handdator

Visa fullständig version : Fixa till sig till våren!

zink
2009-12-30, 02:33
Tjena!

Var ett tag sedan jag hängde här, men nu känner jag att det är dags igen. Jag är en 18 årig kille på 171 cm som gick ner för cirka 2 år sedan från 69 kg (då jag var ca 167 cm) till 57 kg. Vikten höll i sig ett bra tag, men under det här året har jag glidit upp till 65-66 kg.

Nu tänkte jag ta tag i det hela med hjälp av motion och bättre kost. Jag äter inte så mycket godis längre, utan det är nog kebabtallrikarna som förstör. Blir en hel del skräpmat både i skolan och på helgerna.

Jag hade tänkt att köpa ett 3-månaderskort på Friskis & Svettis och springa där ca 3 gånger i veckan tillsammans med en bra kost. Eller ja, det blir ju det farsan lagar, men vi brukar ändå äta hyfsat bra mat.

Jag dricker ofta (dagligen) lightdricka, men det spelar ju ingen roll då det knappt påverkar mitt kaloriintag. Sötsuget är nog inga problem för mig, även om man ibland kan bli riktigt sugen på lakrits eller chips. Men det är bara att bita ihop en kväll så är det över. ;)

Men vad tycker ni om det hela? Jag känner att jag skulle bli mer motiverad av att få springa på band än att ta promenader/springa ute i kalla och mörka vinterkvällar. Jag tänker även väga mig varje vecka och skriva ned resultatet, det hjälper mig jävligt mycket då jag verkligen känner att jag är på rätt spår. Nu är jag inte direkt ute efter en målvikt utan jag tänkte hålla på tills jag är nöjd i spegeln.

Just nu kan jag ju inte säga att jag lever en sund livsstil. Jag äter aldrig frukost hemma innan skolan då jag är för trött och helt enkelt inte har någon aptit. Däremot blir det att jag köper en macka i skolan ibland om jag känner att jag inte klarar mig fram till lunchen.

Därför tänkte jag kolla vad ni kan rekommendera för olika måltider, speciellt frukost. Jag gissar på att det redan finns hundratals trådar om just det, men om någon bara skulle kunna nämna några enkla tips så skulle det vara jättebra!

God natt! :)

Gabriel174
2009-12-30, 03:32
Har du tänkt att gå ner i vikt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Dock så vet jag faktiskt inte om du kommer att se "bra" ut eller bara undernärd. Glöm inte att styrketräna.

Läs dessa foradelar också:

http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17

lycka till!

Köttarn
2009-12-30, 09:56
Försök att hitta ett träningsupplägg som du kan hålla även efter du gått ner dina kilon. För om du går ner igen och slappnar av och tänker, nu är jag smal å behöver inte tänka på att leva sunt. Då kommer du troligen hamna i samma läge igen. Panikbanta leder ju ofta till jojjovikt. Fundera hur många dagar du kan tänka dig att lägga på träning och försök hålla den kontinuiteten hela tiden. Om du oxå lägger till att du tänker på vad du stoppar i dig så kommer du komma långt på det. Självklart kan du lägga in cardio för att sätta fart på viktminskningen men tänk att om du går ut väldigt hårt i början så kan det vara svårt att hålla uppe det i längden.

zink
2009-12-30, 13:25
Har du tänkt att gå ner i vikt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Dock så vet jag faktiskt inte om du kommer att se "bra" ut eller bara undernärd. Glöm inte att styrketräna.

Läs dessa foradelar också:

http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17

lycka till!

Nejdå, jag tyckte jag hade en helt normal kropp när jag hade gått ner förut. Tack för länkarna, ska ta mig en titt. Men att styrketräna, krockar inte det lite med min viktnedgång? För styrketräning borde man väl ligga på ett kaloriintag över sin ämnesomsättning och tvärtom för viktnedgång? Jag hade inte tänkt styrketräna till en början i alla fall. Om jag börjar styrketräna så blir det nog efter att jag gått ner i vikt. :)

Tack!

Försök att hitta ett träningsupplägg som du kan hålla även efter du gått ner dina kilon. För om du går ner igen och slappnar av och tänker, nu är jag smal å behöver inte tänka på att leva sunt. Då kommer du troligen hamna i samma läge igen. Panikbanta leder ju ofta till jojjovikt. Fundera hur många dagar du kan tänka dig att lägga på träning och försök hålla den kontinuiteten hela tiden. Om du oxå lägger till att du tänker på vad du stoppar i dig så kommer du komma långt på det. Självklart kan du lägga in cardio för att sätta fart på viktminskningen men tänk att om du går ut väldigt hårt i början så kan det vara svårt att hålla uppe det i längden.

Jo precis. Jag har tänkt att man fortsätter väga sig en gång i veckan så man har koll på vikten. Skulle man ha gått upp 1 kg så kan man ta det lite lugnare och inte äta så mycket skit osv.

Jag tror jag snittade ca 0,7 kg i veckan när jag gick ner förut. Då var det ungefär likadant, fast gymmet 3 gånger i veckan. Där sprang jag på band ca 20-30 minuter (minns inte exakt) innan varje styrkepass. Nu hade jag ju gått ner mer om jag fokuserade på att bara gå ner i vikt, men då tränade jag lite också. Men visst, jag brände ju kalorier när jag tränade också, men inte alls lika mycket.

Jag glömde fråga en sak. Vad är ett bra schema för att springa på band? Är det bara att dra ner och springa sig helt slut eller ska man ta pauser osv? Just sådant där har jag noll koll på.

King Grub
2009-12-30, 13:29
Men att styrketräna, krockar inte det lite med min viktnedgång? För styrketräning borde man väl ligga på ett kaloriintag över sin ämnesomsättning och tvärtom för viktnedgång?

Är det allmän viktförlust oavsett vad vikten består av som är viktig för dig? Eller är det fettförlust?

Det finns enbart fördelar med att styrketräna även om man vill minska sin fettvikt. En viktnedgång utan styrketräning innebär mycket större muskelförlust. Går du ner 1 kilo i vikt men 75% av den vikten är fettfri massa har du förvisso blivit lättare... men samtidigt procentuellt fetare. Hur bra är det?

Styrketräning bygger muskler på precis samma sätt vid kaloriunderskott och viktnedgång som vid överätning och viktuppgång.

Utan styrketräning är muskelnedbrytningen större än muskeluppbyggnaden när man går ner i vikt.

Styrketräning är A och O vid en viktnedgång där fettförlust prioriteras. Konditionsträning däremot är sak samma, helt valfri.

zink
2009-12-30, 14:23
Är det allmän viktförlust oavsett vad vikten består av som är viktig för dig? Eller är det fettförlust?

Det finns enbart fördelar med att styrketräna även om man vill minska sin fettvikt. En viktnedgång utan styrketräning innebär mycket större muskelförlust. Går du ner 1 kilo i vikt men 75% av den vikten är fettfri massa har du förvisso blivit lättare... men samtidigt procentuellt fetare. Hur bra är det?

Styrketräning bygger muskler på precis samma sätt vid kaloriunderskott och viktnedgång som vid överätning och viktuppgång.

Utan styrketräning är muskelnedbrytningen större än muskeluppbyggnaden när man går ner i vikt.

Styrketräning är A och O vid en viktnedgång där fettförlust prioriteras. Konditionsträning däremot är sak samma, helt valfri.

Jaså, där ser man! Ja, jag strävar ju inte efter någon speciell vikt utan jag vill ju bara se bra ut i spegeln, det är mitt mål. Men det kommer nog funka, då man får tillgång till både vikter och träningsredskap där jag tänkt gå. Hur ska man fördela styrketräning och motionsövningar? Ska jag satsa på styrketräning och köra motion vid sidan om? Alltså typ 20 minuters motionsövningar och sedan köra styrka i 1-1,5 timme?

Tack för alla svar

tsp
2009-12-30, 15:39
Jaså, där ser man! Ja, jag strävar ju inte efter någon speciell vikt utan jag vill ju bara se bra ut i spegeln, det är mitt mål. Men det kommer nog funka, då man får tillgång till både vikter och träningsredskap där jag tänkt gå. Hur ska man fördela styrketräning och motionsövningar? Ska jag satsa på styrketräning och köra motion vid sidan om? Alltså typ 20 minuters motionsövningar och sedan köra styrka i 1-1,5 timme?

Tack för alla svar

Ett styrketräningspass behöver inte ta 1.5timme. Jag tycker du ska köra 20min löpning antingen i början eller slutet av träningspasset. Som styrketräning kör du följande överkroppsschema.

Bänkpress
Militärpress
Bröstpress i maskin
Chins eller latsdrag
Hantelrodd
Baksida axlar (omvänd pec dec-maskin)
Bicepscurl
Crunches/sit-ups

zink
2009-12-30, 21:51
Ett styrketräningspass behöver inte ta 1.5timme. Jag tycker du ska köra 20min löpning antingen i början eller slutet av träningspasset. Som styrketräning kör du följande överkroppsschema.

Bänkpress
Militärpress
Bröstpress i maskin
Chins eller latsdrag
Hantelrodd
Baksida axlar (omvänd pec dec-maskin)
Bicepscurl
Crunches/sit-ups

Nej det förstås. När jag tränade förut kunde det ta 1-1,5 timme, men då var man ju ibland med en eller två kompisar så det tog ju lite längre tid.

Tack! Var för övrigt nere på Friskis & Svettis och det såg riktigt fint ut där. Jag tänkte ta och börja 2-3 dagar efter nyår. Blir lite sprit då just för att det är nyår, annars dricker jag knappt en gång i månaden.

tsp
2009-12-30, 22:08
Nej det förstås. När jag tränade förut kunde det ta 1-1,5 timme, men då var man ju ibland med en eller två kompisar så det tog ju lite längre tid.

Tack! Var för övrigt nere på Friskis & Svettis och det såg riktigt fint ut där. Jag tänkte ta och börja 2-3 dagar efter nyår. Blir lite sprit då just för att det är nyår, annars dricker jag knappt en gång i månaden.

Ja F&S har i allmänhet trevliga gym. :) Lycka till med träningen nu hörru!

zink
2009-12-30, 23:21
Ja F&S har i allmänhet trevliga gym. :) Lycka till med träningen nu hörru!

Tackar tackar! Ja, nu börjar jag bli sugen. Jag tyckte även innan att det var roligt att gymma, men det blev jävligt tröttsamt när man blev tvungen att åka buss osv, så det var det som gjorde att jag la av. Nu både bor jag och går i skola här i Eskilstuna, så det blir ju mycket lättare att ta sig till gymmet nere i stan.

Dessutom har man ju körkortet om det skulle vara -20 ute. ;)