handdator

Visa fullständig version : Storkok

Danne S
2002-04-22, 16:53
Tänkte höra med er som brukar koka upp ett lager mat och fryser in det sen. Hur gör ni alltså? Om jag tex ska laga 10 portioner då steker jag upp 1 kg köttfärs och 1 kg pasta. Jag hade lite problem med indelningen efter bara, tyckte det inte kändes som om det blev 100 gram köttfärs till varje portion. Sen var det också lite jobbigt att dela upp all mat rätt också. Inte för att det är ett stort problem men jag vill heslt veta att det blir exakt rätt i varje matlåda.

Just det, jag körde köttfärs/pasta här. Kan man frysa in ris? Alltså blir det ätbart?

made
2002-04-22, 18:40
Hej,

Jag kör storkok för det mesta (nu senast blev det 70 port.)
Lagar till 5 port. åt gången (detta gör det ganska enkelt att fördela det jämt).
Ris är inga problem att frysa in!

Carro
2002-04-22, 21:10
Jag fixar alltid storkok för att ta med mat till jobb. Det går inte att få exakt lika mängd i varje tror jag, själv har jag inte lyckats. Men något gram hit eller dit tyckerjag själv inte spelar så stor roll.
Låter kämpigt det där med att frysa in portionerna i burkar, iaf om man som jag lagar massvis med mat åt gången. Kör med plastpåsar! Ser inte lika aptitligt ut, men det är ju inte plasten man ska äta.

Anser själv att allt går att frysa in, inkl ris. har dock läst någonstans att GI värdet höjs ju längre efter tillagning kolhydraterna äts, stämmer detta?

stybb
2002-04-22, 21:19
Fin ide med storkok innan en deff. Någon som har några bra tips på vad man ska laga o frysa in till deffen..

Skulle kycklingbitar,ris och brocolli gå o mixa ihop o frysa in?..

*Ung, dum och kille, nu får tjejerna rycka in..*

Stickboy
2002-04-23, 08:55
Danne S, om du vill va helt säker på att alla portioner blir lika stora skulle jag föreslå att du köper en matvåg. svårare än så beehöver det inte vara. ;)

Frazze
2002-04-23, 12:54
Stybb: Är visserligen ingen tjej, har inga planer på att bli det heller :) men visst går det bra att frysa in.

Danne S
2002-04-23, 21:40
Tack för hjälpen, ska försöka koka upp en sats ris/kyckling här i dagarna. Måste ha burkar bara, så mycket bekvämare än påsar. :D