handdator

Visa fullständig version : Rå nötkött

KaptenKnäsvag
2010-01-08, 12:04
Överväger att testa en period att äta rå nötkött. Inte färs då, utan bitar. Kan man bli sjuk av random köttbitar från kyldisken i affären - eller bör man hitta en charkbutik med dyrare, mer kvalitativt, kött?

Symphony Flex
2010-01-08, 12:11
coolt :)
så jävla häftigt och hardcore.
hade själv en period då jag kunde vakna mitt på natten och hungra efter kött. (oftast vid fullmåne) då brukade jag ta lövbitar eller ryggbiff och bara steka fram en stekyta. (hög värme som fan å bara några sekunder på varje sida)
har du någon särskild ritual kring vilkin du tänker inmundiga köttet?

Icefire
2010-01-08, 12:18
Har du läst sista sidorna i den här tråden?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134614&highlight=r%E5biff

KaptenKnäsvag
2010-01-08, 13:10
coolt :)
så jävla häftigt och hardcore.
hade själv en period då jag kunde vakna mitt på natten och hungra efter kött. (oftast vid fullmåne) då brukade jag ta lövbitar eller ryggbiff och bara steka fram en stekyta. (hög värme som fan å bara några sekunder på varje sida)
har du någon särskild ritual kring vilkin du tänker inmundiga köttet?

Vart inspirerad av detta radioprogram

http://www.superhumanradio.com/mp3/player.htm
Tryck på avsnitt #420

Och angående min grad av häftighet går den inte att överträffa, ens med rått kött.

Eddie Vedder
2010-01-08, 14:41
Köttet är helt sterilt inuti och den enda risken är om ytan kontaminerats alltså. Antingen bryner du bara på ytan så eventuella bakterier avdödas (det tar någon minut i anspråk liksom;)) eller så tar du den lilla risken. Om du äter köttet direkt efter att du tagit det ur en oöppnad förpackning är såklart risken dessutom mindre än om du låter köttbitarna ligga "fria".

Dessutom kan du som sagt läsa länken från Icefire. Frågan är ställd och besvarad förut.

Klein
2010-01-08, 18:43
Överväger att testa en period att äta rå nötkött. Inte färs då, utan bitar. Kan man bli sjuk av random köttbitar från kyldisken i affären - eller bör man hitta en charkbutik med dyrare, mer kvalitativt, kött?

Skulle den råa köttbiten vara kontaminerad i någon signifikant utsträckning så skulle den också stinka och smaka förfärligt. Jag har ätit rått kött i 5 års tid och har aldrig blivit matförgiftad och då har jag inte ens varit överdrivet noga med bitarnas kvalité. Men som med allt annat här i livet så är det bara det man själv erfar som har något värde. Med andra ord: DO IT!

agazza
2010-01-08, 18:46
Skulle den råa köttbiten vara kontaminerad i någon signifikant utsträckning så skulle den också stinka och smaka förfärligt. Jag har ätit rått kött i 5 års tid och har aldrig blivit matförgiftad och då har jag inte ens varit överdrivet noga med bitarnas kvalité. Men som med allt annat här i livet så är det bara det man själv erfar som har något värde. Med andra ord: DO IT!

Tänkte just skriva att det finns nåt tok på kolo som alltid äter så men minns inte vad han hete, men här är du ju :D Hur går det med fårhjärnan?

Klein
2010-01-08, 18:49
Tänkte just skriva att det finns nåt tok på kolo som alltid äter så men minns inte vad han hete, men här är du ju :D Hur går det med fårhjärnan?

Går bra. Åt en igår faktiskt så nu har jag fått min månadsdos av dha :)

KaptenKnäsvag
2010-01-08, 19:46
Tack för bra inlägg Vedder och Klein, jag ska nog gå ned och köpa någon köttbit imorgon. Klein: Du som är erfaren, vilken slags köttbit rekomenderar du som är god och inte förhållandevis svindyr?

En till fråga. Fryst, odlad lax (dvs random lax från affär), är den okej att käka? Eller bör man oroa sig för det? Jag googlade lite och såg att det fanns flera åsikter om detta, de flesta sa att fryst, odlad lax är i princip riskfritt - medan någon annan sa att man egentligen bör hålla sig till färsk odlad lax från charkdisken för att vara på säkra sidan.

agazza
2010-01-08, 19:54
Går bra. Åt en igår faktiskt så nu har jag fått min månadsdos av dha :)

Är det bra med dom mängderna på en gång? Är det inte bättre att sprida ut det lite?

Klein
2010-01-08, 20:05
Är det bra med dom mängderna på en gång? Är det inte bättre att sprida ut det lite?

Månadsdos är väl att ta i, men eventuellt överskott kan ju lagras i kroppen rakt av, till skillnad från vattenlösliga mikronutrienter och mineraler så någon belastning på systemet är det inte frågan om. Hjärna är en extrem färskvara kan tilläggas och i den mån den ingått i mina förfäders diet så lär det ha varit i formatet "allt på en gång".

agazza
2010-01-08, 20:20
Månadsdos är väl att ta i, men eventuellt överskott kan ju lagras i kroppen rakt av, till skillnad från vattenlösliga mikronutrienter och mineraler så någon belastning på systemet är det inte frågan om. Hjärna är en extrem färskvara kan tilläggas och i den mån den ingått i mina förfäders diet så lär det ha varit i formatet "allt på en gång".

Medan vi ändå är inne på det här, för jag tycker det är jävligt intressant. Vad kryddar du allt med?

Vad är din bästa råa rätt?

Klein
2010-01-08, 20:26
Tack för bra inlägg Vedder och Klein, jag ska nog gå ned och köpa någon köttbit imorgon. Klein: Du som är erfaren, vilken slags köttbit rekomenderar du som är god och inte förhållandevis svindyr?

En till fråga. Fryst, odlad lax (dvs random lax från affär), är den okej att käka? Eller bör man oroa sig för det? Jag googlade lite och såg att det fanns flera åsikter om detta, de flesta sa att fryst, odlad lax är i princip riskfritt - medan någon annan sa att man egentligen bör hålla sig till färsk odlad lax från charkdisken för att vara på säkra sidan.

Allt nötkött är gott när det är färskt. Så kolla datummärkningen. Det ska helst vara samma dag som förpackningsdagen. Vakuumförpackat håller sig bättre och där är datumet inte lika noga. De styckdelar som smakar bäst i rått skick, otrimmade så klart, är "Rullen" (rumpstek?)", "fransyskan" och "rostbiffen" enligt bilden på följande sida:

http://www.menyse.com/action/subProductGroup?productGroupId3=12740

De har syrligast smak och "rullen" står väl lite i en klass för sig själv där. Entrecôte och ryggbiff är alldeles för dassiga och ospänstiga bitar för att göra sig i rått skick och dessutom är de alldeles för dyra. Oxfile är inte prisvärt och i mitt tycke inte nog syrligt heller. I övrigt är det märgben och lever som är intressant. Bara kalvlever och lammlever som är smakliga i rått skick dock. Lever från ungnöt och vuxna nötkreatur smakar inte särskilt trevligt.

Jag avråder starkt från odlad lax eller odlad fisk överhuvudtaget. Det har en fadd smak och illamående infinner sig efter måltid. De få gånger jag äter fisk nuförtiden så är det vild nyfångad lax som gäller. Rent generellt är ju sea food olämpligt att äta mycket av då näringskedjan där är längre än den på land och därför medför mycket större ackumulering av miljögifter.

Jag rekommenderar däremot ekologiskt griskött från en gård med vettiga rutiner, såväl bogfläsk, sidfläsk som fläskkotletter. Vanligt svenskt griskött däremot är tyvärr oätligt i rått skick.

Klein
2010-01-08, 20:31
Medan vi ändå är inne på det här, för jag tycker det är jävligt intressant. Vad kryddar du allt med?

Vad är din bästa råa rätt?

Jag håller inte riktigt på med rätter och kryddning om det inte är en social tillställning förstås. Jag äter köttet som det är, med händerna och tänderna, utan bestick. Det är enklast så. Det är klart, har man en riktigt bra köttkniv så kan man ju skära upp det i munsbitar så man slipper skita ned händerna men då måste man ju diska sen istället och att slippa diska är ju det bästa av allt med att äta rått kött.

Johan_P
2010-01-08, 21:56
Jag äter köttet som det är, med händerna och tänderna, utan bestick.

Du har inte märkt konstiga blickar från dina vänner?

Anders The Peak
2010-01-08, 22:45
Klein det är bra kul att läsa om dina ätvanor.

Klein
2010-01-08, 22:49
Du har inte märkt konstiga blickar från dina vänner?

Visst är det ett socialt handikapp att äta på ett sätt som faller utanför ramarna för det normala. Att dricka alkohol och äta tillsammans, helst samma dryck och mat, är hörnstenarna i vuxenvärldens samvaro. Man får väga för och nackdelar mot varandra och fatta sitt beslut helt enkelt.

Kischen
2010-01-08, 22:49
Klein det är bra kul att läsa om dina ätvanor.

Ja, jag känner mig normal trots flickvännens klagande om att jag äter "konstig mat" *popcorn*

Sverker
2010-01-10, 17:45
Tjaa...frågan blir vad flickvännen ska äta när hon blir gravid.
Jag skulle aldrig utsätta mitt ofödda barn för de risker som kommer av Listeria monocytogenes .

Klein
2010-01-10, 22:49
Jag skulle aldrig utsätta mitt ofödda barn för de risker som kommer av Listeria monocytogenes .

Matförgiftning är ju i princip utelutande frågan om tillagad mat som efterkontaminerats eller där patogenen överlevt processningen och får fritt fram. Undantaget torde väl vara lagrade opastöriserade ostar som säkert kan bära på en del otrevligt, den stora saltmängden till trots. Äter man bara färska råa animalier så torde man vara ganska så mycket säkrare än på en standardkost.

Sverker
2010-01-11, 07:14
Nej, nej och nej.

Hur ofta äter du kött innan rigor mortis ?

Det finns en risk eftersom Listeria monocytogenes tål kalla miljöer.Konkurrenssituationen gynnar listeria.

Klein
2010-01-11, 17:19
Nej, nej och nej.

Hur ofta äter du kött innan rigor mortis ?

Det finns en risk eftersom Listeria monocytogenes tål kalla miljöer.Konkurrenssituationen gynnar listeria.

Jag äter tyvärr aldrig kött innan rigor mortis vad jag vet. Hur som helst, ingenting är riskfritt här i livet. Allt man gör är spekulering. Better safe than sorry är dock de vidskepligas devis och har inget med vetenskap att göra. Hur många kan du referera till som ätit färskt, i bemärkelsen att det inte luktar härsket eller surnat, rått kött och animaliskt fett i hela bitar (ej malda), som insjuknat?

mikaelj
2010-01-11, 17:56
Hur många måltider om dagen äter du, och hur mycket kött?

Klein
2010-01-11, 18:02
Hur många måltider om dagen äter du, och hur mycket kött?

1-2 måltider om dagen. Äter tills jag är mätt men det blir väl 1-1.5 kg kött om dagen + 200-400 gram fett kanske, gärna benmärg.

Frumpish
2010-01-11, 18:23
inga grönsaker?! Nu blir inte slv glada :D Vad brukar din månadskostnad i mat bli?

Klein
2010-01-11, 18:53
inga grönsaker?! Nu blir inte slv glada :D Vad brukar din månadskostnad i mat bli?

Om jag bara underhållsäter så klarar jag mig väl på 300 euro i månaden. I Sverige skulle det nog kosta 4500 sek iaf.

Klein
2010-01-11, 19:53
Om jag bara underhållsäter så klarar jag mig väl på 300 euro i månaden. I Sverige skulle det nog kosta 4500 sek iaf.

Måste nog modifera detta påstående lite. I Sverige får jag inte tag på samma bitar som i Spanien så det går inte att jämföra priserna rakt av. Skulle jag äta nötkött i Sverige av motsvarande energimängd så skulle det nog gå lös på minst 6k sek månaden.

Sverker
2010-01-11, 20:04
Jag äter tyvärr aldrig kött innan rigor mortis vad jag vet. Hur som helst, ingenting är riskfritt här i livet. Allt man gör är spekulering. Better safe than sorry är dock de vidskepligas devis och har inget med vetenskap att göra. Hur många kan du referera till som ätit färskt, i bemärkelsen att det inte luktar härsket eller surnat, rått kött och animaliskt fett i hela bitar (ej malda), som insjuknat?

Noll. Varför ska man utsätta sig för en risk när det inte finns något näringsmässigt att vinna på det. Är det smaken man vill åt så får man noga överväga smakvinsten med risken.

Rått kött ska putsas innan man äter det. Vill man ha en blodig biff ska den minst brynas på ytan. Då är den säker.

SLV har information angående Listeria:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

stafh
2010-01-11, 20:58
Jag äter tyvärr aldrig kött innan rigor mortis vad jag vet. Hur som helst, ingenting är riskfritt här i livet.

Hur snabbt efter slakten äter du köttet?

En lite off-topic-fråga: anser du att alla bör äta som du gör?

Klein
2010-01-11, 22:30
Noll. Varför ska man utsätta sig för en risk när det inte finns något näringsmässigt att vinna på det. Är det smaken man vill åt så får man noga överväga smakvinsten med risken.

Rått kött ska putsas innan man äter det. Vill man ha en blodig biff ska den minst brynas på ytan. Då är den säker.

SLV har information angående Listeria:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

Att det inte skulle finnas något näringsmässigt att vinna på det är blott och bart fördom från din sida. All näring som försvinner faller in under kategorin "acceptabla förluster" enligt din fullkomligt godtyckliga standard. Att varje cell i köttet är ett helt miniuniversum av komponenter varav flertalet inte är redogjorda för i någon etablerad modell låter du dig inte heller bekommas av. Litegrann kunskap är farligt. Drick djupt ur källan eller drick inte alls.

Är det nåt som måste putsas bort så lär det inte vara en trevlig syn eller doft. Jag känner jägare som mörar sitt eget kött och det som skärs bort efter mörning är allt annat än aptitligt. Men visst, ju färskare köttet är, desto bättre. Helst ska det vara nyslaktat men det är ju svårt om man inte har egna djur. Planerar dock att skaffa inom en inte alltför avlägsen framtid. Några mjölkkor, några tjurar och några höns. Kanske en tupp så man får man kycklingar också.

Klein
2010-01-11, 22:33
Hur snabbt efter slakten äter du köttet?

En lite off-topic-fråga: anser du att alla bör äta som du gör?

Ingen aning men jag äter inte kött som säljs under epitetet hängmörat för det smakar inget vidare i rått skick.

Jag anser ingenting om vad andra ska äta. Det finns inga vi. Inga gemensamma mål. Så länge jag slipper betala andras sjukhusräkning så är jag skapligt nöjd.

250cc
2010-01-11, 23:06
Gillar också iden att äta rått kött, tycker det känns frächt, gott och kroppen verkar gilla det.

Men jag skulle gärna höra mer om eventuella hälsofördelar.

MVH

Sverker
2010-01-12, 07:26
Att det inte skulle finnas något näringsmässigt att vinna på det är blott och bart fördom från din sida. All näring som försvinner faller in under kategorin "acceptabla förluster" enligt din fullkomligt godtyckliga standard. Att varje cell i köttet är ett helt miniuniversum av komponenter varav flertalet inte är redogjorda för i någon etablerad modell låter du dig inte heller bekommas av. Litegrann kunskap är farligt. Drick djupt ur källan eller drick inte alls.

Tråden handlar om kött. Kött är koncentrerade växter. Djuren har samlat ihop vitaminer och mineraler från grödor och samlat det i köttet.

Vi skriver inte om polerat ris, majsmjöl eller vetemjöl som flyktingar tvingas leva av i månader. Risken att få pelagra eller beriberi är näst intill obefintligt när näringen kommer från kött.

Kischen
2010-01-12, 09:06

Nu menade jag inte att jag äter som Klein, var lite otydlig med mitt inlägg. Jag äter nog som folk gör mest här på kolo.

Eddie Vedder
2010-01-12, 17:27
Tråden handlar om kött. Kött är koncentrerade växter. Djuren har samlat ihop vitaminer och mineraler från grödor och samlat det i köttet.

Ja och den näringen tar alltid stryk till en viss mängd vid all form av tillagning. Och näringsinnehållet i köttet Klein äter lär vara högre än det jag köper på ICA från irländska massindustrier.

Så jag köper inte ditt argument att det skulle vara oväsentligt ur näringssynpunkt. Det säger ju du om all mat, oavsett hur den värmts och varmhållits och fraktats så anser du ju att näringsförluster är acceptabla.

tsp
2010-01-12, 17:38
Jag tycker så där spontant att det inte låter riktigt 100% nyttigt att ha kött som sitt enda livsmedel. Saknar man inte en väldig massa vitaminer och mineraler då?

mikaelj
2010-01-12, 17:40
Kalcium, magnesium? Beror på vad djuren ätit.

Du får t o m i dig C-vitamin om du äter rått kött.

tsp
2010-01-12, 17:59
Kalcium, magnesium? Beror på vad djuren ätit.

Du får t o m i dig C-vitamin om du äter rått kött.

Så pass?

Sverker
2010-01-12, 18:36
Visst Eddie !

Vilket ämne eller ämnesgrupp skulle gå förlorat vid tillagningen av kött ?
När blir förlusterna så stora att det kostar mer vitaminer ( eg cofaktorer i ämnesomsättningen ) än vad födan ger ?

Ge mig bara exempel så ska vi säkert reda ut det.

Eddie Vedder
2010-01-12, 21:12
Visst Eddie !

Vilket ämne eller ämnesgrupp skulle gå förlorat vid tillagningen av kött ?
När blir förlusterna så stora att det kostar mer vitaminer ( eg cofaktorer i ämnesomsättningen ) än vad födan ger ?

Ge mig bara exempel så ska vi säkert reda ut det.

Om förlusterna skall vara större än vad födan ger för att bli inacceptabelt så vet jag i alla fall vad du menar. Jag håller inte med om den definititionen men det var bra att få klart för mig i alla fall.:)

Onigiri
2010-01-12, 21:33
Jag tycker så där spontant att det inte låter riktigt 100% nyttigt att ha kött som sitt enda livsmedel. Saknar man inte en väldig massa vitaminer och mineraler då?Jag lever endast på kött och ost och kompenserar med omega3 och vitamintillskott, aldrig mått bättre tidigare :thumbup:

Sverker
2010-01-13, 07:19
Vi kan ta det som en definition Eddie:D

Du kommer säkert själv att sitta med faroanalyser om ett par år. Du kanske t o m ansvarar för mat till dagis och förskolor, vad vet jag.
Ifall målet är säker mat kommer du också att fundera lite djupare.

Till sak.
Ofta gäller det att antingen deaktivera något enzym som förstör maten. Tänk på lipaser som snabbt angriper fettet i hackade nötter, eller så gäller det att avdöda någon bakterie som kan orsaka någon matförgiftning. Tänk listeria eller EHEC i rått kött eller opastöricerad mjölk.
Tekniken i livsmedelsindustrin går hela tiden framåt. Upphettningsprocesserna blir mer och mer exakta. I 9 fall av 10 förstörs alltid enzymer och bakterier avdödas fortare än värmekänsliga vitaminer som askorbinsyra, folacin eller tiamin förstörs.
Jag ser inget fel i att industrin förkoker och fryser in grönsaker eftersom jag vet att motsvarande näringsförluster kommer att ske hemma i det egna köket.

mikaelj
2010-01-13, 08:01
OT

Jag lever endast på kött och ost och kompenserar med omega3 och vitamintillskott, aldrig mått bättre tidigare :thumbup:

Jag trodde att du hade börjat mumsa fler kolhydrater. Så du har dragit ned på dem igen, eller äter du fortf. något i samband med träning? Hur funkar det?

Det jag kan tänka mig är att så mycket(?) ost behöver balanseras upp med lite extra magnesium.

Onigiri
2010-01-13, 08:08
Jag gjorde det ett tag men återgick till lågt antal kolhydrater igen, är dock inte så noga och strikt med det längre men just vardagen innebär runt 5g kolhydrat. Multivitaminerna innehåller en del magnesium, dock inga mängder. Kanske skulle vara mera nogrann med magnesiumet.

mikaelj
2010-01-13, 08:10
Jag gjorde det ett tag men återgick till lågt antal kolhydrater igen, är dock inte så noga och strikt med det längre men just vardagen innebär runt 5g kolhydrat.

Vad fick dig att gå återgå till en lägre mängd? (det kanske kan vara av intresse för övriga läsare också, även om det är OT här.)

Multivitaminerna innehåller en del magnesium, dock inga mängder. Kanske skulle vara mera nogrann med magnesiumet.

Finns magnesiumtabletter separat att köpa. Vad jag förstått skall man få i sig magnesium och kalcium i balans (1:2? 1:4?), och på 200g ost har du >2g kalcium...

Onigiri
2010-01-13, 08:15
Kände att jag fungerade bättre över dygnet och presterade bättre i gymmet och att hungern är så mycket jämnare.

Ska kolla upp magnesiumtillskottet, tack. ;)

mikaelj
2010-01-13, 08:21
Kände att jag fungerade bättre över dygnet och presterade bättre i gymmet och att hungern är så mycket jämnare.

You are fulfilling your destiny, Onigiri. Become my apprentice. Learn to use the dark side of the Force. There's no turning back now.

Klein
2010-01-13, 08:25
Jag ser inget fel i att industrin förkoker och fryser in grönsaker eftersom jag vet att motsvarande näringsförluster kommer att ske hemma i det egna köket.

I exempelvis USa finns det profithungriga matjättar som lobbar mot rått kött och för värmebehandlat kött i livsmedelsbutikerna. Hur ställer du dig till detta?

Eddie Vedder
2010-01-13, 08:31
Ifall målet är säker mat kommer du också att fundera lite djupare.

Målet skulle vara god och näringsrik mat, lagad på plats och där barnen får delta och lära sig om råvaror och mat tidigt. Regler om att barnen inte få passera en viss gräns i köken "ur säkerhetssynpunkt" är det värsta jag vet. I den mån mängden barn tillåter matlagning från grunden skall den göras anser jag. Men när det är orimligt ur ren tidssynpunkt så är det givetvis bara att anpassa sig.

Ett effektivvt sätt att ta död på allt var matkultur heter redan i dagisåldern. Att ansvara för ett dagis där man microvärmer skräpet från Sodexo eller Samhall skulle jag inte kunna ha på mitt samvete tror jag.

Inte jag heller. Men att de sedan ligger under varmhållning LÄNGE. Jag vet inte hur du anser att det ser ut i hemmen generellt men du verkar utgå från att det är bedrövligt.

För jag kan säga att den mat jag lagat i storkök inte överensstämmer med mina erfarenheter av hemlagat. Men alla människor har ju förstås olika kunskaper om matlagning. Och saknar man dom förstår jag inte heller varför lika bedrövlig mat utanför hemmet skulle göra saken bättre. Får barn otillräcklig näring hemma är det väl snarare mer viktigt att den är näringsrik på dagis/förskola/skola än att det spelar mindre roll?

Sverker
2010-01-13, 19:34
Nu jämnför du päron med vindruvor Eddie !

För det första så ska barn att lära sig laga mat i hemkunskapen. Att föra in smittämnen, via barnen, i ett skolkök blir en katastrof. Skillnaden är att i hemkunskapen matförgiftas klasskamraterna i gruppen men i skolköket drabbas hela skolan.
Skillnaden är också den korta tiden mellan beredning och konsumtion på hemkunskapen medan det är timmar i skolköket.

Självklart kan du styra arbetet i skolköket så att maten beredes, tillagas och serveras i perioder. Det är säkert fullt möjligt att komma ned på varmhållning < 30 minuter med lite planering.

Men jag pratar matsäkerhet i förhållande till rått kött.

Eddie Vedder
2010-01-13, 20:39
För det första så ska barn att lära sig laga mat i hemkunskapen.

Ja det önskar jag också, men vi vet ju båda två att så inte är fallet eller hur?

Att föra in smittämnen, via barnen, i ett skolkök blir en katastrof. Skillnaden är att i hemkunskapen matförgiftas klasskamraterna i gruppen men i skolköket drabbas hela skolan.

Ja om det sker är det förstås illa. Men jag ser risken som minimal och bara myndighetsutövande av värsta sort. Att barn inte får se hur mat lagas är i mina ögon värre än den minimala risken att någon någonstans råkar bli sjuk.

I så fall bör man ju se till så att barnen inte får leka heller, de kan ju skada sig.

Skillnaden är också den korta tiden mellan beredning och konsumtion på hemkunskapen medan det är timmar i skolköket.

Självklart kan du styra arbetet i skolköket så att maten beredes, tillagas och serveras i perioder. Det är säkert fullt möjligt att komma ned på varmhållning < 30 minuter med lite planering.

Återigen utgår du från scenarion som från början redan fungerar. Jag vet att det KAN vara bra och saker KAN hända men jag försöker se det ur det perspektivet som jag upplever i verkligheten.

Och där står inte maten bara på varmhållning i 30 minuter utan flera timmar, där ger inte den minimala hemkunskapsundervisningen man får i högstadiet tillräcklig kunskap (Kolozzeum är ju ett tragiskt exempel, folk startar ju dagligen trådar där man inte ens vet var man får fett ifrån eller vad som är en god grönsak) och jag ser heller inte risken för matförgiftning på dagis som större än det negativa i att barnen inte får uppleva matkultur.

Sverker
2010-01-13, 21:00
Ja, jag gör en faroanalys. En inventering av vad som kan hända och hur det ska förebyggas.

Sverker
2010-01-14, 07:09
I exempelvis USa finns det profithungriga matjättar som lobbar mot rått kött och för värmebehandlat kött i livsmedelsbutikerna. Hur ställer du dig till detta?

Suse vide kanske:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sous_vide

Inte alls insatt i frågan. USA intresserar mig inte. De har sina traditioner och vi har våra. Inte alltid lätt att översätta förhållandena i USA till oss i Sverige.

Som du skriver verkar det lite mysko. Självklart är kött en viktig del av maten hemma. Vi som konsumenter ska kunna se köttet i butiken och bedöma dess kvalitet efter egna preferenser.
Suse vide har sina fördelar men det ska inte ersätta matlagingen hemma med kalops, dillkött, köttfärssås eller vad det nu är vi tillagar.

Fernicus
2010-01-14, 13:26
Suse vide kanske:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sous_vide

Inte alls insatt i frågan. USA intresserar mig inte. De har sina traditioner och vi har våra. Inte alltid lätt att översätta förhållandena i USA till oss i Sverige.

Som du skriver verkar det lite mysko. Självklart är kött en viktig del av maten hemma. Vi som konsumenter ska kunna se köttet i butiken och bedöma dess kvalitet efter egna preferenser.
Suse vide har sina fördelar men det ska inte ersätta matlagingen hemma med kalops, dillkött, köttfärssås eller vad det nu är vi tillagar.

Saxat från wiki om sous vide: Clostridium botulinum bacteria can grow in food in the absence of oxygen and produce the deadly botulinum toxin, so sous-vide cooking must be performed under carefully controlled conditions to avoid botulism poisoning.[4] To help with food safety and taste, relatively expensive water-bath machines (thermal immersion circulators) are used to circulate precisely heated water. Differences of even one degree can affect the finished product.

Sverker
2010-01-14, 18:17
Vem har sagt att suse vide skulle vara lätt.
Min första tanken är nitritsalt för att hålla tillbaka Clostridium botulinum .
Andra tanken är låg temperatur. Vad jag har sett så märks suse vide med förvaring kallare än + 4°C. Där någonstans växer inte Clostridium botulinum . Precis som det står i utdraget är det viktigt att hålla koll på temperaturen.