handdator

Visa fullständig version : Skydd mot muskelförbränning?

Jamo
2009-12-30, 08:35
Hej!
Håller på med en deff. Har tyvärr råkat ut för inflammation i underarmen vilket gör att mycket av styrketräningen för överkroppen inte funkar. Satsar därför på mycket benträning istället.
Styrketräning (plus tillräckligt med protein) motverkar ju att musklerna stryker med vid deff. Gäller detta bara just de muskler som man tränar eller skyddas även övriga muskler (i mitt fall överkroppens muskler)?

//J

Eddie Vedder
2009-12-30, 08:54
Styrketräningen stimulerar tillväxt i tränad muskulatur.

mikaelj
2009-12-30, 09:00
EAA-supplementering används för sängliggande sjukhuspatienter för att undvika muskelnedbrytning.

Din inflammation kanske kan ses som ungefär likvärdigt?

Jamo
2009-12-30, 10:09
Dilemmat är väl att jag till skillnad mot den sängliggande (förhoppningsvis) ligger på kaloriunderskott.
Kanske dåligt läge att deffa när man inte kan träna hela kroppen för fullt...

mikaelj
2009-12-30, 10:32
Dilemmat är väl att jag till skillnad mot den sängliggande (förhoppningsvis) ligger på kaloriunderskott.
Kanske dåligt läge att deffa när man inte kan träna hela kroppen för fullt...

Energiunderskott med en inflammation i kroppen, som gör att läkningen tar väldigt lång tid.

Hur tänker du nu?

chrilledude
2009-12-30, 12:23
Energiunderskott med en inflammation i kroppen, som gör att läkningen tar väldigt lång tid.

Hur tänker du nu?

Han kanske inte visste?

Jamo
2009-12-30, 13:38
När jag började deffa för en stund sedan så visste jag inte att jag skulle få en muskelinflammation i underarmen ("musarm"). Den kom senare.
Därav mina funderingar på hur jag ska agera.

Eftersom jag tydligen både riskerar att förbränna lite muskler samt att läkningsprocessen fördröjs är det väl bara att lägga ner deffen för tillfället.

Utveckla gärna sambandet mellan läkning av inflammationen och kaloribalansen, för det är ny kunskap för mej!

Finns det något annat jag bör tänka på? Kan jag träna på som vanligt med övriga muskler (det som inte hänger ihop med underarmen)?

Tack för hjälpen!

Darcen
2009-12-30, 17:29
Är också väldigt intresserad i mer information, då jag mer eller mindre är i identisk situation som Jamo. Deffat nu i en månad, med ungefär 20 dagar inflammation som vägrar lägga sig.
Sätter nog stop för min deff, vilket är extremt trist.

ps. försöker icke knycka tråden

Jamo
2009-12-30, 18:01
Ingen fara, skönt att det är fler med samma funderingar. Hoppas någon har lite kunskap att dela av sig med :confused: