Logga in

Visa fullständig version : Varför köpa vassle?

Rolv
2010-01-07, 15:58
FInns det någon fördel att använda vassle jämfört med EAA? Såg på innehållet av det vasslet jag använder, så är ca 50% EAA. Känns som om det är bättre att bara använda EAA framöver. Synpunkter tack!

johanhej
2010-01-07, 15:59
Mer kalorier (positivt för vissa), godare.

Exhale_
2010-01-07, 16:15
Varför äta lövbiff när det finns kycklingfilé?

Timme
2010-01-07, 16:16
yes, mer kalorier och billigare om man bara vill höja det totala proteinintaget. Vill du ligga på 200g protein/dag (som jag) så är det billigare att dra i sig 60-90g från vassle än från EAA :)

Sniggel
2010-01-07, 16:39
Varför äta lövbiff när det finns kycklingfilé?

Är det en parallell till att vassle (lövbiff) är godare?

Vassle har hälsofördelar som EAA kanske inte har.

Sniggel
2010-01-07, 16:40
yes, mer kalorier och billigare om man bara vill höja det totala proteinintaget. Vill du ligga på 200g protein/dag (som jag) så är det billigare att dra i sig 60-90g från vassle än från EAA :)

Fast å andra sidan kanske man får lika bra effekt, eller bättre, på ett lägre proteinintag än 200, om en viss andel av detta består av enbart EAA.

Eriic
2010-01-07, 17:14
FInns det någon fördel att använda vassle jämfört med EAA? Såg på innehållet av det vasslet jag använder, så är ca 50% EAA. Känns som om det är bättre att bara använda EAA framöver. Synpunkter tack!

Dyrare med en massa EAA, om man jämför med vad vassle kostar. Om du nu ska använda dig av det för att höja ditt dagliga intag av protein.

WHITEFOLKS
2010-01-07, 18:06
Dyrare med en massa EAA, om man jämför med vad vassle kostar. Om du nu ska använda dig av det för att höja ditt dagliga intag av protein.

Per gram protein blir det dyrare ja.

Kan man få samma "muskeleffekt" med lägre kostnad från EAA? Vem vet.

Jag ser det inte som omöjligt.

Psyla
2010-01-07, 18:11
Du kan öka proteinhalten i maten ganska kraftigt utan det megasnabba upptaget.

Exhale_
2010-01-07, 20:11
Är det en parallell till att vassle (lövbiff) är godare?

Vassle har hälsofördelar som EAA kanske inte har.

Det var precis vad jag menade. Alltså att även fast EAA är bra på alla sätt och vis betyder det inte att vassle är bortkastat. Själv gillar jag protein i alla former *popcorn*

Yeahvlen
2010-01-07, 23:17
Vassleprotein (smaksatt) är godare, enligt mig, och ger lite mer i energiväg (vilket kan uppskattas för folk som inte har lika enkelt att äta över energibalans), om inte annat :)

Rolv
2010-01-08, 01:11
Jo kcal-delen köper jag, men om du vill ha i dig just kcal i allmänhet, så finns det ju enklare sätt än vassle. Men de 50% som inte är eaa, fyller dom någon funktion, eller kan jag ersätta de kcal jag får ifrån dom med tex kcal ifrån kolhydrater och fortfarnade få samma "effekt"?? Det borde ju vara ett bättre upplägg för en hårt tränande person.

Vicotnik
2010-01-08, 03:02
Jag tar 30-40g vassle i anslutning till middagen för att täcka upp proteinbehovet. Vassle för att det är billigt. Jag tror inte EAA för motsvarande peng skulle vara mera opti i det sammanhanget.

EAA tar jag i samband med träning och nu när jag deffar och kör lite halv-IF består min frukost av 10g EAA och 200mg koffein. :) Vassle skulle bli för matigt där tror jag.

Eddie Vedder
2010-01-08, 08:33
Men de 50% som inte är eaa, fyller dom någon funktion, eller kan jag ersätta de kcal jag får ifrån dom med tex kcal ifrån kolhydrater och fortfarnade få samma "effekt"?? Det borde ju vara ett bättre upplägg för en hårt tränande person.

Nej de icke-essentiella amnosyrorna i vassleproteinet behövs inte för muskelproteinsyntesen. Dessutom är inte sammansättningen av EAA i vassleprotein densamma som i en ren EAA-produkt.

Vill du lägga till kolhydrater så är det inte fel. Det har troligtvis bara fördelar ur ren prestations- och återhämtningssynpunkt men ger ingen ytterligare effekt på muskelproteinsyntesen och är ENLIGT MIG bara slöseri på kcal man istället kan få från mat.

Om man nu inte tränar på extremt höga nivåer och/eller har extrema svårigheter att äta tillräckligt förstås.

z_bumbi
2010-01-08, 09:01
Jo kcal-delen köper jag, men om du vill ha i dig just kcal i allmänhet, så finns det ju enklare sätt än vassle. Men de 50% som inte är eaa, fyller dom någon funktion, eller kan jag ersätta de kcal jag får ifrån dom med tex kcal ifrån kolhydrater och fortfarnade få samma "effekt"?? Det borde ju vara ett bättre upplägg för en hårt tränande person.

Jag tror ingen har testat det och man brukar basera totalintaget av aminosyror på protein när man undersöker tränande. Hårt tränande äter dessutom oftast så mycket protein utan tillskott att det är svårt att ersätta det utan att göra väldigt stora förändringar i kosten.
Ska jag gissa och dessutom gå in på enormt små skillnader så är det kanske en fördel, inom styrketräning, att ha en högre totalhalt av aminosyror och om kroppen behöver tillverka mindre o-essentiella aminosyror så kanske den får energi över till annat. Räknar man även in att en hel del aminosyror går bort som bränsle så kan kanske de o-essentiella räknas som "proteinsparande".

Anders The Peak
2010-01-08, 09:37
Bara för att vissa aminosyror kan tillverkas av kroppen så kan det teoretiskt vara så att om man ökar de essentiella aminosyrorna hinner inte kroppen att tillverka de icke essentiella aminosyrorna i den takt som det krävs så att rätt balans av aminosyror i kroppen/miljön. Nu studerar man inte det här speciellt ingående i studier kring människan inte bland friska men en hel kring den sjuka människan och inom djuruppfödning är det ett populärt område. Man har sett att djuren inte kan tillgodogöra sig aminosyrorna för muskeltilväxt när obalans uppstår i amninosyraprofilen. Därför tror jag att man ska använda vassle och spetsa det med ett rent BCAA preparat för att få optimal effekt av preparaten. Eller Vassle ensamt.

Yeahvlen
2010-01-08, 09:45
Jo kcal-delen köper jag, men om du vill ha i dig just kcal i allmänhet, så finns det ju enklare sätt än vassle.

Givetvis finns det enklare varianter. Det var bara en aspekt ur varför vassle kunde lämpat sig bättre än EAA vid vissa tillfällen.

Slartibartfast
2010-01-08, 09:47
Jag tar 30-40g vassle i anslutning till middagen för att täcka upp proteinbehovet.

Jag tror du skulle tjäna på att sprida ut ditt vassleintag så mycket som möjligt. Vassle är väldigt snabbt, och att smälla i sig 40 g vassle på en gång är nog suboptimalt.

Jag tar 10-15 gram pulver till varje måltid.

Yeahvlen
2010-01-08, 10:33
Jag tror inte det gör någon nämnvärd skillnad ifall personen tar det i anslutning till middagen.

Rolv
2010-01-08, 12:32
Jag ifrågasätter inte erat kunnande, men jag jag däremot förstår inte mycket just nu. Förstår verkligen inte varför få i sig protein i form av kosttillskott, som kroppen inte har något bruk för, när det gäller muskeluppbyggnad, när det finns EAA i konscentrerad form. Det känns som de kcal som man får i sig ifrån de icka essentiella aminosyrorna bara blir kcal som inte kroppen ínte har något bruk för, mer än i energi form, och då borde ju andra typer av kcal vara mer optimalt. Snälla, kan inte nån förklara!

Pepz
2010-01-08, 12:45
vassle har flera hälsofördelar som EAA inte har, bla insulinkänsighet, kanske viss immunsförsvarsstimulerande effekter också.

Yeahvlen
2010-01-08, 12:51
Jag ifrågasätter inte erat kunnande, men jag jag däremot förstår inte mycket just nu. Förstår verkligen inte varför få i sig protein i form av kosttillskott, som kroppen inte har något bruk för, när det gäller muskeluppbyggnad, när det finns EAA i konscentrerad form. Det känns som de kcal som man får i sig ifrån de icka essentiella aminosyrorna bara blir kcal som inte kroppen ínte har något bruk för, mer än i energi form, och då borde ju andra typer av kcal vara mer optimalt. Snälla, kan inte nån förklara!

De icke-essentiella, som tidigare skrivet, behövs inte för muskelproteinsyntes. Det vill säga för nybildning utav muskelproteiner. Bara för att de icke-essentiella inte ingår i muskelproteinsyntesen innebär de inte att de är overksamma för dygnets proteinbalans.

Alla proteiner är aktiva på något sätt, så de är inte "onödiga".

Anders The Peak
2010-01-08, 13:25
De icke-essentiella, som tidigare skrivet, behövs inte för muskelproteinsyntes. Det vill säga för nybildning utav muskelproteiner. Bara för att de icke-essentiella inte ingår i muskelproteinsyntesen innebär de inte att de är overksamma för dygnets proteinbalans.

Alla proteiner är aktiva på något sätt, så de är inte "onödiga".
Bara för att de icke-essentiella inte ingår i muskelproteinsyntesen och även om de ingår i muskelproteinsyntesen betyder det bara att kroppen kan tillverka icke-essentiella aminosyrorna om kroppen har tillgång till råmaterialet.

Rolv
2010-01-08, 13:41
Vad använder kroppen de icke essentiella till? :bow:

Yeahvlen
2010-01-08, 14:30
Bara för att de icke-essentiella inte ingår i muskelproteinsyntesen och även om de ingår i muskelproteinsyntesen betyder det bara att kroppen kan tillverka icke-essentiella aminosyrorna om kroppen har tillgång till råmaterialet.

Vissa av de icke-essentiella, ja.

De "icke-essentiella" är fortfarande inte overksamma för proteinbalansen, vilket jag försökte förklara för personen som trodde att de icke-essentiella var dynga i sjön.

Eddie Vedder
2010-01-08, 14:47
Vad använder kroppen de icke essentiella till? :bow:

All syntetisering av enzymer, muskelproten, skelettprotein, naglar, ja allt. Bara det att kroppen själv kan tillverka dom.