Visa fullständig version : Träna ben utan benböj
Har tyvärr ingen möjlighet att köra benböj eftersom jag har opererat en axel 2 ggr, vilket medför att rörligheten är begränsad, och jag når inte stången bakom huvudet. Undarar om det finns nån övning som kan kompensera det jag missar när jag inte kan köra benböj? Har testat med stången på framsidan, men tyckte det var jä....t svårt, samt att jag tyckte det belasta ryggen konstigt. Brukar köra hacklift, men tycker den påfrestar knäna mycket, eftersom den "trycker fram" benet. Så jag undrar om ni tycker jag borde kompensera min benträning med någon mer övning, än mitt nuvarande upplägg:
(Hacklift)
Benspark
???Ligger på rygg och lyfter benen mot baken
Sittande vadpress (böjt knä)
Stående vadpress
Benpress
(Utfall är inte heller möjligt pga samma orsak som benböjen).
Tack på förhand
Benpress, Hackligt & frontböj är väll de 3 övningar som är någorlunda snarlika. Så nån av dessa är väll att föredra som ersättare.
Utfall å bulgarian split-squats (googla) med hantlar? Knäböj går väl iofs med hantlar oxå, om man har remmar.
internethjälten
2010-01-02, 00:37
Lär dig frontböj och raka mark, sen kompleterar du med curls och extension.
Swisskniven
2010-01-02, 01:49
Du kan testa Zercher-squat: http://www.youtube.com/watch?v=rwUSyDyF2XQ
Martin Löwgren
2010-01-02, 02:02
Benpress
Benspark
Lårcurl (sittande och liggande)
Finnen
Stela mark (om den funkar för axeln)
Mvh
Om du kan köra frontböj.
annars benpress, utfall, step-ups, bulgarian split squats, glute ham raises, finnen, stela marklyft, vanliga marklyft, lår curls, kanske kan du köra benböj i smithen??
Du kan testa Zercher-squat: http://www.youtube.com/watch?v=rwUSyDyF2XQ
+1 jag kör rätt ofta zercherböj, är inte alls något problem med armarna när man vant sig som många verkar tro, bara man ser till att stången verkligen ligger i armvecket och inte lite nedanför, då gör det ont och det är lätt att få framvikt och räta ut armarna.
folk verkar tro att det inte går att köra slut på benen för att armarna inte orkar, men ligger stången rätt pallar man att ha mycket vikt i famnen, och övningen tar iaf på mig grymt på bra benen.
Edit: jag upplever att det är väldigt lätt att komma ner i riktigt fulldjup med övningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.