Visa fullständig version : Kcal?
Brickhead
2010-01-07, 14:20
Tjena tjena! Jag gjorde ett test om hur mycket kcal man ska äta för att gå upp i vikt, och jag fick 2000~+500, alltså 2500, men det säger inte mig så mycket. jag undrar om det räcker att jag äter vanligt husmanskost eller hur ska man kost se ut? Ska jag komplettera med att käka vassle och tonfisk?
Jag vill gå upp i vikt i muskelmassa (gymmar 4 ggr i veckan)
väger ynka 58kg, 180 cm lång och är en 93:a.
tack på förhand, skulle gärna vilja ha allvarliga svar.
ät så mkt du orkar och dra en protteshake och 100gr nötter varje dag så bör du ligga på kcal +
Omöjligt att säg eftersom vi inte vet hur stora portioner du äter. Det räcker itne med att du uppskattar det med ord, tex "jag äter jättemycket till lunch" eftersom det är subjektivt. Du behöver väga all mat i gram för att man ska kunna ta reda på hur mycket kcal du får i dig.
Och nej, det finns inga genvägar till att ta reda på energiinnehållet kan jag säga i förväg :P
Brickhead
2010-01-07, 14:50
spinkis: nötter är så sjukt dyrt :/ jag tar dock gainer efter träningen
sniggel: lol ok.
Eddie Vedder
2010-01-07, 15:29
Och nej, det finns inga genvägar till att ta reda på energiinnehållet kan jag säga i förväg :P
Att leva på färdigmat och mjölk.;)
Killen som bantade på Subwaymackor hade ju järnkoll utan att väga och räkna t.ex.:D
Att leva på färdigmat och mjölk.;)
Killen som bantade på Subwaymackor hade ju järnkoll utan att väga och räkna t.ex.:D
Ok ok, om man äter enbart färdiga produkter så går det ju faktiskt att räkna ut allt utan att behöva väga. Men förr eller senare inser nog de flesta som vill påverka sin vikt att man inte kan vara säker på att lyckas, förrän man faktiskt har koll på exakt hur mycket man äter, varje dag, med hjälp av en matvåg och lite extra jobb.
spinkis: nötter är så sjukt dyrt :/ jag tar dock gainer efter träningen
sniggel: lol ok.
1 hg kostar ju 13,90 på de flesta ställen. Jag tror det är svårt att få i sig 600kcal på ett smidigare och godare sätt utan att äta godis :P
Scratch89
2010-01-07, 17:05
Om du är född -93 så bor du fortfarande hemma. Ät det du får hemma och det du får i skolan. Har du varit viktstabil nu under senare tid, innan du började träna? I så fall behöver du bara äta ett par mackor eller liknande extra per dag, för att teoretiskt sätt äta tillräckligt.
EDIT: Nu ser jag att du är rätt så lätt för din längd. Om du vill gå upp i vikt så får du se till att äta större portioner av det mesta, och är det svårt så får du se till att det är lättätet. Smör på mackorna, grädde i köttfärssåsen och liknande.
Brickhead
2010-01-07, 18:23
Om du är född -93 så bor du fortfarande hemma. Ät det du får hemma och det du får i skolan. Har du varit viktstabil nu under senare tid, innan du började träna? I så fall behöver du bara äta ett par mackor eller liknande extra per dag, för att teoretiskt sätt äta tillräckligt.
Jag har tränat en sisådär 6 månader och gått upp några kilon, tog mig ett tag att komma in i gymmandet. Men nu på sistånde har jag varit stilla i vikten.
Scratch89
2010-01-07, 23:14
Fortsätt äta som du gjort tidigare då, förutom att du lägger till något. Ett par glas mjölk extra, eller ett par mackor.
Tycker verkligen du ska läsa detta!
http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/
1 hg kostar ju 13,90 på de flesta ställen. Jag tror det är svårt att få i sig 600kcal på ett smidigare och godare sätt utan att äta godis :P
En liter standardmjölk för runt sju kronor? ;)
Trashcan
2010-01-08, 08:59
Är inte det dyrt eller? :smash: 139 kr/kg, det är ju som kött, fifan!
Ett vansinnigt enkelt sätt att få i sig kalorier är att blanda ner rapsolja i proteinshaken om du dricker såna. Inte i gainern efter ett pass dock, ska tydligen vara dåligt med fett just då har jag hört.
Annars, ät mycket av husmanskosten som du får alldeles gratis, och försök se till att du har någon fet sås på allting så blir det både godare och mycket mer kaloririkt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.