Logga in

Visa fullständig version : Äter jag rätt? vill gå upp i muskler

Impaler
2010-01-03, 18:26
Undrar om jag äter rätt? jag är 26 år och väger 82,5 kg. Längd: 190 cm.
Vill bygga muskler långsamt och undvika att lägga på mig för mycket fett. Tränar 2-3 gånger i veckan och har ett stillasittande jobb.
För tre år sedan vägde jag 64 kg och beslutade att gå upp i vikt och bygga muskler. Jag tränade 4-5 ggr i veckan under drygt ett år och åt som en häst, vilket resulterade i att jag gick upp till 82 kg. De två senaste åren har jag dock haft svårt att motivera mig själv att träna och äta rätt. I somras gick jag upp till 86 kg (mest fett) och sedan ner till 82,5 under hösten. Mycket av musklerna jag byggde upp har försvunnit.

Såhär ser en dag ut:

06:30 Frukost: 2 portioner havregrynsgröt, 1 egg, proteindrink (whey100) med vatten eller lättmjölk.

09:30 Fika: 1 Banan och en kopp kaffe

12:00 Lunch: Tonfiskröra med potatis/pasta

14:30 Fika: 1 banan, 1 proteindrink whey100

18:00 Middag: Vanlig middag ex Kycklinggryta

21:30 Kvällsmat: Lättyoghurt med axa müsli, en grov macka med skinkost.

Crocker
2010-01-03, 18:28
Kan vara en bra grej att skriva hur mycket du äter av allt. ;)

Impaler
2010-01-03, 18:38
2dl havregryn 4dl lättmjölk, 150g tonfisk, 100-150g kycklingggryta, en tallrik lättyoghurt och 1 dl müsli,

Cerberus
2010-01-03, 18:45
ser ut som en deffkost, inte en chans att du går upp i vikt på den kosten om du möjligtvis inte är sängliggande dygnet runt.

Cerberus
2010-01-03, 18:50
vill inte va pessimistisk egentligne, men jag skulle bli förvånad om du gick upp på den kosten. Jag kan ha fel dock.

dt06mj2
2010-01-03, 18:56
Varför äter du så lite fett och varför äter du lättyoghurt? :S

Känns som att du tror att man blir fet av fett.

Impaler
2010-01-03, 20:06

Det är godare. Men kanske ska byta till vanlig yoghurt då.

Seb74
2010-01-03, 20:10
proteindrink (whey100) med vatten eller lättmjölk.

Byta till rödmjölk kanske så du får lite mer kalorier...känns lite deff att blanda i vatten, inte ens jag som deffar nu kör med vatten eller lätt/light av nånting...

tsp
2010-01-03, 20:11

Fett innehåller kalorier vilket man går upp i vikt av.. Känns som att du tror att man inte blir fet av fett. :confused:

Seb74
2010-01-03, 20:30
Fett innehåller kalorier vilket man går upp i vikt av.. Känns som att du tror att man inte blir fet av fett. :confused:

Inte fetare än att överkonsumera protein eller kolhydrater.
Och för att bygga muskler ordentligt bör man ligga på överskott och samtidigt lägga på sig lite fett, så det går hand i hand i vilket fall.

myggan
2010-01-03, 21:00
Jag har ungefär samma stats som dig (193cm 80kg) och äter ganska så mycket mer för att uppnå kcal balans.

Hade jag velat gå upp i vikt med din kost så hade jag lagt till nötter på mellanmålen och kvällsmålet, bytt ut lättyoghurten till fetare yoghurt och druckit mycket mjölk till måltiderna.
Hade även tagit en gainer efter styrketräningen.

Detta är min personliga åsikt men jag har ganska mycker erfarenhet av just upp/nergång i vikt och detta funkar för min kropp.

Impaler
2010-01-03, 22:17
Jag har ungefär samma stats som dig (193cm 80kg) och äter ganska så mycket mer för att uppnå kcal balans.

Hade jag velat gå upp i vikt med din kost så hade jag lagt till nötter på mellanmålen och kvällsmålet, bytt ut lättyoghurten till fetare yoghurt och druckit mycket mjölk till måltiderna.
Hade även tagit en gainer efter styrketräningen.

Detta är min personliga åsikt men jag har ganska mycker erfarenhet av just upp/nergång i vikt och detta funkar för min kropp.

aha okej. Hur ser en dag ut för dig?

Barba
2010-01-03, 22:54
Den här tråden ska bli intressant att följa. Jag har ligger rätt lika som dig vad gäller vikt/längd med liknande mål.

Lycka till!

beckman88
2010-01-04, 14:59
Gå tillbaks till när du vägde 64kg för tre år sen. Hur gjorde du då för att gå upp i vikt? Eller är det bara fett du har lagt på dig?

Impaler
2010-01-04, 17:42
Gå tillbaks till när du vägde 64kg för tre år sen. Hur gjorde du då för att gå upp i vikt? Eller är det bara fett du har lagt på dig?

Åt ungefär som nu fast större portioner och även gainers. Gick mest upp i muskler. Det senaste året har jag dock mest gått upp i fett (från 82-86) och sen ner till 82 igen. Vill undvika att lägga på mig för mycket fett igen.

Crocker
2010-01-04, 17:49
Gör samma sak bara? Problem solved.. Går du upp i vikt kommer du även lägga på dig fett. Försöka att ligga på en bra balans från ditt BEE(Energibehov), den är inte exakt men på ett ungefär i alla fall.
Om du samtidigt tränar och äter bra kommer du få muskler+lite mer fett såklart.

Impaler
2010-01-04, 18:10
Hur många kcal bör jag ligga på per dag då?

Seb74
2010-01-04, 18:23
Hur många kcal bör jag ligga på per dag då?

Prova dig fram, käka som du gör nu en vecka och räkna varje dag ungefär hur många kcal det är, sen kollar du om du gått upp eller ner eller stått stilla på vågen under tiden.

+500kcal/dag är ok för uppgång och ger halvkilot på vågen per vecka.
Så käkar du 2000kcal och har stått still så korrigerar du upp intaget till 2500 ungefär.

Bedragaren_i_murmans
2010-01-05, 00:51
Byta till rödmjölk kanske så du får lite mer kalorier...känns lite deff att blanda i vatten, inte ens jag som deffar nu kör med vatten eller lätt/light av nånting...

Den röda mjöljen är ju lättmjölk? Annars får du fan specifisera dig vilken märke på mjöken du menar. Är fan trött på att alla utgår från att man bor i sthlm eller var ni nu bor.

dt06mj2
2010-01-05, 02:42
Den röda mjöljen är ju lättmjölk? Annars får du fan specifisera dig vilken märke på mjöken du menar. Är fan trött på att alla utgår från att man bor i sthlm eller var ni nu bor.

Ja för helvete!... Jag bor lååångt från stockholm, och här har vi fet röd mjölk. *slap*

Ashenshugar777
2010-01-05, 02:49
Ja för helvete!... Jag bor lååångt från stockholm, och här har vi fet röd mjölk. *slap*

Här i norra sverige serru så ärre mellanmjölk som är röd.

Seb74
2010-01-05, 10:04
Åh fan, är det inte Arla's mjölk som gäller i hela landet? :s
Alltid lär man sig nåt nytt :)

myggan
2010-01-06, 18:16
aha okej. Hur ser en dag ut för dig?

Som det ser ut nu är jag väldigt inaktiv då jag studerar men har väldigt lite att göra för tillfället. Spenderar mycket tid vid tvn + datorn, tränar i stort sett varje dag men utöver det är jag hyfsat stillasittande, händer att jag klyver ved, skottar eller gör andra hussysslor.

Normalt är jag mycket mer aktiv men då äter jag mycket mer så det går väl jämnt ut.

Har ökat upp frekvensen på styrketräningen igen och äter mer nu för att trycka upp vikten lite.
Det löser jag med advocados, havreknäck med smör och gott pålägg, nötter, mjölk, mörk choklad, mycket frukt och andra goda grejer som ger en hel del kcal extra mellan de andra måltiderna.

myggan
2010-01-06, 18:22
Tillägg: För mig har viktuppgång alltid gått hand i hand med styrketräning. Kör jag hårt på gymmet ökar aptiteten snabbt och kroppen blir som en svamp som suger åt sig all näring. Det funkar säkert inte så alls men det är den känslan jag får.
Har jag kört mycket kondition en period och droppat i vikt brukar jag gå upp rätt snabbt när jag väl kör tungt på gymmet igen. Dels äter jag mer men så lägger man väl på sig en del vätska mm också.

kjell33
2010-01-06, 18:41
Läs detta.
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sedan kan du själv ta reda på näringsinnehållet i maten med denna länk
www7.slv.se/livsmedelssok/

Det kommer att krävas ngn timme framför datorn men jag tror det är nödvändigt att du åtminstone får ett hum om din kcal-förbrukning. Lägg dig sedan ca 500 kcal på plus och jag är säker på att vikten går upp.

doffelkpg
2010-01-07, 12:58

Fett är ett av de viktigaste näringsmnena för muskeltillväxt och återhämtning. Fett har en lång rad viktiga funktioner för att du ska kunna prestera och återhämta dig. Det är ett energigivande näringsämne med rekordmycket energi. Det ger 9 kcal per gram jämfört med kolhydrater och proteiner som ger 4 respektive 4 kcal per gram. Fett ger energi och ett av det vanligaste problemen för en person som tränar hårt är just att få i sig tillräckligt med energi för muskeltillväxt. Om man har energiunderskott tappar man både i vikt och prestationsförmåga. Immunförsvaret sjunker osv. Muskelmassan minskar eftersom kroppen inte anser att den har råd med att bibehålla den. Eftersom fett kan ge så mycket energi är det bra att äta mer av den när man vill öka i muskelmassa.