handdator

Visa fullständig version : Bra Nötter

addeholm
2010-01-11, 16:25
Hej,

Kille 17 år som skulle vilja gå upp i vikt. ¨Har hört att nötter är bra med protein och kolhydrater, stämmer det? och i så fall villka? tänkte ta med och ha i skåpet i skolan, och skulle uppskatta några bra tips. finns det något annat bra förutom nötter man kan ta med och förvara i skåpet en dag och bara gå och ta lite av rasterna som innehåller mycket protein och/eller kolhydrater?

Tack på förhand:)

Eddie Vedder
2010-01-11, 16:53
Proteinkvalitén är bedrövlig, fettsammansättningen inte den bästa och inte är det mycket kolhydrater att tala om (kolhydrater behöver du dessutom inte äta).

Men nötter är ändå nyttigt enligt mig eftersom det är rikt på vitaminer, mineraler, antioxidanter m.m. Vilken som är "bäst" kan man inte säga. Men bäst fettsammansättning har i mina ögon i alla fall macadamianöten och bland de billigare sorterna har sötmandel ett utmärkt näringsvärde.:thumbup:

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

944RS
2010-01-11, 17:04
Nötter är ganska energi/kcal-rika pga ganska hög andel fett. Varje gram fett ger ca 9kcal så om det är kcal du är ute efter så kan nötter vara ett bra komplement till den övriga maten. Har du möjlighet att ha med dig avokado så är det oxå något som innehåller stor andel med bra fett.

Jag brukar ibland ha med mig en liten kylväska(och en kylklamp) där jag kan ha ägg, ost, lövbiff, kyckling osv...
Just ägg är rika på protein och fett!