handdator

Visa fullständig version : Sockerberoende

sipowitz
2003-09-15, 21:54
Hej!

Min flickväns kompis har börjat intressera sig för träning mer och mer... men saken är den att hon lider av sockerberoende. D.v.s. som jag har förstått det så kan hon praktiskt taget inte äta något med socker eller sötningsmedel i

Någon som har lite tips på vad hon kan äta t.e.x. efter träningen... för mina vanliga tips om en vassleproteindrink med snabba kolhydrater fungerar ju inte då...

tacksam för svar..

abbe
2003-09-15, 21:59
Funkar frukt med högt kolhydratsinnehåll?

Ozz
2003-09-15, 21:59
Alla annan mat som inte är så söt men ändå ganska bra med någorlunda snabba kolhydrater.
Potatis med nån köttbit efter träning funkar säkert bra.
Titta i en GI tabell och fundera lite.

shirunai
2003-09-15, 22:30
Originally posted by abbe
Funkar frukt med högt kolhydratsinnehåll?

Nej de flesta frukter har stor andel fruktos och bildar inte glykogen i musklerna utan lagras i levern först :(

King Grub
2003-09-16, 05:20
Personligen anser jag att "sockerberoende" inte existerar. Kroppen har inget behov av strösocker som kolhydratkälla. Det sitter i huvudet.

Men titta i en GI-tabell och välj sådant som har högst runt 70 i värde. Ju lägre siffra, desto lägre blodsockerpåverkan, oavsett kolhydraternas uppbyggnad i sig.

Cilia
2003-09-16, 18:28
jag är/var också sockerberoende. Nu kan det ju vara så att hon har det värre än jag, svårt att säga.

Men jag blir lätt "beroende" och måste för att bli av med det gå på en avvänjningskur. Det tar ca en vecka och är hemskt. Man får ont i huvudet och sur första dagarna sedan går det bättre.

Jag kan nu äta socker men känner ofta ett sug efter sött och måste kontrollera så att jag inte äter dagligen för då åker jag dit igen. Så jag tror att det finns ett sockerberoende men det går att kontrollera med vilja och planering.

Se till så att man har regelbundna måltider så att blodsockret ligger på en jämn nivå det hjälper mycket.

Grub hade en radda av snabba kolhydrater till mig som rekomenadion, typ riskakor och annat, cornflakes tror jag var med också. Det borde hjälpa henne.

kharon
2003-09-16, 20:36
hmm vad är sockerberoende? Att man är beroende av socker? Kan någon förklara lite närmare?

Cilia
2003-09-16, 20:44
man känner ett konstant sug efter något sött och om man inte får det tillgodosett så reagerar man (=jag) med att få huvudvärk, enorm huvudvärk, sur och på allmänt dåligt humör. Dessutom blir jag rastlös och mår illa. Allt man kan tänka på är att äta något sött och trillar man dit så trycker jag i mig massor.

Jag har nu lärt mig att hålla det i shack men det lurar hela tidien runt hörnet. Jag har tidigare gått igenom avvänjningskurer men senaste var i början av juli och det är hemskt. Känner suget men vet att jag kan hålla mig ifrån det. Skillanden är att jag nu inte får abstinesbesvären, men kan fortfarande känna behovet av rushen man får efter att ha ätit, dvs. innan ångesten och det dåliga samvetet sätter in.

Jag likställer det med annat missbruk och håller delvis med Grub om att det inte är ett "behov" i sig. Kroppen behöver inte socker såsom den behöver andra näringsämnen. Men som med andra missbruk kan det besegras men det är inte lätt och kräver mycket vilja och jädra annama. En daglig kamp.

GhostFace
2003-09-16, 21:38
Det är inte kaffe ni har slutat dricka i samband med allt annat?

Cilia
2003-09-17, 07:27
jag har aldrig druckit kaffe så det är inte det, nej.
men kan tänka mig att abstinensbesvären är desamma

Tolkia
2003-09-17, 07:54
Jag har ett liknande problem; jag kanske inte skulle kalla det för "sockerberoende" (som blivit lite av ett modeord), men vi skulle kunna uttrycka det som så att när det suger, så suger det företrädesvis efter kolhydrater (bröd - helst mjukt - bullar, muffins, kakor, godis, bananer ...) och det är inte ett sug som är att leka med ... Grub har en poäng i att det nog till viss del är fråga om inlärning (känns ju inte överdrivet troligt att "urmänniskan" skulle ha utvecklat någon gen för begär efter blåbärsmuffins ...), men å andra sidan kan ju även ett "skapat" begär/beroende vara starkt nog för att ställa till problem - vi föds ju inte med något begär efter t.ex. nikotin heller, men nog vet jag en och annan snusare som det märks rätt väl på om de inte har fått sin dagliga dos ... Kanske är det inte sockret i sig man är beroende av, utan något slags lyckokänsla/tröstkänsla som man under livets gång lärt sig associera till en viss typ av mat(vanligen godis etc.; fast för all del, det finns säkert folk som tröstäter entrecote också); ett psykologiskt beroende, alltså.

Gammelyxan!
2003-09-17, 12:17
Du säger att hon INTE kan äta något med socker i, det är väl inget sockerberoende??

Protteinpulver och vitt bröd eller nudlar funkar ju efter träningen..
Ja det finns ju mycket, be henne kolla GI_listan så tar hon nåt hon kan äta med högt GI..:eating:

sipowitz
2003-09-17, 12:56
Originally posted by Gammelyxan!
Du säger att hon INTE kan äta något med socker i, det är väl inget sockerberoende??

Protteinpulver och vitt bröd eller nudlar funkar ju efter träningen..
Ja det finns ju mycket, be henne kolla GI_listan så tar hon nåt hon kan äta med högt GI..:eating:

Det var min lilla förenklade förklaring på hennes beroende, har kollat upp lite mer nu, och hon kan inte äta varesig vittbröd eller proteinpulver (jag skulle anta att anledningen till att hon inte kan äta proteinpulver är att det brukar innehålla sötningsmedel..)

King Grub
2003-09-17, 13:00
Originally posted by sipowitz

Det var min lilla förenklade förklaring på hennes beroende, har kollat upp lite mer nu, och hon kan inte äta varesig vittbröd eller proteinpulver (jag skulle anta att anledningen till att hon inte kan äta proteinpulver är att det brukar innehålla sötningsmedel..)

Om jag skall vara helt ärlig låter det mer som en fix idé än som något fysiskt.

sipowitz
2003-09-17, 13:16
Originally posted by King Grub

Om jag skall vara helt ärlig låter det mer som en fix idé än som något fysiskt.

Mjo det är mycket möjligt, men enligt min flickvän så innan hennes väninnan satte in sig i saken och började ändra sin kost så kunde hon tokäta ett helt paket med chokladbollar t.e.x.

(iofs tycker jag inte detta är onormalt.. men nu är jag ju kille och äter kanske lite mer än de flesta tjejer :-)

Hon verkar ha väldigt bra koll på sin kost som vad jag förstått det baseras på mycket linser, bönor´och dylikt

Men eftersom hon är väldigt träningsintresserad men inte lyckats få de resultat hon vill så har hon frågat mig om lite tips. Nu tränar hon mindre men mer intensivt. Men jag tror hennes kost just efter träningen brister lite, det är därför jag tänkte höra om någon kan tänkas ha något tips på vad hon kan äta för något som passar efter träningen men för hennes förutsättningar... Hon insisterar nämligen på en banan efter träning :-)

*Flash*
2003-09-17, 15:45
Tokäta chokladbollar e då inga problem för mig iaf..
Har själv haft diverse matproblem det sneaste året.
Var antagligen "sockerberoende" också ett tag..
Fast jag skulle nog mer säga att det började som en fixidé och sen var jag bara tvungen att ha nånting för att jag fick sånt stort sug.
Sen slutade jag nästan helt med coca colan, choklad, godis m.m.
Nu har jag börjar med sånt igen å det går väl rätt bra förutom när jag får sånt där jävla sug och bara måste stoppa i mig en massa choklad eller nånting annat men faktiskt så kan jag kontrollera det om jag verkligen vill till 100%

Okej varför skrev jag det här..ehh ville försöka få fram att jag tycker det låter som ren bullshit, man kan om man verkligen vill hantera det, det är bara att kolla på folk som röker/snusar/har rökt eller snusat..

orkar inte skriva nå mer just nu..