- och proteinintag man anser vara befogat att lägga på pulver.
Även som mellanmål funkar det ju men återigen är det samma frågeställning där som sagt.
Jag tycker du kan börja med att höja ditt matintag och enbart ta ca 20-30 gram efter passet. Utvärdera hur din kropp och dina träningsresultat utvecklas och därefter kan du böra "optimera" med tiden. Men att lära sig grunder i träning och kost MÅSTE prioriteras högst. :thumbup:
Jag tycker du kan börja med att höja ditt matintag och enbart ta ca 20-30 gram efter passet.. :thumbup:
Det var precis det jag fiskade efter i mitt förra inlägg. Det jag menade var att vissa anser att det är bättre att inta pulvret innan och vissa efter.
Tack för hjälpen!!
Låt blir gainern, du kan du lika gärna käka godis och läsk som gainer = samma sak.
Kör på whey efter träningen och sedan äter du lite större portioner vanlig mat samt tränar hårt så ska du se att du ökar. :)
Nja...
Malton går väll mycket snabbare att få ut i kroppen än vad de flesta godis sorter gör, så när man snabbt vill öka blodsockret skulle då jag säga att malto är bra mycket bättre än godis.
Eddie Vedder
2010-01-13, 10:13
Nja...
Malton går väll mycket snabbare att få ut i kroppen än vad de flesta godis sorter gör, så när man snabbt vill öka blodsockret skulle då jag säga att malto är bra mycket bättre än godis.
Godis höjer nog blodsockret snabbt ska du se. Och frågan är hur viktigt det är att höja snabbt. Inte som att man svimmar av hypoglykemi efter varje träningspass.
Godis höjer nog blodsockret snabbt ska du se. Och frågan är hur viktigt det är att höja snabbt. Inte som att man svimmar av hypoglykemi efter varje träningspass.
Då har du aldrig kört ett riktigt hårt pass :hbang: Nä skämt åsido, självklart inte,
Men jag vidhåller ändå att malton tas upp mycket snabbare än "godis" iallafall.
Man kan ju inte säga att en volvo 240 är samma sak som en ny F1 bil bara för att ens behov sträcker sig till att färdas 20 meter om dagen i fordonet.
Sen att F1 bilen är helt onödigt snabb för detta ändamål är ju en annan 5á ;)
Eddie Vedder
2010-01-13, 10:50
Men jag vidhåller ändå att malton tas upp mycket snabbare än "godis" iallafall.
Vad som är "mycket" snabbare får du nog specificera lite i så fall. Jag tror knappast skillnaden är jättestor sett till antal mmol glukos/h för en frisk person och den marginella skillnaden känns som sagt irrelevant.
I mina ögon är kolhydratintaget direkt inpå styrketräning överhuvudtaget inte så noga förutsatt bra kost i rimlig tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.