handdator

Visa fullständig version : Skippa mat under början av dagen

Laggie
2010-01-08, 16:26
Hej,

Jag frågar åt en kompis som har lite andra förutsättningar än mig och jag vet inte vad jag ska svara honom.

I början är bakgrunden och i slutet är frågorna.

Han är 27 år och har länge tränat dock på sista åren trappa ner och tränar nu mest sporadiskt viktträning.
Han är en inbiten nattmänniska och sitter uppe till sena nätterna/morgnarna och går därmed också upp sent.
Han säger sig aldrig vara hungrig under dagarna, från 12-18 ungefär utan då äter han mest för att han ska. Men då han sen är uppe så sent så äter han också genom natten då han är som mest hungrig. Detta medför att han börjar plocka på kilon nu som börjar synas på senare år.

Han har en massa gånger försökt ändra sina matvanor på natten, frukt, grönt, kosttillskott, morötter mm mm. Men inget fungerar bra och han vill inte egentligen inte ändra detta heller.
Han kommer heller inte att öka på cardio-träningen.

Så nu har han slutat att äta förrän kanske vid 18 på dagarna, dvs han går utan något alls de första 6 timmarna förutom att han är hungrig för ovanlighetens skull vid 18.
Han själv säger sig inte märka någon skillnad alls, han påverkas generellt aldrig av lågt/högt blodsocker mm annars heller.
Det gör att dagens totala kaloriintag hålls på bättre nivåer.

Men nu till frågorna...

Är detta skadligt rent hälsomässigt?

Hur påverkar detta muskelmassan?
Han är inte speciellt intresserad av denna aspekten men jag undrar?
Han kommer vara i ett väldigt katabolt tillstånd länge, kan man bryta detta genom att kanske intaga något väldigt lätt under dagen?

WHITEFOLKS
2010-01-08, 16:27
Nej det är inga problem så länge han äter bra i övrigt och får i sig allt man behöver.

Det låter som periodisk fasta / IF. Du har en tråd om periodisk fasta här på forumet.

Flexipop
2010-01-08, 16:33
Vilken studie är det som har vederlagt den välkända teroin om att protein var tredje timme är nödvändigt för optimal muskeltillväxt? Är bara nyfiken.

Laggie
2010-01-08, 17:05
Jag ställde just en fråga i periodiska tråden.

Men jag är ganska intjatad om 3h regeln med protein och här kommer en hel metod som innebär fasta i större delen av dygnet, ibland upp till 20 timmar, var är världen på väg:-)

Sniggel
2010-01-08, 17:45
Jag ställde just en fråga i periodiska tråden.

Men jag är ganska intjatad om 3h regeln med protein och här kommer en hel metod som innebär fasta i större delen av dygnet, ibland upp till 20 timmar, var är världen på väg:-)

Mot det bättre förhoppningsvis. Man kan tydligen vara mycket mer fri i hur man äter än vad man trodde tidigare. Matvanor ska inte behöva tvingas på en, så länge det inte är skadligt.

"Nattätande" kan dock vara farligt för hälsan på sikt.

Anton Fräs
2010-01-08, 18:16
"nattätande" kan dock vara farligt för hälsan på sikt.

+1

Laggie
2010-01-08, 18:21
Varför är nattätande skadligt?

Eddie Vedder
2010-01-08, 21:01
Varför är nattätande skadligt?

Sök på "nattätande" så finns massor av trådar.

http://traningslara.se/blogg/somn-del-3/