Visa fullständig version : Vad innehåller lingondricka?
Vad är det för innehåll i lingondricka som brukar serveras på i princip alla lunchrestauranger? Är det som att dricka en läsk varje dag eller innehåller det något bättre?
De lingondrickor jag smakat på restaurang är relativt utspädda. Men en gissning är väl någon procent lingon (eller essens), socker och vatten. Sen säkert några tillsatser med.
Tog en snabb googling och hittade detta.
http://www.norrmejerier.se/bilder/liten/0880.jpg
Ingredienser: Vatten, juice av lingon, socker, vitamin C och surhetsreglerande medel citronsyra.
35 kkcal per 100 g.
Källa: http://www.norrmejerier.se/konsument/produktfakta.asp?topTom=ko&mnu=96&mnu2=279&mnu3=&mnu4=&artikelnr=0880
Det är väl C-vitaminen som är bättre än vanlig läskeblask. Inte säkert alla lingondrickor innehåller tillsatt C-vitamin dock.
Ristretto
2010-01-10, 21:06
35 kkcal per 100 g.
Det var energitätt;)
Eddie Vedder
2010-01-10, 21:09
Det var energitätt;)
Som minimjölk.
Men ska jag vara ärlig tror jag inte det är JOKK som finns ute på restaurangerna. Just JOKK är dyrt och jag är tveksam till att man från restaurangens håll skulle lägga pengar på en si "fin" lingondricka.
Det är nog snarare random lingondryck från koncentrat.
Det är verkligen inte Jokk som serveras på restauranger, i min skola är det en plastdunk med lingondricka som blandas med vatten. Så det är väl något i stil med saft. Socker, vatten, koncentrat, något konserveringsmedel och säkert nåt mer också.
Jaha, verkar inte var någon som vet hittils då.
Smakar ju som någon saft, och saft är väl som läsk? Förutom att denna smakar lite mer utspädd... Sen funderade jag på om det är nåt sötningsmedel men det kan det väl inte vara, utan det är bara det att den smakar utspädd....
Tänke mest att det vore onödigt att dricka något onyttigt varenda dag till lunch. Kolyrat vatten får väl duga annars...
Ristretto
2010-01-11, 12:00
Som minimjölk.
Men ska jag vara ärlig tror jag inte det är JOKK som finns ute på restaurangerna. Just JOKK är dyrt och jag är tveksam till att man från restaurangens håll skulle lägga pengar på en si "fin" lingondricka.
Det är nog snarare random lingondryck från koncentrat.
Syftade på att det stod 35 kkcal, dvs 35 000 kcal..*flex*
Det är verkligen inte Jokk som serveras på restauranger, i min skola är det en plastdunk med lingondricka som blandas med vatten. Så det är väl något i stil med saft. Socker, vatten, koncentrat, något konserveringsmedel och säkert nåt mer också.
Byt ut juicen mot koncentrat då :)
Som sagt, troligtvis inte JOKK som serveras på skolor och restauranger - men det lär nog inte skilja speciellt mycket på vad gäller innehåll.
Oj, det blev ett k för mycket. Det ska så klart stå kilokalorier (kcal). Två k framför, kilo kilo, är bara fel. Då är det rätta prefixet mega (^6), M - och så mycket energi är det knappast :thumbup:
Jaha, verkar inte var någon som vet hittils då.
Smakar ju som någon saft, och saft är väl som läsk? Förutom att denna smakar lite mer utspädd... Sen funderade jag på om det är nåt sötningsmedel men det kan det väl inte vara, utan det är bara det att den smakar utspädd....
Tänke mest att det vore onödigt att dricka något onyttigt varenda dag till lunch. Kolyrat vatten får väl duga annars...
Menar du att alla restauranger köper in av samma leverantör? Hur annars ska vi veta vad som serveras på ditt hak?
Om det nu är så viktigt tycker jag att du kan fråga dem som jobbar där. Känns som om det är större trolighet att de vet än vi..
Trumvirvel!! *slap*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.