Logga in

Visa fullständig version : enzymer och protein = Aminosyror

The Ross Sisters
2010-01-07, 14:44
http://www.youtube.com/watch?v=ae-dlHOmwk4

Kollade precis på denna kille och tycker att det han säger verkar rätt så vettigt. Hur mycket sanning ligger det i det han säger?

Har ingen aning om hur mkt enzymer ett äpple har men enzymer är ju uppbyggda av aminosyror, och det är ju aminosyrorna man är ute efter och inte enbart "Protein". Då borde man ju få i sig rätt mkt aminosyror genom grönsaker och frukt också?

Han säger även att enzymerna förstörs när man kokar och steriliserar det man ska studera, men aminosyrorna borde ju ändå finnas kvar i tex äpplet fast det är kokat?

Om man inte räknar med alla enzymer som finns i det man studerar borde ju maten, rimligtvis, innehålla mycket mer aminosyror än vad man har kommit fram till?

stafh
2010-01-07, 14:49
Enzymer ÄR protein (med katalytisk förmåga). Samma sak.

mikaelj
2010-01-07, 14:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107951
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90395

Micke-s
2010-01-07, 14:51
Enzymer är proteiner (äggviteämnen) som fungerar som katalysatorer. De sätter igång en kemisk reaktion i kroppen, eller påskyndar den. Som katalysatorer förändras de ej själva av den kemiska reaktionen. Varje enzym har en specifik funktion och kroppen behöver olika enzymer också för att neutralisera de fria radikaler som uppstår i ämnesomsättningen.

The Ross Sisters
2010-01-07, 15:13
Enzymer är proteiner (äggviteämnen) som fungerar som katalysatorer. De sätter igång en kemisk reaktion i kroppen, eller påskyndar den. Som katalysatorer förändras de ej själva av den kemiska reaktionen. Varje enzym har en specifik funktion och kroppen behöver olika enzymer också för att neutralisera de fria radikaler som uppstår i ämnesomsättningen.

Jag vet vad enzymer är och vad dom gör. Men som han på filmer säger så innehåller ju inte ett äpple mkt protein men innehåller dock mycket enzymer. Men när man räknar ut hur mkt protein en produkt innehåller, räknar man enzymerna som ett slags protein då?

Eddie Vedder
2010-01-07, 15:16
Jag vet vad enzymer är och vad dom gör. Men som han på filmer säger så innehåller ju inte ett äpple mkt protein men innehåller dock mycket enzymer. Men när man räknar ut hur mkt protein en produkt innehåller, räknar man enzymerna som ett slags protein då?

Din film kan vara underhållande en stund. Ta den inte på mer allvar än så.

The Ross Sisters
2010-01-07, 15:56
Din film kan vara underhållande en stund. Ta den inte på mer allvar än så.

Okej, då vet jag!

Har du någon förklaring?

malfunction
2010-01-07, 17:02
+1 på vad Eddie sa. Killen i filmen är inte så smart.

Scratch89
2010-01-07, 17:03
Förklaringen är att han blandar ihop äpplen (hah!) och päron.

Ja, det finns mycket enzymer i ett äpple, men mycket enzymer behöver inte betyda att det är många gram protein. Själva grejen med enzymer är att de är väldigt effektiva eftersom de finns kvar efter reaktionen. Mycket enzymer i det här fallet handlar om kanske ett halvt gram per äpple, om ens det.

stafh
2010-01-07, 17:40

Enzymer är som sagt proteiner, så innehåller det mycket enzymer så innehåller det mycket proteiner.

Proteiner är långa kedjor av aminosyror. Beroende på i vilken ordning aminosyrorna sitter så viker sig kedjan på ett visst sett, vilket ger proteinet sina egenskaper. Vissa proteiner viker sig så att vissa funktionella grupper på vissa av dess aminosyror ligger på ett sådan sätt i det tredimensionella rummet att de kan katalysera kemiska reaktioner på saker som kommer i dess närhet. Dessa kallas enzymer, men det är fortfarande en sorts protein.

Sniggel
2010-01-07, 17:48
Men de flesta dietära enzymer förändrar sin struktur då de kommer ner i magsäcken pga miljön där (ph bl a) och tappar därmed sin funktion som enzym?

Eller har jag fel där? Kan man få i sig enzymer som kosttillskott (t ex laktas) och förvänta sig tåla större mängder mjölk?

stafh
2010-01-07, 17:52
Men de flesta dietära enzymer förändrar sin struktur då de kommer ner i magsäcken pga miljön där (ph bl a) och tappar därmed sin funktion som enzym?

Eller har jag fel där? Kan man få i sig enzymer som kosttillskott (t ex laktas) och förvänta sig tåla större mängder mjölk?

Men nu handlade det väl om enzym som näringsämne och inte som katalysator i mag- och tarmkanalen?

Fast jag har för mig att man faktiskt kan ta laktaspiller om man är laktosintolerant. Annars kan man ju försöka injicera rakt in tarmen... :D

Scratch89
2010-01-07, 18:07

Vissa enzymer gillar den sura miljön, vissa inte. Oavsett så kommer liknande enzymer att finnas i tarmen sen och blir producerade av våra körtelorgan.

Klein
2010-01-07, 18:53

Deaktivering/denaturering av enzymer kan vara reversibel eller irreversibel. Det beror på enzymet och vad som fått det att denatureras. Hydrolys av proteiner medelst syra (som i magsäcken) skiljer sig från värmedenaturering som oftast är irreversibel.

En intressant studie på vad som sker med proteiner i syralösning i värmebehandlat och ickevärmehandlat skick:

HYDROLYSIS AND INACTIVATION BY ACID
BY JOHN H. NORTHROP

http://jgp.rupress.org/cgi/reprint/16/1/33.pdf

Flexipop
2010-01-08, 13:29
Jag tyckte den här kommentaren var vettig och det kan väl stämma det han säger - Man kan bygga en "fit kropp" med amino men vill man komma till gorilla-stadiet så krävs det mer protein:

I have a BS in biology, and more than 5 years extra research. I know all about enzymes, amino acids, etc. There is truth to what he is saying. You can build nice muscle without eating a lot of protein, while eating amino acids (SPINACH!!). The ones who have a problem with this guy only view muscle building as massive body building. This info is good for getting a calvin klein body.

For huge muscle, extra protein will help provide the extra amino acids you need to help you look like a gorilla.

Frumpish
2010-01-08, 14:05
Jag tyckte den här kommentaren var vettig och det kan väl stämma det han säger - Man kan bygga en "fit kropp" med amino men vill man komma till gorilla-stadiet så krävs det mer protein:

I have a BS in biology, and more than 5 years extra research. I know all about enzymes, amino acids, etc. There is truth to what he is saying. You can build nice muscle without eating a lot of protein, while eating amino acids (SPINACH!!). The ones who have a problem with this guy only view muscle building as massive body building. This info is good for getting a calvin klein body.

For huge muscle, extra protein will help provide the extra amino acids you need to help you look like a gorilla.

Vart är logiken i hans påstående?

Flexipop
2010-01-08, 14:25
Vart är logiken i hans påstående?

Var är inte logiken i hans påstående menar du? Jag har ingen större koll själv men köpte det han sa på nått sätt. Motbevisa gärna.

Eddie Vedder
2010-01-08, 14:43
Var är inte logiken i hans påstående menar du? Jag har ingen större koll själv men köpte det han sa på nått sätt. Motbevisa gärna.

Det är ungefär som att säga att Gud finns bara för att ingen kan motbevisa det. Det han påstår har han inget stöd för och då ligger bevisbördan hos den som gör påståendet.

Man ska inte behöva motbevisa saker som det inte finns minsta stöd för.

revilo
2010-01-08, 14:51
"Om man vill se ut som en kalsongmodell ska man äta äpplen men om man vill se ut som en body builder måste man äta kött"... sådana uttalanden kommer från folk som inte har någon erfarenhet av träning.