handdator

Visa fullständig version : resan till mitt sixpack till våren

arnie4ever
2009-12-31, 21:58
ok, så till den här sommaren tänker jag få fram min sixpack för första gången i mitt liv

har länge velat skala av fettet men livet gått i jojo-anda med massor av utmaningar/motgångar som hindrat.

min fysik i dagsläget:

kille
23år
180cm
86kg

målet är att gå ner till 76kg då jag tror att det är där min muskel definition kommer
att börja visa sig.

tidigare karriär inom bodybuildingen:

skaffade gymkort första gången när jag var 16år. tränade så mycke jag kunde tills jag blev 18år. tyvärr satsade jag väldigt hårt på skolan på den tiden så blev ingen jätte men fick definitivt en hel del "manliga" former jämför med att bara varit knubbig. vägde då 83kg.

från 19år till 20år tog jag en totalpaus från allt sorts träning, gick upp till 96kg.

har nu försökt gå ner i vikt under dessa 3år och gjort flera satsningar på seriös viktnedgång, tyvärr har dessa avbrutits pga sjukdom/jobb/familjproblem. det har även gymmats sporadiskt men resultaten är tyvärr mikroskopiska.

så nu tänkte jag bli av med 10kg till som jag tror kommer definera mina muskler för omvärdlen

nu ska jag fira nyår, gott nytt år på er alla

Dagboken startar jag för att hålla uppe motivationen, inte fuska någonstans och få
påtagliga skuldkänslor redan i förväg om några dumma tankar skulle infinna sig samt att
kanske även få tips av er andra som är insatta på området.

tillvägagångsätt:

1. skära av all tillgång på sötsaker fram till april; godisar, bullar, glass, you name it. kommer inte tillsätta något socker i te eller dylikt.
frukt är det sötaste jag sätter i mig.
därefter börja med en en-dag-i-veckan
kan-du-vräka-i-dig-hur-mycke-du-vill-av-vad-du-vill dag efter mars.

2. springa i 50minuter dagligen. kommer att börja med 8km/h för att i februari gå över till
10km/h och mars 12,2km/h i hastighet.

3. gymma 3ggr/vecka. biceps+rygg/vingar/korsrygg osv+baksidalår. triceps+bröst+axlar. framsidalår+mage+vader.
vitsen med att gymma är att öka fettförbränningen och kanske även bygga muskler då det finns
en hel del fettlager att ta av.

4. börja varje måltid med att äta sallad, för att sedan äta resten av maten, på det viset förhoppnings
vis minska hungern med hjälp av kaloriesnålare innehåll i grönsaker.

arnie4ever
2010-01-01, 14:39
ok, då var första dagen avklarad.

käkade frukost, jobbade i två timmar och drog sedan till gymmet. dagen var lite ringrostig antagligen pga jag la mig ganska sent igår =) men 50min på 8km/h klarades av galant.

jag tror att jag satsar på att bli seriös med maten till den 21a januari och börja smida planerna redan nu på hur många gram per dag av allt jag ska avväga. tills dess käkar jag tills jag blir mätt så att kroppen får en chans att komma igång med träningen.

men för att kunna uppskatta ens kaloriebehov per dag så måste jag veta min musklemassa va? tänkte dra och kolla upp det, frågan är var man kan göra det. måste man till någon läkare eller var kan man kolla upp det och vad brukar det kosta?

funderar även på att börja med kosttillskotten omega3 kapslar samt multivitaminer dagligen då jag tror att jag svettar bort en hel del.