Visa fullständig version : Tillbehör till ris!
morpheus
2009-12-29, 18:12
Tja!
Jag undrar om nån här nåt bra tips på nån sås lr nåt man kan ha till ris?
Blir så sjukt torrt att bara äta ris och kycklingfile, Brukar göra currysås på påse till, men jag har fått för mig att den inte är helt nyttig...Dessutom lessnar jag på att ha curry sås till varje gång!
Undrar även på jasminris, har för mig att det ger snabba kolisar, kommer jag ihåg rätt då, och om det är så ,så kanske vanligt långkornigt ris helst fullkorn är ett bättre alternativ??
Jag är en riktigt sucker med japansk soya och ris, kan äta i evigheter men testa sötsur sås eller annan asiatisk sås. Skall det vara en nyttig i sås i bemärkelsen få kalorier eller mycket näring lite socker?
Sås och nyttigt går ju sällan bra ihop.
Men för att fortsätta med fet såser så är ju bearnaise sås helt ok till.
Annars är ju som Chrilli säger, sötsur sås & soya två helt superba alternativ
delta_mats
2009-12-29, 18:24
Soja.
Wtf, tillbehör till ris, är inte ris ett tillbehör? :D
Jag förstod inte hur du gör din currysås, på pulver? Jag gör egen currysås, det är skitenkelt och går inte att misslyckas med. Smält en matsked smör/margarin i en kastrull och häll i en rejäl dos curry som du låter fräsa lite snabbt i smöret. Sedan slår du i mjöl, ungefär en matsked, men det beror ju på hur mycket sås du ska göra. Såsen blir nu som en deg, så späd försiktigt med vatten tills den får den konsistens du vill ha. Låt koka försiktigt ett par minuter och lägg i en bit buljongtärning. KLART! (en ev. skvätt grädde på slutet om du inte är rätt för kalorierna)
Edit: Denna sås är ju även väldigt kalorisnål. I stort sett bara vatten.
Jag brukar göra en sås med Creme Fraiche 15 % och vitlöks mix. Hur gott som helst.
.lovar dig att mixtra en något mogen avokado med liteee mjölk, bladpersilja. och ät de med ris och kyckling!!! nyttigt å gott!
morpheus
2009-12-29, 19:38
Tack för tipsen. Med onyttig menar jag att pulversås antagligen innehåller transfetter och massa olika E-nummer. Den cyrrusås man gjorde själv verkar vara ett bra alternativ. Problemet är att jag är kass på att laga mat, jag är iofs ihop med en kock, men hon är inte alltid hemma...! Soya är gott, men inte om man "dränker" maten...!Ska testa med sötsur sås också! Har bestämt att jag ska ta träningen på allvar 2010 och bara äta nyttigt, rejäl mat lagad från grunden. Och träna på ett vettigt sätt!
Wtf, tillbehör till ris, är inte ris ett tillbehör? :D
Jag förstod inte hur du gör din currysås, på pulver? Jag gör egen currysås, det är skitenkelt och går inte att misslyckas med. Smält en matsked smör/margarin i en kastrull och häll i en rejäl dos curry som du låter fräsa lite snabbt i smöret. Sedan slår du i mjöl, ungefär en matsked, men det beror ju på hur mycket sås du ska göra. Såsen blir nu som en deg, så späd försiktigt med vatten tills den får den konsistens du vill ha. Låt koka försiktigt ett par minuter och lägg i en bit buljongtärning. KLART! (en ev. skvätt grädde på slutet om du inte är rätt för kalorierna)
Edit: Denna sås är ju även väldigt kalorisnål. I stort sett bara vatten.
Kör ner lite chutney så blir det ännu godare.
Edit: Kör du med vatten i sås? Hmm
Nyttigt är så vagt ord och svårt att förstå innebörden i denna del av forumet. För en som deffar är en mer kalorisnål sås nyttig, medans en som äter mer vanligt kanske en fetare sås är mer nyttig. Jag tar mycket av dagliga fettet från såser och då ser jag en sås med fett nyttigt till kycklig som är väldigt fettsnålt.
Tipsade i en annan tråd att göra stektris , då har du i ägg och kyckling i riset och wokar det.
Vill du ha kalorisnåla såser basera dem på tomater. Koka passerade tomater med paprikapulver, chili och vitlök.
En fetare sås är ju något baserat på majonäs eller yougurt. Varför inte en rajita (indisk myntasås) till en starkare kyckling.
Vill du lyxa till det gör du en stark tomatsås och en mildare yougurtsås och kombinerar :)
Fredrik_S
2009-12-29, 20:55
Till kyckling och ris måste man ju ha fett.. det är ju knappt nått fett alls i det annars..
Ren 40% majonäs om du deffar och ren 80% majonäs annars direkt från burken...
Enkelt och gott.
Till kyckling och ris måste man ju ha fett.. det är ju knappt nått fett alls i det annars..
Ren 40% majonäs om du deffar och ren 80% majonäs annars direkt från burken...
Enkelt och gott.
Äter du skinnet på kycklingen så blir måltiden väldigt fettrik.
Brukar själv äta skinnet, av denna anledning. Hellre det än att dricka rapsolja på en deffdag.
Fredrik_S
2009-12-29, 21:07
Äter du skinnet på kycklingen så blir måltiden väldigt fettrik.
Brukar själv äta skinnet, av denna anledning. Hellre det än att dricka rapsolja på en deffdag.
för det första så skrev han att det var tort med kycklingFILE och ris, finns inget skinn på det. För det andra så skrev jag 40% majonäs på riset och kycklingfileen.. inte dricka rapsolja
OneManArmy
2009-12-29, 21:17
How about,
kvarg, dijonsenap, keso och blandade kryddor som peppar och salt?
Kom igen... var currysås det enda du kom på?
Här får du tips på några enkla såser
Kesella, sötsur sås, vitlök, peppar, salt.
Fräst hackad paprika, Creme fraiche, paprika pulver, grönsaksfond, ev ört, peppar och sambal.
Krossade tomater, vitlök, lök, fond, salvia/timjan/oregano, peppar, salt. Låt sjuda minst en kvart.
Häll matlagningsgrädde i pannan du stekt kycklingen i, rör runt, i med timjan, lite citron och kycklingfond, red av med maizena.
Lycka till!
vildängel
2009-12-29, 23:23
Mango chutney + creme fraiche.
Stek riset i lite olja med starka kryddor/curryröror/sambal, knäck ner ett ägg i riset och fortsätt att steka under omrörning.
Annars är mango chutney+chili och grädde en riktigt hit!
Blomstrande
2009-12-30, 00:27
När jag gör ris brukar jag alltid börja med att fräsa lite lök och kryddor tillsammans med en buljongtärning. Sedan fräser jag riset någon minut tillsammans med lök- och kryddfräset.
Häll på vatten. Det är grunden till ett gott ris :)
Som varianter brukar jag blanda ner olika grönsaker i riset, som t ex ärtor, spenat eller broccoli.
Ibland kör jag en västafrikansk variant med jordnötssmör i - supergott! Annars har jag gärna den östafrikanska varianten med kokosmjölk i, det är också jättegott.
Glöm inte att lägga i några matskedar smör i riset när det är kokt, det förhöjer smaken avsevärt. (Riktigt smör, alltså, det är ju godast.)
Riven ost är också gott i, t ex parmesan.
När jag gör ris brukar jag alltid börja med att fräsa lite lök och kryddor tillsammans med en buljongtärning. Sedan fräser jag riset någon minut tillsammans med lök- och kryddfräset.
Häll på vatten. Det är grunden till ett gott ris :)
Som varianter brukar jag blanda ner olika grönsaker i riset, som t ex ärtor, spenat eller broccoli.
Glöm inte att lägga i några matskedar smör i riset när det är kokt, det förhöjer smaken avsevärt. (Riktigt smör, alltså, det är ju godast.)
Riven ost är också gott i, t ex parmesan.
Om du använder jasminris till detta så byt ut mot ett riktigt risottoris som aborio eller carnaroli så har du en helt ny rätt. Stärkelsen i dessa rissorterna är bättre än vanligt ris.
Kör ner lite chutney så blir det ännu godare.
Edit: Kör du med vatten i sås? Hmm
En traditionell currysås görs på vatten..
Tack för tipsen. Med onyttig menar jag att pulversås antagligen innehåller transfetter och massa olika E-nummer. Den cyrrusås man gjorde själv verkar vara ett bra alternativ. Problemet är att jag är kass på att laga mat, jag är iofs ihop med en kock, men hon är inte alltid hemma...! Soya är gott, men inte om man "dränker" maten...!Ska testa med sötsur sås också! Har bestämt att jag ska ta träningen på allvar 2010 och bara äta nyttigt, rejäl mat lagad från grunden. Och träna på ett vettigt sätt!
Tro mig när jag säger att det är lätt att göra currysås! Prova bara! När du blandat i mjölet i det smälta smöret så häller du bara på en skvätt vatten och blandar tills det löser sig. Sedan märker du att den tjocknar till allt eftersom mjölet reagerar, och då har du mer och mer vatten allteftersom, tills såsen är lagom tjock för din smak!
Anton Fräs
2009-12-30, 03:42
Istället för att bara köra enkla kycklingfilér i ugn med lite kryddning kan du ju dra på kokosmjölk, skära upp fileerna och krydda rejält. Där har du din sås :)
Varför inte bara röra ner en smörklick och lite kryddor, typ koriander och kardemumma.
Om du äter kyckling till kan du göra en lätt och god sås genom att blanda turkisk yoghurt med någon tsk dijonsenap, kasta i lite salt och krossa lite torkad dragon. Rör om och låt stå i kylen en stund, jättegott!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.