Visa fullständig version : Nyårslöften?
BillyButt
2009-12-29, 21:39
Själv ska jag sluta röka, för tionde gången, du då?
Nyårslöftena ska du väl dra på nyårsafton?
Själv brukar jag inte använda mig av nyårslöften, men för er som har svårt att hålla vad ni lovat er själva (som att t ex sluta röka) så kan jag rekommendera StickK: en tjänst som låter dig skriva förpliktelsekontrakt, där du sätter ett mål och lovar att nå det. Om du inte gör det så händer något som du inte tycker om, t ex att du automatiskt donerar en viss summa till, låt oss säga, en sälklubbningsförening.
Det förklaras bättre på hemsidan: http://www.stickk.com/login.php
stickK was formed by combining personal experience and scholarly research. Our story began at Yale University a few years ago when Dean Karlan (Economics Professor at Yale and Co-Founder of stickK) came up with the idea of opening an online 'Commitment Store'.
He envisioned that people would come to the Commitment Store to sign contracts obliging them to achieve their personal goals such as losing weight or quitting smoking. Dean experimented this concept by making contracts himself. Meanwhile, he also conducted and published research on Commitment Contracts as a tool for helping people save money.
Now let's get a little technical....
The Commitment Contract concept is based on two well known principles of behavioral economics:
1.People don't always do what they claim they want to do, and
2.Incentives get people to do things
http://www.stickk.com/about.php
Du behöver en pålitlig person som ser till att du inte fuskar om du misslyckas med ditt mål.
Jag ska lyssna mer på männsikor som vill mig väl och har vettiga saker att komma med.
Dricka mindre, som vanligt. :D
Nej men ska ta hårdare tag i träningen, inte stå i vassen detta år.
von huff
2009-12-29, 22:11
Mindre supande, går lätt.Begränsa rökandet til fester/vesckoslut.Träna hårt
Plugga mycket, sista terminen nu.
Deffa ner mig
Börja plugga
100 i bänk
100 i böj
160 i mark
Köra the naked man innan jag dör.
miss_incorrigible
2009-12-29, 22:29
Jag gav upp nyårslöften för ett bra tag sedan. Men lite smalare ska jag allt bli. Och starkare! :whipped:
Inga löften, om jag ska ändra på någonting så behöver jag inte lova det just på nyårsafton.
mitt nyårslöfte får nog ta och bli att inte dricka en enda droppe alkohol under 2010... kommer nog inte bli så svårt iofs då ja typ dricker 1gång/år nu som det är....:thumbup:
NoPainNoGain
2009-12-29, 22:51
Haha, såg det avsnitet igår, så jävla bra! 2 av 3 gånger, säger bara det!
Christyle
2009-12-29, 23:22
skaffa en flickvän
Larsson85
2009-12-29, 23:26
Har aldrig förstått meningen med nyårslöften. Varför ska man vänta till nyår med att göra en förändring som man själv har valt?
Ashenshugar777
2009-12-29, 23:30
Har aldrig förstått meningen med nyårslöften. Varför ska man vänta till nyår med att göra en förändring som man själv har valt?
Tradition
Inte en tradition jag använder dock.
Ska lova mig själv att inte lova något
Larsson85
2009-12-29, 23:46
Tradition
Inte en tradition jag använder dock.
Har aldrig förstått meningen med att följa traditioner för sakens skull heller, jag följer de traditioner jag tycker är vettiga.
Väntar spänt på update:D
Själv brukar jag inte använda mig av nyårslöften, men för er som har svårt att hålla vad ni lovat er själva (som att t ex sluta röka) så kan jag rekommendera StickK: en tjänst som låter dig skriva förpliktelsekontrakt, där du sätter ett mål och lovar att nå det. Om du inte gör det så händer något som du inte tycker om, t ex att du automatiskt donerar en viss summa till, låt oss säga, en sälklubbningsförening.
Det förklaras bättre på hemsidan: http://www.stickk.com/login.php
http://www.stickk.com/about.php
Du behöver en pålitlig person som ser till att du inte fuskar om du misslyckas med ditt mål.
Och vad hindrar en person från att bara skita i att donera till sagda sälklubbningsförening? Den pålitlige kan nog inte heller göra mycket åt saken om man verkligen inte vill donera pengar.
Har aldrig förstått meningen med att följa traditioner för sakens skull heller, jag följer de traditioner jag tycker är vettiga.
http://www.nndb.com/people/629/000022563/i-am-spock-med.jpg
Väntar spänt på update:D
Håll inte andan bara. Det kan dröja innan jag skaffat tillräckligt med mod/lyckats supa mig tillräckligt full. :D
Håll inte andan bara. Det kan dröja innan jag skaffat tillräckligt med mod/lyckats supa mig tillräckligt full. :D
Hade vart riktigt kul att se om det funkar, jag måste också testa nån gång:D
Anton Fräs
2009-12-30, 03:30
Inget egentligt nyårslöfte då jag redan börjat ta tag i saker & ting, men nyår markerar en FREEEESH start på något fint symboliskt vis. Jag ska bli starkare, loosa 15 kg, vara mer social men fram för allt ska jag bli frisk! :)
men fram för allt ska jag bli frisk! :)
Blir nog ganska enkelt att uppnå, så länge du nu inte lider av nån kronisk sjukdom, då du nog inte kommer bli frisk tyvärr, by default lixx.
Och vad hindrar en person från att bara skita i att donera till sagda sälklubbningsförening? Den pålitlige kan nog inte heller göra mycket åt saken om man verkligen inte vill donera pengar.
Därför att (om jag kommer ihåg/gissar rätt) pengarna förs över när du lägger löftet, inte när tiden är slut, och det är din pålitlige vän som loggar in för att konfirmera om du har hållt ditt löfte eller inte.
Rättning: kreditkortsuppgifterna ges vid kontraktets skrivande:
Do I really need stickK to create a Commitment Contract?
It just wouldn't be the same without us. And here's a little social psychology to prove it:
Let's say you want to clean out your attic, and you promise to pay a friend twenty bucks if you don't. If you aren't successful, chances are your friend won't hold you to it. But stickK has changed all of that.
We would love to be your friend, but we would love even more to see you achieve your goals. That's why we ask for your credit card information upfront. Don't worry, we won't charge you unless you are unsuccessful.
But watching your friends laugh as your money disappears isn't the only way a Commitment Contract can help you achieve your goal. We provide you with email reminders, a commitment journal to track your progress, and an entire community of support to help you work towards your goals, which is of course better than slugging it out alone.
http://www.stickk.com/faq.php
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.