Visa fullständig version : äta var 3e timme?
Hej!
Undrar hur viktigt (noga) det är att få i sig protein var 3e timme? Om man skulle slarva lite blir muskel tillväxten mindre då? hur kännsligt är det alltså med just detta. och vad är det i huvudsak man ska äta mellan målen?
Jag brukar ta en banan eller lite frukt yoghurt + 30-50 gram whey 100 protein, mellan måltiderna för att se till att jag äter något just var 3e timme. Låtter detta rätt?
Scratch89
2010-01-09, 00:20
Det finns ingenting som säger att en måltidsfrekvens så tät som var tredje timma skulle vara bättre än, säg, var femte eller sjätte timma.
The Swedish Oak
2010-01-09, 00:45
Vissa säger ät lite men ofta. Andra säger ät sällan men mycket.
Välj vad som passar bäst för dig och din livsstil, så länge du mår bra och får i dig det du behöver.
okej, så det finns inget måste att få i sig protein samt annan näring för att inte musklerna ska hamna i nedbrytande läge?
har för mig jag läst det någon stans. att om det går mer än just 3 timmar mellan måltiderna så börjar musklennedbrytnings prossessen eller något liknande.
The Swedish Oak
2010-01-09, 00:54
okej, så det finns inget måste att få i sig protein samt annan näring för att inte musklerna ska hamna i nedbrytande läge?
har för mig jag läst det någon stans. att om det går mer än just 3 timmar mellan måltiderna så börjar musklennedbrytnings prossessen eller något liknande.
Kan väl tillägga att det är bra för muskeltillväxt att få i sig protein runt träning, dvs före och efter. Men det där med att dom skulle börja brytas ner efter just 3 timmar är nog inte hela sanningen, är du orolig så lägg in ett mellanmål så du inte går 3h+ utan måltid.
Lyssna på din kropp, är du hungrig, ät. Är du mätt, ät inte. Se bara till att du får i dig tillräckligt med mat under dagen.
Scratch89
2010-01-09, 01:12
Absolut inte. Sett över dagen (eller kanske t.om veckan) är det det totala intaget som kommer att spela roll. Se till att få i dig tillräckligt med protein (runt 2 gram per kilogram kroppsvikt kan vara ett bra riktmärke), och se till att du får i dig näring strax efter ditt träningspass, så kommer resten vara detaljer som påverkar procentuellt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.