Visa fullständig version : Tips för den som läser dubbelt?
Tjena,
Denna termin läser jag både FEK I och 30 poäng statistik på LU. Jag hade tänkt höra med er på forumet som har erfarenhet av att läsa i en högre takt än vanligt om ni har några bra tips, strategier, studietekniker m.m. som kan vara värdefulla?
Tack på förhand!
Niklas W
2010-01-12, 16:05
Jag läste 200% under period 2 förra året (4*7.5HP) Det jag gjorde var att jag fokuserade på de två kurser som jag tyckte var svårast och nästan helt sket i de andra två fram till tentaperioden. Sen under tentaveckan så pluggade jag ifatt allt som jag missat i de andra två ämnena.
Kanske inte den bästa taktiken men den funkade för mig den gången. Tvivlar på att jag kommer läsa dubbelt igen.
Bästa tips är plocka upp statestikboken nu och lära dig så många begrepp som möjlig.
Jag gick på alla föreläsningar och var uppmärksam. Det sparar tid i biblioteket senare. Sen jobbade jag natt. Då pluggade jag en kurs. Sov sedan och pluggade det andra dagtid. Funkade bra.
edit, första FEK-kurserna är pisslätta så det lär inte vara några problem.
Jag vet inte hur många timmar i veckan det innebär att gå FEK och statistik när båda är heltid. Jag har läst två terminer 200%. Den ena terminen var ena halvan distans och den andra terminen var båda "live". Läste då civilingenjör och nationalekonomi. Jag gick på alla föreläsningar och var det någon som krockade prioriterade jag alltid civilingenjör. Läste inget utöver föreläsningarna/övningarna fram till tentaveckan då jag försökt börja åtminstone 3 dagar innan tentan med att nöta övningar och läsa in mig. Funkade utmärkt i båda ämnen.
Så: försök gå på allt men prioritera det viktigaste/svåraste. Kolla upp tentaschemat i god tid så du vet vad du bör börja med under tentaveckorna. Säg att du har tenta tisdag och fredag, då kan du planera in (beroende på hur säker du känner dig på kurserna) så du börjar studera inför tisdagens tenta på fredagen före och fredagens tenta på tisdag kväll.
Studieteknik rent allmänt har jag ingen koll på. Jag pluggar när larmklockorna börjar ringa i huvudet och är för trött och omotiverad för att plugga mer innan. Har usel disciplin och framförhållning rent allmänt i livet.
håller med prankie, lär dig så mycket du kan om statistiken innan här och gör så många tentatal du bara kan, verkligen.. det är svårt i början ja vet, men när du väl börjar få grepp på ett visst område, gör alla tal du kan och kör på nästa område
mvh
(edit)
Ah så det är i Lund du pluggar? Nice. EHL är mysigt och komfortabelt. LTH känns som Guantanamo Bay i jämförelse, vilket jag tycker är synd. Ekonomihögskolan behöver ju inte så mycket extra draghjälp som torra ingenjörsutbildningar. Räcker att lärarna kör dit med Ferrari och man lovas VD-jobb efter examen :D
miss_incorrigible
2010-01-12, 22:56
Ja, i vilket fall som helst hoppas jag innerligt att du inte försakar oss, dina kära bröder och systrar här på Kolozzeum!
:whipped:
Ja, i vilket fall som helst hoppas jag innerligt att du inte försakar oss, dina kära bröder och systrar här på Kolozzeum!
:whipped:
*naughty*
När jag läste fek A på distans så öppnade jag böckerna när jag hämtade ut hemtentan som var tillgänlig under 5h. Gick klockrent.
Jag har annars kört som någon skrev ovan, fokusera på de svåra kurserna och sedan plugga dygnetrunt när det blir tenta period.
Har i princip läst 150% dem senaste två åren (200% någon tid lite mindre någon). Det beror säkert helt på vad man läser, har dock själv känt att det blivit för mycket ibland med all träning men helt klart genomförbart.
Allt beror ju på kursupplägget, är det mycket labbar och arbeten under kursens gång måste sådant prioriteras. Det rådet jag tycker är viktigt är att hålla sig uppdaterad om vad som händer i kurserna, även om man inte kan gå på lektionerna pga av krockar etc. Sådant misstag har jag nog gjort någon gång och då kan det bli jobbigt.
Sedan se till att börja tentaplugga i tid. Har man flera tentor på en vecka blir det jobbigt så är det bara. Som den här veckan... suck... ;)
Läser Indek & Civek och har några tips:
Disponera tiden. Se till att du är effektiv när du väl studerar.
Kalender underlättar då det är många datum att hålla reda på etc.
Fokusera på att göra bort inlämningar så fort som möjligt.
Strunta i föreläsningar om föreläsaren är kass. Gå igenom PP-slides på egen hand istället.
Schemakrockar av obligatoriska pass går nästan alltid att lösa genom samtal med lärare/handledare.
Känn av nivån på kurserna och fokusera på de tyngre/intressantare.
Se till att det inte kör ihop sig under tentaperioden.
Woah. Jag har svårt att se hur jag skulle kunna kombinera ytterligare en kurs och läsa dubbelt. Jag menar, idag var jag i skolan i 12h, imorgon kommer jag vara i skolan i 12h, om inte MER. När CA börjar på riktigt är det kring 70 sidor kurslitteratur om dagen + övningar + föreläsningar att plöja. Tentapluggandet börjar 5 veckor innan tentan liksom.
Fast alla utbildningar kanske inte är så mongo å andra sidan.
Du sitter knappast med en grundkurs i företagsekonomi 12 h per dygn i fem veckor :/
FEK A är som de flesta säger rätt lätt, jag vet inte hur LU upplägg på kurser är men STATISTIK 1 och 2 kräver betydligt mycket mer tid.
Så planera föreläsningar, läs innan det föreläsningen handlar om innan du går på den, börja tidigt och repetera ofta, så slipper du plugga nonstop veckorna innan tenta.
Läser Indek & Civek och har några tips:
Disponera tiden. Se till att du är effektiv när du väl studerar.
Kalender underlättar då det är många datum att hålla reda på etc.
Fokusera på att göra bort inlämningar så fort som möjligt.
Strunta i föreläsningar om föreläsaren är kass. Gå igenom PP-slides på egen hand istället.
Schemakrockar av obligatoriska pass går nästan alltid att lösa genom samtal med lärare/handledare.
Känn av nivån på kurserna och fokusera på de tyngre/intressantare.
Se till att det inte kör ihop sig under tentaperioden.
Bra sagt! Detta är opti.
Woah. Jag har svårt att se hur jag skulle kunna kombinera ytterligare en kurs och läsa dubbelt. Jag menar, idag var jag i skolan i 12h, imorgon kommer jag vara i skolan i 12h, om inte MER. När CA börjar på riktigt är det kring 70 sidor kurslitteratur om dagen + övningar + föreläsningar att plöja. Tentapluggandet börjar 5 veckor innan tentan liksom.
Fast alla utbildningar kanske inte är så mongo å andra sidan.Ouch. Vad läser du?
Bra tråd, ska prova att dubbla någon eller några terminer.
Måste f.ö. säga att jag blir imponerad av er som klarar er enbart på föreläsningsanteckningar!
shut teh face
2010-01-13, 08:00
Vissa behöver inte så mycket tid heller. Jag har en kompis som läste till civilekonom och civilingenjör, samtidigt som han spelade Diablo 2 med mig hela nätterna
FEK A är som de flesta säger rätt lätt, jag vet inte hur LU upplägg på kurser är men STATISTIK 1 och 2 kräver betydligt mycket mer tid.
Statistiken är egentligen del 1 och 2 av samma grundkurs på 30 HP, men jag tar dem separat eftersom jag ansökte till del 2 senare (pga att studera.nu bara tillåter den ena).
Bra tips, keep em coming!
Bra sagt! Detta är opti.
Ouch. Vad läser du?
Juridik. Ska jag läsa något samtidigt får det vara något mkt lätt.
Som de andra säger så e inte FEKen särskilt svår så den klarar du nog utan att behöva gå på allt för mycket föreläsningar. Det enda som egentligen kan ställa till det är grupparbeten som tar tid, t ex om man hamnar i en värdelös grupp (har hänt mig).
Vad gäller statistik så har jag bara läst de första 15 poängen men där tyckte jag det var skönt att gå på föreläsningar då jag tycker man får mycket "gratis". Sen inför tentan är det bara att nöta ex-tentor, tentorna är väldigt lika varandra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.