handdator

Visa fullständig version : Knådfritt bröd

marst060
2010-01-11, 16:15
Detta recept har varit poppis på nätet ett tag nu. Om ni googlar på "jim lahey knead free bread" så hittar ni ursprunget och tror det finns flera videos på tuben som visar hur man gör.

Anyway, jag måste rekomendera att ni provar detta, så vansinnigt gott bröd! Krispig skorpa och segt innanmäte med stora hål. Inga maskiner eller surdeg och annat behövs. Mjöl, vatten, torrjäst och salt. Tiden sköter resten. Gräddas i järngryta som ger den goda skorpan.

Du behöver

10 dl vetemjöl

5 dl vatten, kallt.

1 tsk torrjäst

1,5-2 tsk salt. Efter smak...

Blanda de torra ingredienserna i en stor bunke. Slå på vattnet och rör ihop med handen eller något redskap. Jag brukar ta skaftet till en träslev.

Du ska bara röra ihop det till en väldigt kladdig deg, du behöver inte knåda. Tar max 1 min.

Täck med ett lock eller plastfilm och låt stå i 18-24 timmar. Jag brukar sätta degen på kvällen och baka av den direkt efter jobbet dan efteråt.

Efter jäsningen är den stor, bubblig och kladdig.

Stoppa in din järngryta/emaljgryta i ugnen och låt den gå upp till 275 grader. Låt den stå ett tag så den är riktigt varm.

Mjöla en arbetsyta rikligt. Skrapa ur degen, var inte orolig den ska vara så lös. Vik ihop degen. Ta höger sida och vik över mitten, vänster sida över mitten osv. Plocka upp degknytet och dumpa det i den heta järngrytan den flyter ut, så oroa dig inte om den ser lite ful ut.

På med locket och in i ugnen som du sänker till 250 grader. Grädda med lock i ca 40 min. Ta av locket och kör in en termometer, grädda utan lock till en innertemp på 96 grader. Tar ca 15 min.

Tag ut, låt svalna och njut.

Aktivt arbete är ca 5 min första dagen och kanske 5-10 andra dagen.
Resten är jästid och gräddningstid!

syrén
2010-01-13, 20:12
Verkar intressant! Tack för tipset!

Anton Fräs
2010-01-13, 21:11
Skulle detta funka med rågmjöl månntro?

z_bumbi
2010-01-14, 12:42
Skulle detta funka med rågmjöl månntro?

Inte enbart och jag tror du får testa några gånger för att få det rätt.

Vill man inte knåda funkar det receptet i den här tråden bra och det är dessutom mycket mindre jobb.

Edit: Kom på att man visst måste knåda :em: men man behöver inte jäsa det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108568&highlight=br%F6d+torrj%E4st

AurixLarson
2010-01-16, 02:47
Tack för receptet. Får pröva på det, bröd är roligast att baka ;-)

PS. Återkommer med resultat!