Visa fullständig version : Ersätter omega-3-piller fetterna man behöver från mat?
Hej som rubriker lyder så undrar jag om jag kan ersätta fett (ex från lax, ägg osv) med omega-3-piller?
Jag har sätt att folk skriver på olika ställen hur dom äter under en dag, och det ser ofta ut som att dom omöjligt kan få i sig 0,5-1g/kg genom den kosten. Där emot så tar väldigt många omega-3 till flera av dagsmålen. Så får dom tillräckligt genom pillren då eller?
Vore toppen om man kunde ta några kapslar de dagar man har ätit för lite fett från mat. Jag tycker själv mer om att få äta mer mängder av kyckling och pasta, istället för att äta mindre kyckling, lite pasta och plussa på med ägg och avokado. Men i mina öron så blir målet inte komplett om an inte får i sig fetterna.
Så va säger ni som vet?
Varför skulle du inte kunna byta ut??
Fettet i Omega-3 kommer ( nästan alltid ) från fisk. Det är absolut INGEN skillnad mellan det fettet och fettet som finns i fisken på tallriken.
Upptaget blir precis lika bra.
Tittar vi på olja från vegetabilier som t e x alger, blir upptaget t o m bättre. Då har man plockat bort en massa kostfibrer, proteiner och annat tjaffs som blockerar enzymerna i tarmarna.
Ajo, så bra! Undra hur många gram en kapsel har? Ska kolla på förpackningen men är de nån som vet?
Brukar vara ett gram om det är ett piller stort som ett tuggummi.
Allright, aa såg det på burken nu:)
Då återstår bara frågan hur många gram piller som ersätter fett från mat för mig på 68kg, och jag ska ha 0,5g/kg.
vicarious
2009-12-30, 11:55
Ska du bara få dig fett från Omega-3 tillskott? Kommer bli jättedyrt.
du behöver alla sorters fett, även fett från mjölk, kyckling, kött och smör.
Allright, aa såg det på burken nu:)
Då återstår bara frågan hur många gram piller som ersätter fett från mat för mig på 68kg, och jag ska ha 0,5g/kg.
Cirka 30 piller om dan? :P
Hur mycket innehåller 100gram (random fisk).
Enligt hälsovakten är det under 1gram. Verkar vara löjligt lite omega-3 i fisk.
Det ska vara FET fisk, inte anorektisk fisk.
Varför ska du ha sådana enorma mängder omega-3?
WHITEFOLKS
2009-12-30, 12:47
Att få all fett i kosten från omega3 är nog ingen lysande idé.
Men snälla nån, du måste väl kunna division med två? :)
Förövrigt brukar det ofta stå 1-2 kapslar/dag som rekommendation på burkarna, så att hiva i sig över 30 kapslar är nog grov överdosering.
Du har nog blandat ihop omega-3 och omättat fett.
Eddie Vedder
2009-12-30, 13:48
Det ska vara FET fisk, inte anorektisk fisk.
Och helst inte odlad. Är fisken odlad kan man inte vara säker på att fettet är särskilt rikt på omega-3 även om det är fiskfett. Det beror på vad man väljer att utfodra sina fiskar med och spannmålsbaserat foder är ju billigare för odlaren men ger sämre fettsammansättning.
Och den odlade fisken som trots allt är rik på omega-3 är i sin tur ofta bedrövlig ur miljösynpunkt då det leder till utfiske av annan fisk (aldrig får man vara glad helt enkelt.:D)
http://traningslara.se/blogg/om-omega-3-del-3-1-fisken-vi-koper/
Och helst inte odlad. Är fisken odlad kan man inte vara säker på att fettet är särskilt rikt på omega-3 även om det är fiskfett. Det beror på vad man väljer att utfodra sina fiskar med och spannmålsbaserat foder är ju billigare för odlaren men ger sämre fettsammansättning.
Och den odlade fisken som trots allt är rik på omega-3 är i sin tur ofta bedrövlig ur miljösynpunkt då det leder till utfiske av annan fisk (aldrig får man vara glad helt enkelt.:D)
http://traningslara.se/blogg/om-omega-3-del-3-1-fisken-vi-koper/
Var ett program på uppdrag granskning om det.
Fast alla vilda fiskar är ju så dyra.
Eddie Vedder
2009-12-30, 14:07
Var ett program på uppdrag granskning om det.
Du läste inte texten va?;)
Jag undrade om de var möjligt att ersätta matfett med omega3 de dagar man har missat att äta tillräckligt med fett från just mat. Inte hela tiden..
Jag undrade om de var möjligt att ersätta matfett med omega3 de dagar man har missat att äta tillräckligt med fett från just mat. Inte hela tiden..
Möjligt är det men frågan är om det är så nyttigt. Jag skulle först och främst se till att äta tillräckligt med fett men skulle jag några dagar i rad missa på den fronten skulle jag välja en annan källa än kapslar.
-Englund
2009-12-30, 23:15
du behöver alla sorters fett, även fett från mjölk, kyckling, kött och smör.
Ypperligt exempel!:)
Peter Hansen
2009-12-31, 11:36
Kanske en grillad kyckling från ICA =)
schabo-labo
2009-12-31, 14:05
Ska du bara få dig fett från Omega-3 tillskott? Kommer bli jättedyrt.
Beror på var du shoppar.
_skotts_olaget har kampanj och det är superbilligt.
Ypperligt exempel!:)
Kyckling har skinn (som är fett)
Kycklingfile har det inte
Vad är det dåliga med det exemplet?
beckman88
2010-01-02, 00:01
Kyckling har skinn (som är fett)
Kycklingfile har det inte
Vad är det dåliga med det exemplet?
Ojo lite fett har den, ca 1.8g/100g =)
http://www7.slv.se/livsmedelssok/detalj.aspx?livsmedelsId=1173&vikt=200
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.