handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggslutet av hacksquat

JonasF
2009-12-29, 20:40
Som rubriken lyder, jag får ont i ryggslutet/nedre ryggen/svanskotan? av hacksquat.
Den vi har här på gymmet är inte lika lutat som den här på övningsbanken, utan lite mer rak. Kanske gör skillnad? Iaf, gör jag något fel? Fötterna för långt fram eller något sådant?

Petoria
2009-12-29, 21:31
Du går kanske djupare än du klarar och böjer ryggen

JonasF
2009-12-30, 12:47
Jag brukar nog inte gå mer än 90 grader...
Ibland blir det lite att ryggen lyfter från ryggstödet, så måste pressa ryggen bakåt för att behålla den mot stödet.

Baan
2009-12-30, 14:15
Det låter inte alls bra om röven lyfter redan vid runt 90 grader. Ganska givet att det är dålig rörlighet någonstans, jag gissar på fotled och kanske främst baksida lår.

Sen kan du ju skita i övningen, det är ingen övning man måste köra. Förvisso ganska effektiv framsida lår - byggare men det är lätt att köra för djupt och belastningarna på knäleden kan bli lite höga.

JonasF
2009-12-30, 18:18
Den känns enormt effektiv iaf så vill ju fortsätta köra den, men har ju fortfarande problem med att det gör ont i ryggen :/

Martin Löwgren
2009-12-30, 19:23
Jag brukar nog inte gå mer än 90 grader...
Ibland blir det lite att ryggen lyfter från ryggstödet, så måste pressa ryggen bakåt för att behålla den mot stödet.

Och där har du skademekanismnen.

Mvh

JonasF
2009-12-31, 10:40
Jo det förstod jag. Men vad kan jag göra för att undvika det? Utför jag övningen fel på något sett? Står för långt ut med fötterna? För brett? För långt in? Eller klarar jag bara inet av övningen o måste dumpa den? :P