Logga in

Visa fullständig version : Kost de dagar man inte tränar

Trashcan
2010-01-05, 13:48
Skulle vilja ha lite synpunkter på hur jag tränar och lever för tillfället. Som det ser ut nu har jag perioder där jag tränar mer intensivt och andra när jag tränar mindre, till exempel kan jag köra en vecka eller två med pass varannan/var tredje dag(Halvofta, för mig.). Veckan/veckorna efter kanske jag inte har tid på ett tag och då blir det några dagar utan träning, kanske upp till en vecka ibland. Självklart får jag inga resultat om jag inte tränar på en vecka om jag inte är övertränad, men det är inte hela världen. Det jag däremot har börjat fundera över är hur jag äter under dessa perioder.
De dagar jag tränar och dagen/dagarna efter sköter jag kosten bra, det vill säga äter mycket eftersom jag har som mål att gå upp en massa kilon. När jag sedan kommer in i en sån där vecka med mindre träning äter jag mycket mindre. Har inte räknat kcal de dagarna, men säkert max 2000kcal, annars är det ofta det dubbla. Jag har ingen våg hemma tyvärr, och känner att jag för tillfället har rätt kass koll på vikten, så jag vet inte om jag går ner eller upp.
Frågan är som följer: Är det lika viktigt att överäta när det var några dagar sen senast jag tränade? Blir jag snabbt av med muskelmassa om jag inte anstränger mig lika mycket med maten som när jag tränar? Skulle kunna förändra mig men undrar alltså om det behövs, eftersom jag egentligen trivs rätt bra med att inte äta så mycket(Billigt också). Tack!

Toby Asp
2010-01-05, 18:38
Nej du lär inte förlora någon märkbar mängd muskelmassa på några dagar/en vecka. Särskilt inte om du rör på dig normalt (dvs inte sängliggande o dyl). Kör på som du gör, dvs ät ordentligt efter träning inkl nästföljande dag. Fast du kanske inte ska ligga på för stort underskott en hel vecka utan träning. Varför inte räkna kcal även dessa dagar så ser du lite hur du ligger. Kanske skaffa en våg oxå.