Visa fullständig version : Hur gör man för att vakna pigg?
Three pigs
2010-01-07, 18:15
Jag tycker mig ha försökt med allt. Vaknar alltid trött som en hund varesig jag sovit 8h eller 14h. Hur gör ni för att vakna pigga?
Jag kommer ihåg känslan när man var liten, vaknade nästan alltid pigg som en mört! Jag saknar den känslan, nu vill man mest ligga kvar och dö :D
Har ni något bra tips så skriv gärna :thumbup:
Sätt dig upp direkt och gå en sväng i huset så blir du nog pigg :) Ju mer man ligger i sängen efter man vaknat desto tröttare blir jag iaf :P
The Swedish Oak
2010-01-07, 18:24
Ha en anledning att vilja gå upp. Kan vara allt från gå över halva rummet för att stänga av den sjukt irriterande väckarklockan, eller veta att man ska göra något roligt på dagen.
Tränar direkt efter frukost. Så för min del är det en bra anledning till att gå upp, sköljer lite kallt vatten i ansikter, käkar frukost, förbereder träningsakerna så är jag pigg.
Slartibartfast
2010-01-07, 18:27
Direkt klockan ringer stiger jag upp och går ut i badrummet. Jag är uppe innan jag hinner känna efter :) På senare år har jag fått mycket lättare att stiga upp, har kanske nåt med åldern att göra, eller att man gillar mera att vara vaken å e allmänt nöjd med livet. Skapade t.o.m en liknande tråd som denna för ett par år sen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2594076#post2594076
stavgren
2010-01-07, 18:33
kan rekommendera dig att köpa en väckarklocka som väcker dig i "rätt" sömnfas.
Denna t.ex:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343206
funkar bra som fan för mig faktiskt, lite läskigt ibland t.o.m när det känns som man har varit vaken i flera timmar när man blir väckt :o
en lite billigare variant och inte lika smidig är att göra som någon tipsade om här för nått tag sedan; att sätta väckarklockan ca en timme tidigare än du egentligen ska gå upp, svälja en koffeintablett o somna om^^ antagligen inte så bra att göra varje dag dock :)
Three pigs
2010-01-07, 18:34
Brukar bli "hyfsat" pigg efter jag gått upp. Men har så jävla svårt att väl gå upp :D
Vore intressant att testa en sån där väckarklocka, fast har inte råd att slänga ut 2000 just nu :P
Bli äldre ...
I väntan på detta kan du köpa ny hästens säng eller i alla fall en ny kudde.
Sänk temperaturen i sovrummet.
Tyst och mörkt i rummet, en nattlampa vid golvet om du inte vill ha becksvart.
Lägg dig i god tid.
Ordentlig frukost och lång varm dusch med kall avslutning.
Konditionsträning gör mig piggare.
Denna t.ex:
funkar bra som fan för mig faktiskt, lite läskigt ibland t.o.m när det känns som man har varit vaken i flera timmar när man blir väckt :o
en lite billigare variant och inte lika smidig är att göra som någon tipsade om här för nått tag sedan; att sätta väckarklockan ca en timme tidigare än du egentligen ska gå upp, svälja en koffeintablett o somna om^^ antagligen inte så bra att göra varje dag dock :)
Att vakna i rätt sömnfas är verkligen allt. Klassikern är att vakna av sig själv en timme tidigare än väckarklockan hur pigg som helst men lat som man är så väljer man att ligga kvar en timme till för att sedan väckas av klockan och vara i zombie-läge hela förmiddagen.
Three pigs
2010-01-07, 18:43
Att vakna i rätt sömnfas är verkligen allt. Klassikern är att vakna av sig själv en timme tidigare än väckarklockan hur pigg som helst men lat som man är så väljer man att ligga kvar en timme till för att sedan väckas av klockan och vara i zombie-läge hela förmiddagen.
Det känner man igen :D
ManuelIT
2010-01-07, 18:47
haha, fyfan, trodde det bara hände mig
haha, fyfan, trodde det bara hände mig
haha fyfan, vad coolt
Ja även om det är 15 min till väckaren ringer så försöker jag somna om, för att sedan vakna till ett liv som zombie.
Senaste tiden är jag trött ända fram till lunch, fattar inget. Är helt lost på jobbet känns det som.
OneManArmy
2010-01-07, 20:15
Äger man en iphone eller en ipod touch kan man använda programmet sleep cycle
http://www.youtube.com/watch?v=4e2CtW3oQD8
Har använt det ett par veckor och faktiskt så fungerar det rätt bra.
Säger som tidigare sagt kliv upp direkt när alarmet går igång. Ligg inte och känn efter så mycket. Jag brukar nästa alltid gå till jobbet det tar ungefär 20 minuter och det blir man riktigt pigg av. Så ett tips kan vara att ta en promenad innan skola/jobb.
Stretcha ut armar, ben i lite olika riktningar direkt när du vaknat, som en del husdjur brukar göra. Frisätter lite ämnen i kroppen som gör dig piggare.
Denna t.ex:
Har den hjälpt dig mycket?
Jag har funderat mycket fram och tillbaks mellan en sån här och dessa wakeup lights. Vaknar ytterst jäkla sällan pigg, och det förstör ofta ganska många timmar av förmiddagen. Ganska dyr för att chansa dock, men väl värt om det hjälp antar jag :)
Försök att ha regelbundna sömntider. Jag tycker att ZMA höjer kvaliteten på sömnen och har gjort att jag vaknat mer utvilad under perioder jag haft oroligare sömn.
Three pigs
2010-01-07, 20:50
Mycket beror nog på mina sömnvanor. Just nu har jag ingen riktig dygnsrytm, somnar sent inpå natten när jag är trött och vaknar 12. Förstår själv att jag inte kan vakna pigg då :D
Men förra månaden hade jag relativt bra dygnsrytm, sov från ca 00-09 varje dag. Brukade vakna 08:30 av mig självt, DÅ var jag hyfsat pigg, men somnade om och blev trött.
Egentligen kanske jag själv förstår mitt problem, med andra ord onödig trådstart :D Men det är säkert många andra som får nytta av tråden.
Tack för alla bra tips :)
En lösning på det problemet vore ju underbart. Speciellt när man gör lumpen, man är ju så jävla trött så tårarna rinner varje morgon.
Jag brukar bli piggare desto tidigare jag kliver upp, runt 6 är opti för mig. Och som sagt, bara sätta sig upp, in på toa, skölja ansiktet i kallvatten. gnugga ögorna.
Angående dom där sömnklockorna, kan inte dom få för sig att jag blir piggast ifall den väcker mig typ halv 4 på morgonen? eller finn det nåt slags spelrum man kan ställa in när den ska väcka en?
Degpekka
2010-01-07, 21:49
Du kan säkert vilja ett tidsintervall där du vill bli väckt och sen väljer den en lämplig tidpunkt inom det intervallet.
olander08
2010-01-07, 21:55
Vanligtvis så vaknar jag piggare när jag sover 5-6 timmar istället för 8+, men då jag tar min sömn på allvar så sover jag numera minst 7 timmar (7.5 för tillfället). Det jag gör är att ställa alarmet 20 minuter innan jag behöver gå upp och sedan när det ringer så ställer jag den 10 minuter fram, vilar tills de ringer igen, ställer fram 10 minuter och sen går upp när den ringer för tredje gången. Funkar för mig.
Angående dom där sömnklockorna, kan inte dom få för sig att jag blir piggast ifall den väcker mig typ halv 4 på morgonen? eller finn det nåt slags spelrum man kan ställa in när den ska väcka en?
Om jag inte minns fel stället du in ett intervall du vill vakna i och en senaste tid som den inte får överskrida.
Jag brukar bli piggare desto tidigare jag kliver upp, runt 6 är opti för mig. Och som sagt, bara sätta sig upp, in på toa, skölja ansiktet i kallvatten. gnugga ögorna.
På axbon ställer du in en tid, och så kommer den väcka dig tidigast 30minuter innan tiden. Är de 30minutrarna inte i "rätt" tid så kommer den ringa på den tiden du ställt in oavsett.
Ha det kolmörkt i rummet. En lampa vore bra att ha jämte sängen som du kan tända när du ska stiga upp. Sen såg läste ja någonstans att man inte ska ha elektriska appareter i närheten. Om det sissta är sant eller ej kan jag inte svara på men tror att det ligger nått i det.
Knepet är helt enkelt att aktivera sej. Jag är alltid mycket piggare på veckorna när jag börjar jobba kl 07, än på helgerna då jag sover ett par timmar längre och inte ''kommer igång''.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.