handdator

Visa fullständig version : Höja repsen och öka cardion?

gymbrothers
2009-12-30, 17:02
Hej,
Jag är en kille på 22år som har tränat styrketräning i ca 6 år. Känner att jag byggt upp muskelmassan tillräckligt, vad gäller storlek och styrka. Nu känner jag att jag skulle vilja få lite slankare och uthålligare muskler och gå ner några kg.

Tidigare har jag kört 4-6 reps varvat med 8-10 reps. Jag har kört ca 7-9 set per muskel. Jag har tränat 4-5 ggr/vecka, där jag delat upp musklerna och kört ca 2-3 muskelgrupper per pass.

Nu undrar jag om det är en bra ide att kliva upp på 12-15reps och stanna kvar på ca 7-9 set per muskel för att nå mitt mål? Detta varvat med att slänga in ca 1-2 konditionspass per vecka.

Alla tips och åsikter är välkommna.

Tack på förhand
Mvh
Rikard

Crocker
2009-12-30, 17:39
Vad har du för mål då?

Dennis93
2009-12-30, 17:44
Vad har du för mål då?

Hej,
Jag är en kille på 22år som har tränat styrketräning i ca 6 år. Känner att jag byggt upp muskelmassan tillräckligt, vad gäller storlek och styrka. Nu känner jag att jag skulle vilja få lite slankare och uthålligare muskler och gå ner några kg.

Detta verkar ju vara hans mål ;)

zharz
2009-12-30, 17:44
Vad har du för mål då?

Han skriver ju: Nu känner jag att jag skulle vilja få lite slankare och uthålligare muskler och gå ner några kg.:smash:

Ät mindre och träna hårdare. Läs Deff-guiden här på kolo.:)

z_bumbi
2009-12-30, 18:14
Träna mindre styrka så kommer musklerna att krympa dvs bli slankare, om du sen märker att du blir för liten så är det bara att lägga om träningen. Vill du även gå ner i vikt så måste du ligga på kaloriunderskott dvs äta mindre än du gör av med.

Alt så deffar du bara normalt och ser hur den muskelmassa du har idag ser ut.

Uthålligheten i musklerna får du vara lite mer specifikt över hur du vill bli uthållig. Att köra 15 reps gör att du blir bättre på att köra just 15 reps, ska du bli riktigt uthållig så krävs det snarare mer konditionsträning och sen finns det mellanting där man kör olika övningar med högre repetionsantal.

Crocker
2009-12-30, 18:46
Missade det totalt tyvvär.

Sniggel
2009-12-30, 18:54
Tror snabbaste sättet att få mindre muskler och samtidigt gå ner några kilon är att börja gå ner i vikt i kombination med konditionsträning och högrepsträning (20+are). Gärna kombinera kondition och styrkepassen direkt efter varandra, konditionen först.

Kaloriunderskottet och den lägre belastningen på musklerna borde räcka som åtgärd för att de ska krympa något.

Sniggel
2009-12-30, 18:55
Tror snabbaste sättet att få mindre muskler och samtidigt gå ner några kilon är att börja gå ner i vikt i kombination med konditionsträning och högrepsträning (20+are). Gärna kombinera kondition och styrkepassen direkt efter varandra, konditionen först.

Kaloriunderskottet och den lägre belastningen på musklerna borde räcka som åtgärd för att de ska krympa något.

edit: Kanske även dra ner på proteinintaget.

gymbrothers
2009-12-30, 21:25
Tack för alla svar. Jag ska börja med att köra lite fler reps och lägga in några fler konditionspass. Väger nu 96kg, fördelat på 191cm. Ska försöka gå ner till ca 88-90kg.

Allan
2009-12-30, 22:21
Gjorde om rubriken