handdator

Visa fullständig version : Gravad lax?

Da2
2010-01-12, 11:57
Vad kan man hitta på med rökt gravad lax? Ska man bara äta som det är eller kan man hitta på något annat roligt? tips!

Niklas W
2010-01-12, 12:04
Jag brukar använda det som pålägg på brödet ibland, riktigt gott. Annars är potatis, romsås och lax en favorit.

Ungrim
2010-01-12, 13:30
Vad kan man hitta på med rökt gravad lax? Ska man bara äta som det är eller kan man hitta på något annat roligt? tips!

Måste bara kolla, Rökt gravad lax? Är inte det lite som kokt stekt korv? altså 2 helt olika tillagningsmetoder?

Da2
2010-01-12, 13:32
Måste bara kolla, Rökt gravad lax? Är inte det lite som kokt stekt korv? altså 2 helt olika tillagningsmetoder?

Förlåt. det är bara gravad. Missuppfattade det när det längst upp på förpackningen stod "Hörviks - Gravad och rökt fisk.".

AlmostRipped
2010-01-12, 14:12

Laxrullader (Förrätt till många eller mat till dig)
Ingridienser: Gravad eller rökt lax, philadelphia ost, wasabi paste.
Kör i philadelphia ost i en bunke, rör om och lägg bitvis ner wasabi paste medans du smakar av. Lägg till salt och peppar.
Lägg ut en laxbit, lägg på en bit av wasabikrämen du gjort och gör små rullar av det. Servera på ett salladsblad med citronpeppar på laxrulladerna.

Du kan ha det på mackan, i sallad med räkor/kräftstjärtar, med hollandaisesås + potatis, etc etc.. :)

Icefire
2010-01-12, 14:20

Ja det är 2 olika metoder. Gör man båda så får man Najadlax.

Cohen
2010-01-12, 14:39
Ät med dillstuvad potatis. Visserligen typisk sommarmat, men det duger även såhär års. Ger en förnimmelse om varmare tider.

Da2
2010-01-12, 15:29
Gjorde ett kap på Willy:s idag då jag köpte en 400 grams förpackning (19.90 kr/st), och två 200 grams förpackningar (14.90 kr/st) till nedsatt pris. 400 gram förpackningens ordinarie pris var 79.90 kr om jag minns rätt. Men det var bara en dag kvar till bäst före.

Da2
2010-01-12, 18:46
Laxrullader (Förrätt till många eller mat till dig)
Ingridienser: Gravad eller rökt lax, philadelphia ost, wasabi paste.
Kör i philadelphia ost i en bunke, rör om och lägg bitvis ner wasabi paste medans du smakar av. Lägg till salt och peppar.
Lägg ut en laxbit, lägg på en bit av wasabikrämen du gjort och gör små rullar av det. Servera på ett salladsblad med citronpeppar på laxrulladerna.

Du kan ha det på mackan, i sallad med räkor/kräftstjärtar, med hollandaisesås + potatis, etc etc.. :)

Det blev laxrullader med potatisgratäng och romsås till middag nyss. Fy satans så gott!!!! Det godaste jag ätit på länge.. Tack!

AlmostRipped
2010-01-12, 21:21
Det blev laxrullader med potatisgratäng och romsås till middag nyss. Fy satans så gott!!!! Det godaste jag ätit på länge.. Tack!

:) Det var så lite så, alltid kul att det är flera som tycker om det.. Jag gjorde det som förrätt på nyår, då vare ganska fint upplagt med men det var definitivt en favorit! Enkelt att göra, går fort och riktigt gott!