handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt! Hjälp!

timmey111
2010-01-05, 16:32
Hej! Är 17 år och har nyss börjat gymma. Det går bra men problemet är att jag väger för lite och skulle vilja gå upp i vikt. Känner folk som använder gainer pro men har samtidigt hört att man får många finnar, och eftersom jag har lätt att få fnnar så vill jag inte testa på det. Finns det en ngn annan preparat som ungefär är som gainer pro, men som inte ger finnar?

Tack!

Johan_P
2010-01-05, 16:42
Jepp, vanlig mat fungerar som energikälla och brukar inte ge finnar.

Du får helt enkelt börja äta mer mat om du vill gå upp i vikt. Kroppsvikt regleras med hjälp av energi in vs. energi ut. Gör du av med mer energi än vad din kropp behöver går du ner i vikt, och vice versa.

Kosttillskott skall ses som just ett tillskott till den vanliga maten. Och vill du lätt lägga till lite extra energi under dagen (gärna i samband med styrketräning) är gainer ett alternativ. Det är oftast vassleprotein tillsammans med en kolhydratkälla som maltodextrin.

Sniggel
2010-01-05, 16:45
Hej! Är 17 år och har nyss börjat gymma. Det går bra men problemet är att jag väger för lite och skulle vilja gå upp i vikt. Känner folk som använder gainer pro men har samtidigt hört att man får många finnar, och eftersom jag har lätt att få fnnar så vill jag inte testa på det. Finns det en ngn annan preparat som ungefär är som gainer pro, men som inte ger finnar?

Tack!

Förmodligen alla de snabba kolhydraterna som ställer till oreda (men kanske även proteinpulvret, dock är majoriteten av pulvret i en gainer, kolhydratspulver). Nyttigare att äta mat men om man vill få i sig energi enkelt och lätt kan man göra egna drinka.
Blanda egna gainers på 30g proteinpulver + näringstät mat.

Exempel på näringstät dryck:
Mjölk 3%
Grädde
Rapsolja
Olivolja

Exempel på näringstät "mat":
Glass
Nypon eller blåbärssoppepulver
Oboy

Annan mat som kanske inte är näringstät men som passar bra i drinkar:
Havregryn
Banan
Bär

Utöver det kan man äta nötter dagligen eller iaf regelbundet för att få i sig extra energi.

Allt detta blir mycket nyttigare än att gå upp i vikt på kommersiella gainers och risken för finnar minskar nog.

Johan_P
2010-01-05, 16:49
Ett tips är ju annars att testa om du får finnar eller ej av gainer. Eftersom du inte testat är det ju svårt att veta om du verkligen får det eller ej.