handdator

Visa fullständig version : Näring vid Intestinal pseudo-obstruktion och SLE

Celia
2010-01-06, 12:16
Är det någon som har några generella ideer eller tips på Mat/näring som Skulle kunna vara enkla att få i sig vid en diagnos med Intestinal pseudo-obstruktion som är mest problematisk i de övre delarna vid mag/tarmkanalen dvs ofta illamående och kräkningar (refluxer) kombinerat med SLE?

Svårsmält mat, fett och fiberrik kost orsakar ofta vidriga buksmärtor som förr eller senare leder till ovanstående refluxer. Torr mat som kex eller liknande kan tyckas vara ett alternativ men detta måste intas med stora mängder vatten på grund av muntorrhet i gom och svalg pga SLE, och vid mycket vatten/vätska i födan blir problemet återigen refluxer.

Ett litet dilemma alltså, lösningen hitills är mestadels flytande föda i väldigt koncentrerad form, men enbart flytande föda gör inte direkt det bättre för obstruktionen. Magen behöver jobba lite.
Och framförallt skulle det vara trevligt att åtminstonde få i sig hälften av det man stoppar i sig.
Utan näring i systemet blir man dessutom sjukt trött, vilket redan är ett problem när man är drabbad av SLE.

Alla ideer vare sig det är om näring eller sätt att underlätta mottages tacksamt.

/C

Anton Fräs
2010-01-06, 12:47
Oj vad jag önskar att jag hade kommit längre i min utbildning just nu.. Det enda råd jag kan ge är att uppsöka en dietist, kanske inte det svar du vill ha men det är nog den bästa hjälpen.

Trance
2010-01-06, 13:26
Jag har läst runt lite och inte hittat några specifika tips än (förutom det klassiska med att eventuellt kan ett högre Omega 3 antixoidantintag (vitamin c och e) hjälpa.

Angående frågan specifikt. Har du provat att äta psylliumfrön? De (eller produkter som innehåller dem) är rätt vanligt att folk använder vid magproblem där man vill göra födan mer fast. Det fungerar (eller är) som fibrer men är inte så vasst utan blir mer som en gele.

Jag vet inte hur det påverkar upptag av näring dock så någon kunnig kan säkert ge mer information.

Celia
2010-01-06, 13:54
Oj vad jag önskar att jag hade kommit längre i min utbildning just nu.. Det enda råd jag kan ge är att uppsöka en dietist, kanske inte det svar du vill ha men det är nog den bästa hjälpen.

Dietistkontakt är självklar :) Det är dock två st i sig ovanliga diagnoser och man får mångt och mkt pröva sig fram. Individfaktorn har ett stort spann både i SLE och PO.

Det kan vara värt att fråga runt, ibland kan ett enkelt husmorstips hjälpa ganska mycket. Tex doppa torra kex i kräm, kexet blir blött, lättare och svälja samt att det känns mer matigt än vatten :)

Jag har läst runt lite och inte hittat några specifika tips än (förutom det klassiska med att eventuellt kan ett högre Omega 3 antixoidantintag (vitamin c och e) hjälpa.

Angående frågan specifikt. Har du provat att äta psylliumfrön? De (eller produkter som innehåller dem) är rätt vanligt att folk använder vid magproblem där man vill göra födan mer fast. Det fungerar (eller är) som fibrer men är inte så vasst utan blir mer som en gele.

Jag vet inte hur det påverkar upptag av näring dock så någon kunnig kan säkert ge mer information.

extra vitaminer/mineraler/mediciner och gud vet vad ges i en rätt rejäl dos, så det borde nog vara täckt :/ Iband tror jag att läkarkåren helt enkelt börjat samarbeta med läkemedelsbolagen och fr procent på receptutskrivning eller dylikt. Jag tror snart jag har piller för varenda symptom, vilket i sig är lite kul med tanke på att de kommer upp oftare än de hinner göra nytta.

Jag har inte provat psyllium så det skall jag definitivt göra. Får dock se hur det går, fibrer har en tendens att ge magsmärtorna som kommer med PO istället men hellre det isåfall.

tack båda två