handdator

Visa fullständig version : Vi som hatar iTunes eller tänker börja göra det

Lasse Kongo
2010-01-09, 15:18
Jag blir aldrig bekväm med skiten, finns det några andra bra program att använda för att lägga in musik även om man inte har en jailbreakad manick?

Jag blir allmänt trött på itunes, segt och drygt.

Men en fråga, kan någon förklara varför vissa låtar/album etc ibland inte dyker upp, satt nyss och skulle fylla på rejält, men många album överförs inte trots att de ligger i itunes, i vissa fall kanske 1 låt av 10 syns.

Finns det någon vänlig själ som har bra tips på hur man organiserar upp detta, känns som att jag iallafall har stora problem med att få saker som jag vill med itunes, vilket förmodligen beror på att jag inte kan programmet perfekt (borde inte behövas för att lägga in lite jävla musik) och att jag hatar programmet.

Tack på förhand.

Nordenator
2010-01-09, 15:25
Foobar + iPod Manager (http://www.foobar2000.org/components)

MasterChief
2010-01-09, 18:02
Jag hatar också iTunes efter några år av användning. Det är så bloatat och fullt med skit. Önskar de släppte en nerbantad version utan fyrahundra miljoner funktioner.

n1tro
2010-01-09, 18:11
också att skiten hakar upp sig så fort man för över något till det

mvh

Halldin
2010-01-09, 18:13
Hatar också iTunes, men det borde stå "Vi som hatar iTunes eller tänker börja göra det" i rubriken. :D

Whistler
2010-01-09, 18:33
iTunes for teh suck.

coxie
2010-01-09, 18:34
Om Media Monkey funkar till Iphone så rekommenderar jag det, riktigt trevligt utan att tumma på funktioner

Nina L
2010-01-09, 18:35
Hatar också iTunes, men det borde stå "Vi som hatar iTunes eller tänker börja göra det" i rubriken. :DAbsolut. Detta var rubrik fail

Omg, älskar din avatartext

Halldin
2010-01-09, 18:42
Absolut. Detta var rubrik fail

Takar, man äro väl händig med charmap. :)

Jarod
2010-01-09, 19:22
Hatar också iTunes, men det borde stå "Vi som hatar iTunes eller tänker börja göra det" i rubriken. :D

Fixat! :thumbup:

Shrimpy
2010-01-09, 19:35
iTunes är sämst men obligatoriskt, lite som grundskolan utan framtid eller mening.

Tricce
2010-01-09, 19:58
Jag kör mediamonkey till iphonen.

Halldin
2010-01-09, 22:52
Fixat! :thumbup:

:thumbup:

Bullen!
2010-01-10, 13:54
om man kör apple dator så lirar det väl betådligt bättre? en vän som påstår det iaf. kan någon bekräfta?

Schylander
2010-01-10, 13:55
Haha, måste bara säga att det tråden är klockren, iTunes är skit, synd att man har både iPhone och iPod, samt funderar på en bärbar mac, så man är fast för livet :(

Albatross
2010-01-10, 13:59
Är man inte medveten att man målar in sig i ett hörn när man köper Apple-produkter? Trodde det var ett medvetet val.

Amarok och gtkpod funkar annars för att föra över med.

Schylander
2010-01-10, 14:01
Är man inte medveten att man målar in sig i ett hörn när man köper Apple-produkter? Trodde det var ett medvetet val.

Amarok och gtkpod funkar annars för att föra över med.

Absolut, dom fungerar ju hur bra som helst, använder iTunes så lite jag kan iaf, segt som fan och knullar datorn i röven *gah!*

Lasse Kongo
2010-01-10, 14:04
Absolut. Detta var rubrik fail

Det var väl typ jag som myntade den första "tänker göra det" tråden, tycker det känns så -00 dags att gå vidare Nina.

Jarod.... det här var inte bra...

bear.flowertwig
2010-01-10, 14:50
iTunes är ett jävla virus! hate it! *grr27*

Kabuto
2010-01-10, 16:13
om man kör apple dator så lirar det väl betådligt bättre? en vän som påstår det iaf. kan någon bekräfta?

Ja, iTunes på en Mac är väldigt behagligt. iTunes till Windows är väldigt obehagligt sist jag provade..

Salus
2010-01-10, 18:44
Bästa tråden på länge, mitt hat mot iTunes är enormt :p

Duffman
2010-01-10, 19:01
Samma här, jag HATAR det...

hahavaffan
2010-01-10, 19:03
om man kör apple dator så lirar det väl betådligt bättre? en vän som påstår det iaf. kan någon bekräfta?Det stämmer!

Hillseeker
2010-01-10, 19:30
iTunes är bland de få sakerna i denna värld som jag är fullständigt neutral till.
Har aldrig använt eller kommit i kontakt med det på något sett förutom att jag har sett det nämnas några gånger på nätet (och även då i neutrala ordalag).

Da2
2010-01-10, 19:32
Ja, iTunes på en Mac är väldigt behagligt. iTunes till Windows är väldigt obehagligt sist jag provade..

Som sagt. iTunes är främst utvecklat för Mac och fungerar också prima på en sådan.

Cilia
2010-01-10, 20:57
Jag behöver också lära mig iTunes. Tycker jag brukar fatta hur program funkar men det är är bara skit. Den lägger in allt jag har på datorn och sen över på mp3 och jag vet inte hur jag tar bort program. Eller trodde det men lik väl dyker sommarprogram upp mitt när jag springer. Dessutom sommarprogram jag redan hört. Bomber och granater säger jag bara.

Lando
2010-01-10, 21:05
Tycker jag brukar fatta hur program funkar men det är är bara skit. Den lägger in allt jag har på datorn och sen över på mp3 och jag vet inte hur jag tar bort program. Eller trodde det men lik väl dyker sommarprogram upp mitt när jag springer. Dessutom sommarprogram jag redan hört. Bomber och granater säger jag bara.

Jag får en tvångstanke att läsa din post med turkisk brytning, det är fruktansvärt roligt, typ skogsturken fast roligare och bättre!

MilkmaN
2010-01-10, 21:13
Jag får en tvångstanke att läsa din post med turkisk brytning, det är fruktansvärt roligt, typ skogsturken fast roligare och bättre!

Hahahahhaha! Hur bra som helst!

agazza
2010-01-10, 21:22
Haahhahaha

Ontopic: hata itunes.

David Brent
2010-01-10, 21:28
Vad är det som inte fungerar? Jag har använt det under några år (främst för att synca ipoden med) och det har fungerat tillfredsställande. Windows-versionen.

Viktor_Balck
2010-01-10, 21:30
hahaha, läste inlägget med brytning också och började garva halvvägs in, bra att man är lättroad iaf :D

Cilia
2010-01-10, 21:48
Jag vill också kunna läsa med turkisk brytning men jag känner att jag har för lite erfarenhet av det för att få till det, irriterande.

jakke
2010-01-10, 22:19
Jag använder bara itunes för att synka min ipod. Jag drar musik från mappar in till mp3spelaren i itunes, då fungerar det bra.

joriice
2010-01-10, 22:21
Jag. Jag kunde inte lägga in nya låtar efter ett tag på itunes, för att sedan lägga in på ipodshuffle, så den blev typ värdelös.

Guybrush
2010-01-10, 22:40
Själv bojkottar jag allt med i framför. Ipod, Iphone, Itunes......

Om jag skaffar en Ipod någon gång så kommer jag at börja hata det. It's a promise.

vicarious
2010-01-10, 23:33
Men en fråga, kan någon förklara varför vissa låtar/album etc ibland inte dyker upp, satt nyss och skulle fylla på rejält, men många album överförs inte trots att de ligger i itunes, i vissa fall kanske 1 låt av 10 syns.

+1, fyfan vad drygt det är när man lagt till ett album eller en låt men sen finns den inte i biblioteket. Spelar ingen roll hur många gånger man lägger till den, iTunes vill helt enkelt inte lägga in den. Blir man tvungen att "köpa" en annan release bara för det, om man vill ha ut låten på sin iPod.

Halldin
2010-01-10, 23:34

Om jag skaffar en Ipod någon gång så kommer jag at börja hata det. It's a promise.
Internet? ;)

Rickard
2010-01-11, 01:38
Kammal iPod + rockbox = pra empe3

Degpekka
2010-01-11, 03:49
Har också svårt för mac-prylar. Har aldrig ens använt itunes men jag ogillar det iaf, en stor anledning till varför jag köpte en htc-lur istället för en iphone.

lastbil
2010-01-11, 03:54
de e fint när man köpt ny dator å skrotat den gamle.. bra suprise sen att iphonen är låst till första datorn du kopplat in den till å synkat me itunes (låst för att lägga in musik mm altså)

Kan man kringgå detta tro?

..iamsadpanda

Langster
2010-01-11, 08:30
Tråden kanske borde heta "Vi som har windows-datorer och hatar det."

Eller jag vet inte, var längesen jag använde något annat än iTunes, länge sen jag använde något annat än Mac för att lagra musik också. I början tyckte jag att iTunes var väldigt otympligt och jobbigt, men när jag väl skaffade en iPod började jag fatta helheten. Nu skulle jag då aldrig vilja gå tillbaka till något av de alternativen jag använde förr. Jag har aldrig haft några problem med det iaf, aldrig varit någon låt som inte funkat förutom om den varit i något jävligt udda format. Tycker allt är väldigt smidigt, väldigt väldigt lätt att hitta specifika låtar i mitt väldigt stora och väldigt oorganiserade bibliotek, bra affär integrerad i programmet, bra möjligheter att prenumerera på podcast etc och synka automatiskt med ipoden m.m. Bra möjligheter att snabbt bränna skivor. Lätt att hitta specifika låtars plats på hårddisken m.m. Enkelt att ta bort låtar inte bara från iTunes utan även att radera helt och hållet från datorn. Snabbt och logiskt.

Vad är det som är dåligt/ inte funkar tycker ni egentligen? Vad är det andra program gör bättre?

Att man låser sig till Apple produkter är väl kanske det mest uppenbara man kan störa sig på, men när man väl börjat använda iPod eller iPhone, vill man verkligen byta till något annat då?

Langster
2010-01-11, 08:32
de e fint när man köpt ny dator å skrotat den gamle.. bra suprise sen att iphonen är låst till första datorn du kopplat in den till å synkat me itunes (låst för att lägga in musik mm altså)

Kan man kringgå detta tro?

..iamsadpanda

Har aldrig varit några problem för mig att byta dator, det är väl bara att bekräfta att det är denna dator man vill synka mot i framtiden? Självklart måste man även föra över den gamla musiken till den nya datorn dock, det går inte att lägga tillbaka musik från en iPhone/Pod till en dator, inte på normalt sätt iaf.

Ekman_
2010-01-11, 08:32
Hur fan synkar man in filmer från datan till itunes och sedan vidare till iphonen??
har några filmer på itunes som jag har lyckats ladda över men vill ha någon från datan och fattar fan inte hur man ska få in den i programmet..

majak0vskij
2010-01-11, 10:30
iTunes är en styggelse som får min dator att gråta*gah!*

Manta
2010-01-11, 10:40
Queue? QUEUE!?

MenSnällaÅke
2010-01-11, 10:56
Jag kan inte påstå att jag hatar itunes. En del saker är bra, en del är dåliga. Jag har aldrig haft problem att vissa låtar inte kommer med när man lägger in dom.

Problemet är att det är ganska omständigt och det är inte självklart hur man gör vissa saker. Det blir väldans massa googlande.

Det absolut sämsta är att synkningen bara sker en väg. Tappar du din iphone så är det bara att synka om du skaffar en ny, allt finns där. Men om datorn pajar och man installerar itunes på en ny, så sker synkningen mot ett tomt itunes och man förlorar alla låtar och apps man har på iphonen. Om jag förstått det rätt. Och det suger verkligen! Hur tänkte dom där?

Langster
2010-01-11, 11:28
Jag kan inte påstå att jag hatar itunes. En del saker är bra, en del är dåliga. Jag har aldrig haft problem att vissa låtar inte kommer med när man lägger in dom.

Problemet är att det är ganska omständigt och det är inte självklart hur man gör vissa saker. Det blir väldans massa googlande.

Det absolut sämsta är att synkningen bara sker en väg. Tappar du din iphone så är det bara att synka om du skaffar en ny, allt finns där. Men om datorn pajar och man installerar itunes på en ny, så sker synkningen mot ett tomt itunes och man förlorar alla låtar och apps man har på iphonen. Om jag förstått det rätt. Och det suger verkligen! Hur tänkte dom där?
Om du har köpt dina apps och låtar så kan du väl ladda ned dem igen utan kostnad?
Om man har laddat ner saker olagligt och sedan inte gör back up på detta och hårddisken totalhavererar (väldigt ovanligt) så är det väl inte Apples fel? Anledningen till att synkningen bara går åt ett håll är inte Apples eget påfund för att göra livet surt för oss, det är skivbolagens krav för att Apple ska få sälja deras låtar på iTunes.

Halldin
2010-01-11, 12:46
En sån sak som att man måste övergå till manuellt läge (stänga av sync), avmarkera låtar en och en som man inte vill ha kvar i sin spelare (jag kunde iaf inte markera flera), sedan sätta igång sync igen (varpå alla mina apps försvann förra gången) får det att kännas som en styggelse.

Det är så fruktansvärt otympligt ibland, känns som man inte kan göra exakt som man vill.

Men i allmänhet fungerar det, även om det lite halvsegt på en del windowsdatorer.

Edit: Textdokument verkar den heller inte vilja ta in på något smidigt sätt, har fått ta screenshots på alla sidor och lägga in som bilder istället.

rooz
2010-01-11, 12:48
Har enbart testat på windows, vilket är värre än helvetet självt:(

MenSnällaÅke
2010-01-11, 13:10
Om du har köpt dina apps och låtar så kan du väl ladda ned dem igen utan kostnad?
Om man har laddat ner saker olagligt och sedan inte gör back up på detta och hårddisken totalhavererar (väldigt ovanligt) så är det väl inte Apples fel? Anledningen till att synkningen bara går åt ett håll är inte Apples eget påfund för att göra livet surt för oss, det är skivbolagens krav för att Apple ska få sälja deras låtar på iTunes.

Poängen är att det är ett jäkla jobb att göra det. Sen att man skulle kunna ladda ner en app som man en gång betalat för gratis var nytt för mig. Stämmer det verkligen?

Vem har sagt nåt att ladda ner nåt olagligt?? Oavsett om du köpt låtarna via itunes eller importerat från dina cd-skivor så måste man lägga in allt igen om datorn skulle paja. Alternativt strunta i att synka...... Men jag håller med dig om att man får skylla sig själv om man inte gjort back-up. Jag har inte backat upp nånting men så är jag lite wild & crazy. Tycker om vardagsäventyr, typ dricka mjölk som går ut samma dag och sånt:)

Langster
2010-01-11, 13:27
Poängen är att det är ett jäkla jobb att göra det. Sen att man skulle kunna ladda ner en app som man en gång betalat för gratis var nytt för mig. Stämmer det verkligen?

Vem har sagt nåt att ladda ner nåt olagligt?? Oavsett om du köpt låtarna via itunes eller importerat från dina cd-skivor så måste man lägga in allt igen om datorn skulle paja. Alternativt strunta i att synka...... Men jag håller med dig om att man får skylla sig själv om man inte gjort back-up. Jag har inte backat upp nånting men så är jag lite wild & crazy. Tycker om vardagsäventyr, typ dricka mjölk som går ut samma dag och sånt:)

LIVING ON THE EDGE!!!

Nä, jag vet inte om appar går att ladda ner igen när man väl köpt dem, har inte hamnat i den sitsen än... Eller jag har aldrig köpt någon app alls faktiskt. Jag utgick från att det skulle gå eftersom man oftast köper en licens, inte själva programvaran man just i det tillfället laddar hem och eftersom man kan ladda ner den musik man köpt igen.
Skulle man inte kunna ladda ner köpta appar igen är så det ett jävla skitsystem, det håller jag med om.

Däremot så kan man ju faktiskt ladda över köpt musik från en dator till en annan genom att synka iPoden till den nya datorn. Appar borde väl funka på samma sätt?

Har man ett iTunes konto (vilket man väl måste ha för att köpa saker?) borde det vara en lätt sak att kunna föra över gamla köp till en ny dator också.

burre
2010-01-11, 13:34
Jag hatar det mer än jag hatar mig själv.

/skärsår

Langster
2010-01-11, 13:36
En sån sak som att man måste övergå till manuellt läge (stänga av sync), avmarkera låtar en och en som man inte vill ha kvar i sin spelare (jag kunde iaf inte markera flera), sedan sätta igång sync igen (varpå alla mina apps försvann förra gången) får det att kännas som en styggelse.

Det är så fruktansvärt otympligt ibland, känns som man inte kan göra exakt som man vill.

Men i allmänhet fungerar det, även om det lite halvsegt på en del windowsdatorer.

Edit: Textdokument verkar den heller inte vilja ta in på något smidigt sätt, har fått ta screenshots på alla sidor och lägga in som bilder istället.
Det går att ha en separat spellista som man synkar mot när det gäller musik och sedan bestämma själv om man vill synka podcasts, appar osv. På så vis blir det väldigt lätt att själv specifikt välja vilka låtar som ska synkas, då kan du dra och släppa eller markera och radera precis hur många låtar som helst.
Vad gäller textdokument vet jag inte vad som gäller. Har aldrig haft något behov av att lägga in sådant. Jag håller med om att systemet på iPhone/iPod Touch är lite begränsat ibland, jag hade gärna kunnat lagra och visa t.ex PDF och en mängd andra filformat och filmfilformat än de som stöds, men det handlar antagligen om licenskostnader.

Halldin
2010-01-11, 13:47
Att visa pdf-dokument klarar den ju, så det bör väl inte vara några konstigheter att få lägga in egna pdf-dokument på den egentligen, kan man tycka.

Att man inte kan använda podden som mass storage device eller ens ladda den i datorn utan att ha iTunes inlagt känns också lite sniket.

Langster
2010-01-11, 15:36
Att visa pdf-dokument klarar den ju, så det bör väl inte vara några konstigheter att få lägga in egna pdf-dokument på den egentligen, kan man tycka.

Att man inte kan använda podden som mass storage device eller ens ladda den i datorn utan att ha iTunes inlagt känns också lite sniket.

Haha OK, det visste jag inte. Hursomhelst, jag ser den mer som en apparat för vissa användningsområden än en bärbar dator och de saker den kan gör den väldigt bra. Jag gissar att den är medvetet gimpad i vissa hänseenden för att hålla det simpelt och enkelt.

Att man inte kan ladda den varsomhelst suger dock ja.

Lasse Kongo
2010-01-19, 19:27
Ok, ni kanske tror jag har blivit galen, inte riktigt ännu, men!

Om man tar sig lite tid med itunes så kan man få det riktigt jävla bra, det är ganska mycket pill men man kan nästan säga att man kan få det att se ut exakt som man vill i sin iphone/touch eller vad man nu har.

Kräver bara lite tid, jag har själv suttit och ändrat på taggar, artister, album etc och nu är jag och itunes ganska bra vänner, inte bästisar, men vi har kommit en bra bit på vägen.

Det är ju trots allt 2010 och allt ska ju bara fixas så fort man stoppas i en sladd eller så tycker man ju, helst vill man ju bara sitta där med ölen i ena handen och den andra handen innanför kalsippen och låta allt sköta sig självt :D

Men ibland måste man tydligen jobba lite själv för att få det som man vill *grr27*

Jazen
2010-02-08, 19:22
jag har låtar på iphonen (ja det går att lyssna på dom) men jag ser dom inte i itunes!! jag har synkat 100ggr men det dyker inte upp. wtf är detta!

Doctor Snuggles
2010-02-08, 19:30
Det är windows som fungerar dåligt, inte itunes.

Doctor Snuggles
2010-02-08, 19:31

Om jag skaffar en Ipod någon gång så kommer jag at börja hata det. iPromise.

Rättat.

Jazen
2010-02-08, 19:40

det va inte windows som radera all mina låtar i min iphone*grr*

MasterChief
2010-02-08, 19:46

http://forum.macworld.se/blogg/wp-content/uploads/apple_fanboy_baddrakt.jpg

Trance
2010-02-08, 19:49

Jag trodde du kunde något om datorer..

-GP-
2010-02-08, 20:58
Hatar också iTunes. Har samma problem som trådskrivaren att vissa låtar/album inte läggs till i min iPod som den ska. iPod är kanon, men iTunes är ren skit imo!

Doctor Snuggles
2010-02-08, 21:09
Jag trodde du kunde något om datorer..

Jag trodde däremot inte att du hade humor. ;)

Doctor Snuggles
2010-02-08, 21:11
http://forum.macworld.se/blogg/wp-content/uploads/apple_fanboy_baddrakt.jpg

http://gizmodo.com/assets/resources/2008/04/Macbook%20Ballmer%20GI.jpg

Doctor Snuggles
2010-02-08, 21:11
det va inte windows som radera all mina låtar i min iphone*grr*

Rent tekniskt sett, om du var kopplad till windows under tiden, så jo.
Jag tror dock att göra itunes dåligt till windows är en del av Jobs plan för world mac domination.