handdator

Visa fullständig version : Är det inte otroligt

sipowitz
2003-09-15, 18:13
... kom på att jag äter på tok för lite kolhydrater efter träningen.. men rejält med protein... så efter dagens träning hade jag förberett med sockrade cornflakes och sånt där maltodextrossocker (säkert fel namn.. men vi vet vad jag menar... har varit uppe ett antal gånger på forumet) att blanda min protein shake med...

Tror ni inte man går och glömmer proteinshaken hemma då istället hehe.. alltid är det något som fattas :-)

Så fick improvisera fram följande väldigt goda recept

Pitabröd, värm i brödrosten
.. i med tonfisk, hårdkokt ägg, kidney bönor och sallad..

Till detta blev det oboy blandat med mjölk och maltodextrosen

Blev riktigt gott, och förutom att det hade behövts lite snabbare proteiner (vassle...) så var det inte helt dumt... fast man måste ju äta en jäkla massa... hehe

King Grub
2003-09-15, 18:16
Kom ihåg att sockrade cornflakes typ Frosties är långsamma kolhydrater, inte snabba. Det är vanliga standardcornflakes som är snabba. Eller Kalaspuffar.

Och det där pitabrödsmålet fick nog medellågt GI det också på grund av bönorna och ägget.

Annars lät det gott, det där. :)

sipowitz
2003-09-15, 18:40
Originally posted by King Grub
Kom ihåg att sockrade cornflakes typ Frosties är långsamma kolhydrater, inte snabba. Det är vanliga standardcornflakes som är snabba. Eller Kalaspuffar.

Och det där pitabrödsmålet fick nog medellågt GI det också på grund av bönorna och ägget.

Annars lät det gott, det där. :)

Ofaen, iofs så köpte jag vanliga cornflakes! Men hur kan det vara att sockrade cornflakes blir långsammare?... den logiken förstår jag inte riktigt :-)

Mjo det är svårt att hitta nån snabb proteinkälla bland min mat här i jobbets kylskåp... enklast med proteinshaken... men den är så förbannat långsam att den inte hunnit komma hit från min lägenhet ännu... jag har väntat flera timmar ;-)

King Grub
2003-09-15, 18:51
Originally posted by sipowitz

Ofaen, iofs så köpte jag vanliga cornflakes! Men hur kan det vara att sockrade cornflakes blir långsammare?... den logiken förstår jag inte riktigt :-)

Vanligt socker har lägre GI än sockerarterna i cornflakes, vilket sänker GI i Frosties. Frosties har GI 79, cornflakes 116. Dessutom ändras kolhydratstrukturen i sockringsprocessen.

Mjo det är svårt att hitta nån snabb proteinkälla bland min mat här i jobbets kylskåp... enklast med proteinshaken... men den är så förbannat långsam att den inte hunnit komma hit från min lägenhet ännu... jag har väntat flera timmar ;-)

Jag pratade inte om proteinerna, utan om kolhydraterna, som blir rätt långsamma på grund av bönorna och ägget.