Visa fullständig version : Styrketränandes överdrivenhet.
Jag har tänkt på detta ett bra tag nu och tänkte härmed formulera det i form av en tråd och en frågeställning. Det berör både kost och träning så denna får hamna här i det allmänna forumet.
Styrketränande människor har en tendens att ta varje liten ny rapport och varje liten ny insikt om kost och träning lite väl seriöst. Sedan börjar man utforma sin vardag utefter dessa kunskaper och insikter till punkt och pricka. Saken är den att de lärdomar jag tagit av att ha läst runt på diverse forum och rapportsidor talar om att det inte finns något perfekt sätt att utforma sin träning och sin vardag på. Istället leder denna hysteri till att folk snabbt tappar motivationen till att träna efter bara några månader eftersom det snabbt blir tröttsamt med en sådan överdrivenhet kring mat och träning. Om någon sa till mig att inte ta allting så förbannat seriöst och göra saker och ting med måtta innan jag för första gången började styrketräna så hade jag inte gjort uppehåll från träningen titt som tätt utan jag skulle ha uppskattat den lika mycket som jag gör idag. Det kan tyckas att allt som behövs är ett sunt förnuft men ofta tänker man på annat vis när man är ny i denna värld.
I min mening måste man verkligen älska eller åtminstone tycka väldigt mycket om att träna för att man ska bli långvarig på gymmet. Jag tycker därmed att tonen som går i olika forum och bland styrketränande människor än aningen för seriös. Speciellt som ny i denna värld så tenderar man att suga åt sig precis all ny information och börja forma sitt liv därefter. Jag säger inte att alla gör det, men väldigt många. Det är på grund av detta som många också blir kortvariga styrketränande människor.
Därmed frågeställningarna:
1. Är tonen bland styrketränande människor för seriöst? Borde det vara mer skoj och mindre allvar?
2. Bör man lägga störra fokus på träningen i sig när man tränar istället för att konstant koncentrera sig på resultat och hur väl inrutat ens liv är? Åtminstone i början?
3. Är det fel på atmosfären kring styrketränande individer?
1. 50/50.
2. 50/50.
3. 50/50.
von huff
2010-01-06, 20:29
Folk funderar ofta på fel saker.Kosttillskott t.ex man kommer långt med gainer och kreatin.Träningen är ochså ett enda schemafplanerande bland många och ofta blir det endå inte bra.Visst krävs det en viss kunskap för att bli stor och stark men egentligen är det i grund och botten ganska simpelt
börjar med att säga att jag håller med dig.
1. Är tonen bland styrketränande människor för seriöst? Borde det vara mer skoj och mindre allvar? Ja, i alla fall bland nybörjare, nyckeln till att palla länge är att hitta en avslappnad inställning till träningen och kosten
2. Bör man lägga störra fokus på träningen i sig när man tränar istället för att konstant koncentrera sig på resultat och hur väl inrutat ens liv är? Åtminstone i början? ja lägger man större fokus på träningen kommer resultaten naturligt
3. Är det fel på atmosfären kring styrketränande individer? varierar lika mycket som bland folk i allmänhet tror jag, men återigen - den bör vara avslappnad, man ska ha kul.
Jag hänger bara här på kollo, och jag tycker atmosfären här är helt perfekt. Kunskapen finns för den som vill, men många av de mest respekterade medlemmarna pratar rätt mycket om att hålla träningen okomplicerad och hur de själva får ut något av själva tränandet i sig.
Sen gör varje nybörjare gör sitt eget val om vad han ska ta till sig, och många väljer att gräva ner sig i detaljer. Det kommer inte förändras av attityden här eller på gymmen, det är bara så folk funkar. Resultaten av styrketräning kommer för långsamt för de flesta.
Folk funderar ofta på fel saker.Kosttillskott t.ex man kommer långt med gainer och kreatin.Träningen är ochså ett enda schemafplanerande bland många och ofta blir det endå inte bra.Visst krävs det en viss kunskap för att bli stor och stark men egentligen är det i grund och botten ganska simpelt
Man kommer långt utan gainer och kreatin. :D
Omöjligt att generalisera "styrketränare" eftersom det är för stor grupp. Ingår allt från Ali, 19, lovande boxare och Marcus, 22, framgångsrik styrkelyftare med stora ambitioner till Göran 47, som kommit in i medelålderskris och farmor Agda som nyss gått i pension och vill därför lyfta lite 0,2kg hantlar på Friskis&Svettis.
Det många (inklusive mig själv ibland) fattas är långvarig motivation som kan användas under längre tid.
1. Är tonen bland styrketränande människor för seriöst? Borde det vara mer skoj och mindre allvar?
Det är helt upp till var och en hur man vill göra med träningen, lalla runt eller köra seriöst.
2. Bör man lägga störra fokus på träningen i sig när man tränar istället för att konstant koncentrera sig på resultat och hur väl inrutat ens liv är? Åtminstone i början?
För vissa funkar det säkert att bara fokusera på träningen och inte på resultaten, men alla är olika.
Nej.
Det är helt upp till var och en hur man vill göra med träningen, lalla runt eller köra seriöst.
För vissa funkar det säkert att bara fokusera på träningen och inte på resultaten, men alla är olika.
Nej.
Du missuppfattade nog frågorna. Visst är det upp till var och en att göra som de själva vill, men när man hamnar i en viss atmosfär så tenderar ju människor att glida med strömmen. Människor är ju inte oberoende individer som stänger ut alla andra former av intryck.
Omöjligt att generalisera "styrketränare" eftersom det är för stor grupp. Ingår allt från Ali, 19, lovande boxare och Marcus, 22, framgångsrik styrkelyftare med stora ambitioner till Göran 47, som kommit in i medelålderskris och farmor Agda som nyss gått i pension och vill därför lyfta lite 0,2kg hantlar på Friskis&Svettis.
Det många (inklusive mig själv ibland) fattas är långvarig motivation som kan användas under längre tid.
Det kan i och för sig stämma men jag talar här om själva atmosfären för de som träder in i styrketräningsvärlden och det inkluderar samtliga. Vad möts de av? I vilken riktning blir de påverkade? Frågor som går i samma tecken som i trådöppningen.
Det kan i och för sig stämma men jag talar här om själva atmosfären för de som träder in i styrketräningsvärlden och det inkluderar samtliga. Vad möts de av? I vilken riktning blir de påverkade? Frågor som går i samma tecken som i trådöppningen.
"Styrketräningsvärlden" är inte homogen, och jag tror att du drar på lite för stora välar om hur du och dina kompisar varit som nybörjare.
Jag håller till viss (eller egentligen stor) del med. Att bygga muskler tar tid och det kräver sina timmar i gymmet. Alltför många tror på någon sorts mirakelkur likt om jag kör 6 reps istället för 5, då jävlar kommer det hända grejor, eller om jag byter från ett proteinpulver till ett annat. Det är klart att alla förändringar påverkar men det är faktiskt väldigt lite. Det som är avgörande är hur länge man kan träna på med bibehållet fokus, behålla motivation och gnistan och köra målinriktat.
För vissa kanske det krävs att man anser sig vara optimal för att behålla gnistan medan andra behöver en mer laid back attityd.
Jag har styrketränat i 15år och gått från att var enormt nitisk men ej påläst till påläst och optimal, till påläst men tumma lite på reglerna till att köra vad som passar mig.
Jag har under mina första 14år så gott som aldrig haft något uppehåll utan jag har sett till att hålla mig motiverad genom de olika stadierna. I år är faktiskt första gången jag kör ett uppehåll. Dels pga tidbrist men framför allt pga andra prioriteringar och att jag ville känna på hur det var att inte bry sig ett enda dugg om träning etc. Nu efter 2-3 månaders mer eller mindre helt uppehåll från träning kan jag konstatera at tdet som tagit såpass lång tid att bygga upp verkar trots allt sitta hyffsat kvar trots min usla diet och soffsittande vardag. Visst har man tappat lite massa men det är egentligen knappt synbart för mer än mig själv. Lite mer hull har man lagt på sig men jag är ganska säker på att jag med någon månads träning och bra kost kan slipa till formen.
Min poäng är att en gång i tiden var jag vansinning om jag missade ett pass, vad skall hända med mina muskler? Nu är allting förstört! Jag är tillbaka på ruta ett!
Nu är jag mycket äldre viulket bara det ger sämre förutsättningar men utöver det har jag insett att inte ens ett uppehåll på tre månader gör så jävla mycket för styrkan/musklerna.
Man får gärna vara petig och optimal om man tycker att det hjälper en att hålla fokus på träningen men det viktigaste är att man är motiverad och tycker det är kul.
Pudzianovski
2010-01-07, 00:31
Det är väl rätt naturligt att människor påverkas av att vara på ett gym. Alla är där av samma anledning, de vill träna. Folk blir väl påverkade på liknande sätt vad de än tar för sig.
Styrketränande människor är som några redan sagt en stor grupp att generalisera kring. Låt folk göra som de vill!? Frågorna är ganska ledande och det känns lite som att du har upptäckt något och tror att alla känner likadant.
Jag håller till viss (eller egentligen stor) del med. Att bygga muskler tar tid och det kräver sina timmar i gymmet. Alltför många tror på någon sorts mirakelkur likt om jag kör 6 reps istället för 5, då jävlar kommer det hända grejor, eller om jag byter från ett proteinpulver till ett annat. Det är klart att alla förändringar påverkar men det är faktiskt väldigt lite. Det som är avgörande är hur länge man kan träna på med bibehållet fokus, behålla motivation och gnistan och köra målinriktat.
För vissa kanske det krävs att man anser sig vara optimal för att behålla gnistan medan andra behöver en mer laid back attityd.
Jag har styrketränat i 15år och gått från att var enormt nitisk men ej påläst till påläst och optimal, till påläst men tumma lite på reglerna till att köra vad som passar mig.
Jag har under mina första 14år så gott som aldrig haft något uppehåll utan jag har sett till att hålla mig motiverad genom de olika stadierna. I år är faktiskt första gången jag kör ett uppehåll. Dels pga tidbrist men framför allt pga andra prioriteringar och att jag ville känna på hur det var att inte bry sig ett enda dugg om träning etc. Nu efter 2-3 månaders mer eller mindre helt uppehåll från träning kan jag konstatera at tdet som tagit såpass lång tid att bygga upp verkar trots allt sitta hyffsat kvar trots min usla diet och soffsittande vardag. Visst har man tappat lite massa men det är egentligen knappt synbart för mer än mig själv. Lite mer hull har man lagt på sig men jag är ganska säker på att jag med någon månads träning och bra kost kan slipa till formen.
Min poäng är att en gång i tiden var jag vansinning om jag missade ett pass, vad skall hända med mina muskler? Nu är allting förstört! Jag är tillbaka på ruta ett!
Nu är jag mycket äldre viulket bara det ger sämre förutsättningar men utöver det har jag insett att inte ens ett uppehåll på tre månader gör så jävla mycket för styrkan/musklerna.
Man får gärna vara petig och optimal om man tycker att det hjälper en att hålla fokus på träningen men det viktigaste är att man är motiverad och tycker det är kul.
Men det du säger kan ju sägas om alla som tränar någonting med avsikt att bli bättre. Det ska vara kostdelen då som tenderar att vara viktigare, oavsett vilken nivå man är på med sin träning. Överlag.
Låt folk göra som de vill!? Frågorna är ganska ledande och det känns lite som att du har upptäckt något och tror att alla känner likadant.
Jag tror ingenting. Det är just därför jag frågar.
"Styrketräningsvärlden" är inte homogen, och jag tror att du drar på lite för stora välar om hur du och dina kompisar varit som nybörjare.
Jag har inte skrivit något om mina vänner, bara om mina upplevelser. Sedan frågar jag om era. Sedan kan man ju självklart diskutera huruvida det överhuvudtaget går att generalisera en sådan stor grupp; men jag skriver faktiskt att jag menar många men inte alla. Det är så jag upplevt det och du får naturligtvis skriva som du tycker. :)
Men det du säger kan ju sägas om alla som tränar någonting med avsikt att bli bättre. Det ska vara kostdelen då som tenderar att vara viktigare, oavsett vilken nivå man är på med sin träning. Överlag.
Nja, här håller jag inte med. Visst krävs det motivation och tid även för övriga idrotter men rent muskelbygge är egentligen ganska simpelt även om jag föenklar det när jag säger att det gäller att äta mat och överbelasta musklerna.
Sedan kan man ju grotta ned sig extremt mycket i detaljer utan att ens resultat ens kanske blir ett dugg bättre. Jag kan avsluta med att svara på dina frågor.
1. Ofta är det nog så bland nybörjare. En person som vill börja spela fotboll fokuserar tex inte så mycket i olika formationstekniker samt rörelsemönster utan vill främst springa och sparka boll, samma sak gäller sällan för en intresserad nybörjare inom styrketräning, speciellt inte idag med all tillgänglig information
2. I början helt klart om nu inte ett inrutat liv passar personen ifråga.
3. Vet inte riktigt vad du är ute efter här men det finns väldigt mycket tyckande runt denna sporten. Gör inte si utan gör så, när jag bytte till detta upplägg hände det grejor. Det är nog ganska svårt att som nybörjare sila vilken information som är viktig för dem. Det är ofta olika budskap från alla hörn. Alltifrån byggartidningar till föräldrar med gamla beprövade knep till gymägaren som vill att du är klar efter ett set med silverhantlarna. Sedan finns det ju de som följer de senaste rönen till punkt och pricka utan att vara källkritisk och tänka själv.
Vi skall även ha i åtanke att många som är nybörjare inom styrketräning befinner sig i en ålder i livet där man vill smälta in och tar intryck ifrån de som "borde" veta bättre. Lyssna på byggar-Leffe, han har 45cms Biceps och tar 150kg i Bänkpress!
Henchman
2010-01-07, 01:27
Träning handlar inte bara om att få en bra kropp. Det är också en stort intresse för många, så givetvis är man seriös om man verkligen gillar allt som handlar om träning. Det gäller ju alla interessen.
Jag påstår nog hellre att all information här är en förmån för nybörjare. Forumet ska väl ändå inte optimeras kring att få nybörjare att fortsätta träna
Det handlar nog mycket om hur man är som person. Visst är information bra om man vet hur man skall ta den till sig. Sedan ör det som så att i dagens samhälle där man lätt kan få gränslöst med information om allting så måste man vara källkritisk.
Dessutom försvinner till viss del den tiden när man skall pröva sig själv fram och oftast misslyckas. Jag tror dock att det är nyttigt att prova saker själv istället för att bara apa efter någon annan. Det gäller inte bara inom styrketräning utan rent allmänt i livet. Alltför många idag börjar med ett serverat fat men då de själva inte varit med och dukat svalnar intresset mycket snabbare jämfört med om de jobbat järnet för att få till det själva. Jag tror att människan i grund och botten är kreativ och vill vara fri. Idag finns så mycket information att vi hämmar oss själva. Vet jag att det är bäst att jag gör på ett visst sätt drar jag mig för att prova något annat (som kanske gett mig en jättenyttig upplevelse)
Pudzianovski
2010-01-07, 02:15
Jag tolkar det inte så efter att ha läst din text samt frågor ;)
Då får du ta och formulera dig bättre nästa gång för din text dryper av subjektiva åsikter, ledande frågor m.m. Dessutom är det första man ser, rubriken "Styrketränandes överdrivenhet" ett konstaterande och åsikt från din sida.
Ett slags nördighet som kommer med alla hobbies eller liknande. Träningsmänniskor kör med sina studier och nyaste kosttillskott, kollar du på bil eller MC forum spenderar folk tusentals kronor på senaste ljuddämpare, rätt färg, lackering och diskuterar minsta detaljer i evigheter.
Ingen fara egentligen, så länge folk har något att göra och prata om verkar de må bra av det.
Bear Grylls
2010-01-07, 07:38
Går ju inte jättesnabbt att bli grovf så antar att de flesta som gör så vill bli gova så snabbt som deras kropper tillåter dem.
Jag tror att du baserar dina slutsatser på en alldeles för liten delpopulation.
Frågorna är ganska ledande och det känns lite som att du har upptäckt något och tror att alla känner likadant.
Nej, jag tror ingenting om vad andra känner. Det var därför jag frågade.
Går ju inte jättesnabbt att bli grovf så antar att de flesta som gör så vill bli gova så snabbt som deras kropper tillåter dem.
Väl talat.
Jag har inte skrivit något om mina vänner, bara om mina upplevelser. Sedan frågar jag om era. Sedan kan man ju självklart diskutera huruvida det överhuvudtaget går att generalisera en sådan stor grupp; men jag skriver faktiskt att jag menar många men inte alla. Det är så jag upplevt det och du får naturligtvis skriva som du tycker. :)
Dina upplevelser måste ju antingen vara baserat på bara dig vilket det verkligen inte låter som i första inlägget eller på dig och dina vänner, för inte kan du analysera någon du inte känner och veta något om deras inställning? Eller är det populationen på Kollo du drar dina slutsatser ifrån?
Speciellt som ny i denna värld så tenderar man att suga åt sig precis all ny information och börja forma sitt liv därefter. Jag säger inte att alla gör det, men väldigt många. Det är på grund av detta som många också blir kortvariga styrketränande människor.
Det där är ett konstaterande. Inte en fråga.
Jag upplever det som att styrketräning blir en hobby med tillhörande kunskapstörst/insnöande för vissa men bara en träningsform för många andra. Folk snöar in på och slutar med innebandy, ridning, modellbygge och frimärkssamlande också.
Dina upplevelser måste ju antingen vara baserat på bara dig vilket det verkligen inte låter som i första inlägget eller på dig och dina vänner, för inte kan du analysera någon du inte känner och veta något om deras inställning? Eller är det populationen på Kollo du drar dina slutsatser ifrån?
Det där är ett konstaterande. Inte en fråga.
Jag upplever det som att styrketräning blir en hobby med tillhörande kunskapstörst/insnöande för vissa men bara en träningsform för många andra. Folk snöar in på och slutar med innebandy, ridning, modellbygge och frimärkssamlande också.
Jag talar för mig själv och vad jag tror, tycker och tänker. Men när jag resonerar så använder jag dels min kompiskrets, kolo-medlemmar och medlemmar på andra forum. Alltså ett samlat intryck. Sedan frågar jag andra va dem tror, tycker och tänker. Även om jag har konstaterat en sak behöver det inte betyda att du inte kan övertyga mig om motsatsen. Har du hört talat om en diskussion?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.