handdator

Visa fullständig version : Kattungar som leker med varandra

shut teh face
2009-12-29, 08:47
Vi har två kattungar och de är syskon, brukar sova med varandra och tvätta varandra. Men det går riktigt hårt till när de "leker" och tjejen brukar spöa upp killen så han gnäller lite. Svansen ser ut som de är arga.

Är detta normalt beteende?

Onigiri
2009-12-29, 08:48
Om svansen ser arg ut är det ett normalt beteende.

OneManArmy
2009-12-29, 08:50
Japp det är fullständigt normalt. Har två honor(syskon) som är helt jävla galna ibland. River halva lägenheten i deras psycho slagsmål då och då.
Revirbeteende tror jag, de flyger ihop med jämna mellanrum lite till och från.. De är 2 år gamla nu och gjort så sedan de var ungar

shut teh face
2009-12-29, 08:51
Om svansen ser arg ut är det ett normalt beteende.
:D*flex*

Onigiri
Nej men. Katter leker, ibland blir det för mycket bara. Fortsätter hon att dela ut stryk trots hans gnäll? Har han fått något sår? Flyger det katthår överallt?

shut teh face
Japp det är fullständigt normalt. Har två honor(syskon) som är helt jävla galna ibland. River halva lägenheten i deras psycho slagsmål då och då.
Revirbeteende tror jag, de flyger ihop med jämna mellanrum lite till och från.. De är 2 år gamla nu och gjort så sedan de var ungar
Ok, vad bra.

Nej men. Katter leker, ibland blir det för mycket bara. Fortsätter hon att dela ut stryk trots hans gnäll? Har han fått något sår? Flyger det katthår överallt?
Nej men de har ju klorna framme och slåss i ansiktet, känns som ett öga kan rycka snart.

Nitrometan
2009-12-29, 08:52
Katter är inte flockdjur så det kan bli lite slagsmål ibland.

När de är kattungar behöver de dessutom slåss lite för att träna upp sig för jakt och framtida kamper.

shut teh face
2009-12-29, 08:54
Slänger in en bild också. :) Här är honan (men de ser likadana ut, fast tjejen har vitt i ansiktet)

http://img191.imageshack.us/img191/9407/63218507.jpg

Onigiri
2009-12-29, 08:56
Inget öga kommer att ploppa, du kan vara lugn. Katter vet vad de gör i ALLA situationer, annars skulle fan inte katt-arten överlevt såhär länge.

Det dina katter gör är helt naturligt och ingår i varje katts uppväxt. De kommer att lugna ner sig med tiden. Kastrera dem båda efter 6-8 månader redan, för att undvika eventuella bekymmer med dem.

Onigiri
2009-12-29, 08:58
Rätt lik min biff-katt

http://i240.photobucket.com/albums/ff151/likehero/stalin_fet.jpg

shut teh face
2009-12-29, 08:59
Rätt lik min biff-katt

Hehe fyfan om våra också blir så stora. Men vi bor rätt litet nu, men inom ett år kommer de ha lite större i alla fall.

hertzman
2009-12-29, 09:00
Helt normalt.

Katter är för övrigt helt awesome djur som du kommer trivas med i många år.

shut teh face
2009-12-29, 09:02
Jo har haft katter förut men aldrig själv ansvarat för deras liv.

Vi skulle egentligen ha köpt två birma katter men nu var det en på tjejens jobb som ville bli av med två kattungar. Där sparade man 12-14.000 kr. :naughty:

Vi kommer ha hundar sen också, men vi vill helst att katterna är 2-3 år då, så hundarna vet vem som bestämmer sen.

Onigiri
2009-12-29, 09:05
Hehe fyfan om våra också blir så stora. Men vi bor rätt litet nu, men inom ett år kommer de ha lite större i alla fall.Stalin är bara 1,5 år. Bilden är tagen för kanske 2 veckor sen. Så räkna med att eran hane kommer bli stor. Men jag gillar att göda katterna lite så dom blir tjocka och fluffiga *cupid*

Dock vill inte kisse 2 (Simba) äta och bli tjock

http://i240.photobucket.com/albums/ff151/likehero/DSC01039.jpg

Han fick en tratt + antibiotika för att han blev biten i svansen och infekterad (massor av var och helt renskalad hud/päls :( )

Mimix
2009-12-29, 09:09
Vilken mysig tråd!!
Jag skall såå bli en crazy cat lady...:)

shut teh face
2009-12-29, 09:11
Jobbigt att katten blev skadad. Det finns alltid någon annan katt ute som roidar

Onigiri
2009-12-29, 09:12
Vilken mysig tråd!!Mys-Simba approves!

http://i240.photobucket.com/albums/ff151/likehero/100_0509.jpg

shut teh face
2009-12-29, 09:14
Din katt ligger i alla fall där snällt. Mina håller på klättrar i nacken och attackerar laptopskärmen så det är omöjligt att göra något här.

Onigiri
2009-12-29, 09:15
Jobbigt att katten blev skadad. Det finns alltid någon annan katt ute som roidarJa den hade inte roidat lite heller på Simba... 4-5 infekterade stora gulröda var-sår. Normalt får de 1-2 beroende på om båda tänderna går in.

Veteriären sa att hade jag kommit senare hade de fått lov att amputera svansen annars hade infektionen spridit sig upp över ryggen -> långsam, plågsam död.

Men det slutade ju bra ändå, tack och lov!

Onigiri
2009-12-29, 09:17
Din katt ligger i alla fall där snällt. Mina håller på klättrar i nacken och attackerar laptopskärmen så det är omöjligt att göra något här.Notera tapeten i bakgrunden, han är inte så oskyldig. ;)

Aww, det väcker minnen *cupid* Alla katter älskar datorskärmar och muspilen :D

Rahf
2009-12-29, 09:24
Din katt ligger i alla fall där snällt. Mina håller på klättrar i nacken och attackerar laptopskärmen så det är omöjligt att göra något här.

Men sen efteråt så ligger de snällt och sussar likt de söta kattungar dom är.

Nitrometan
2009-12-29, 09:28
Men sen efteråt så ligger de snällt och sussar likt de söta kattungar dom är.
Precis. Bilden är tagen när katten sover.

Katt = 22 timmar sömn och 2 timmar attack :D

Mimix
2009-12-29, 09:32
Jag är uppvuxen med katter men har bara haft en egen sedan jag flyttade hemifrån.
Hon hette Doris...*cupid*...och var en skogskattsblandning, apcool och gosig men attans vild också och trivdes inte alls i lägenhet, så fick efter ett år flytta till päronen i de småländska djunglerna.
Där gav hon noggrant deras båda katter mycket stryk och sedan rymde hon.

Grym ångest fortfarande för detta och det är 13 år sedan nu...:em:
...Jag tänker mig att jag skall ha ett gäng ragdollkatter. De är ju såpass bimbo/coola att de passar bäst som innekatter. ...Släpper man ut dem så kelar de väl svansen av sig med någon gräsklippare så jag tror mitt samvete kan tåla att ha dem inne...:D

Onigiri
2009-12-29, 09:47
Morsans granne har ragdollkatter, dom är tokfina! :) Jag är på jakt efter katt nummer tre, det SKA vara en sånhär (eller en perser om ett perfekt tillfälle och pris ges)

http://www.jagularens.se/skuggabablkong1.jpg

Tror att de kostar en rejäl slant för en renrasig men det får det vara värt.

Snobbe
2009-12-29, 09:54
Bor fortfarande hemma men syrran har en norskskogskatt här. Som är så feg men lekfull så de inte e sant. Han blir skrämd när man öppnar läsk flaskor osv. Men han är riktigt rolig leker aldrig med klorna och e sjukt social om de e mycket folk hemma.

Mimix
2009-12-29, 09:55
Vad fin...:)
Blue Russian eller nåt va...?

Ja perser är mysiga också. Brors tjej hade en pytteliten perserhona med gigantiskt ego. Hon ägde allt och alla.

shadowfire
2009-12-29, 10:11
Det är naturligt att katterna fighteas, men man reagerar verkligen, ibland kan de gå riktigt hårt åt varandra. De brukar testa vem som är starkast också och visa lite makt/dominans för varandra. Nu är dina katter rätt små, men när de blir liiite större så kommer du få se ännu hårdare slagsmål. De kan spöa skiten ur varandra på ren svenska. :) ..

Är det så att det är en av katterna som är lite mer dominant så kan du lägga dig i och få den att tagga ner lite, men än så länge är de så små så det är nog lite för tidigt. Annars räcker det med att ta tag i den katten som bråkar mest (mitt i bråket) i nackskinnet och lägga den på sidan på golvet så blir den lugn på 2 sekunder. En liten vattenspruta fungerar bra också, har de väl fått en dusch en gång så räcker det att man visar upp den igen efteråt :)

Här är mitt skogstroll som öppnar sitt paket på julafton.

http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/sune_paket2.jpg

Tomten
2009-12-29, 10:13
Ok, vad bra.

Nej men de har ju klorna framme och slåss i ansiktet, känns som ett öga kan rycka snart.

Klipp klorna på katterna så är det ingen fara.

enzodiac
2009-12-29, 10:13
Mys-Simba approves!

I present våran simba !

http://fougnerserver.no-ip.org/enzodiac/foto/simba.jpg

miss_incorrigible
2009-12-29, 10:42
Kittehs Gon Wajld! *gah!*

Det kan vara så att det behövs en äldre katt som uppfostrar de två yngre...?

ceejay
2009-12-29, 11:00
katter *cupid*

Tricce
2009-12-29, 11:19
Får lägga upp på när våra krabater va bäbisar

http://i47.tinypic.com/15ib1ip.jpg

http://i50.tinypic.com/25g80n8.jpg

Andy.da.wohoo
2009-12-29, 11:39
Haha, första bilden hade kunnat ha en bildtext liknande "DO YO FAKKIN HEAR MEEEEE!!" eller "STFU EMOCAT"

dream_theater_
2009-12-29, 11:43
haha:D:D

Onigiri
2009-12-29, 12:00
Måste passa på att fråga, får du sova om nätterna för katterna shut the face?

shut teh face
2009-12-29, 12:45
Måste passa på att fråga, får du sova om nätterna för katterna shut the face?
Nej inte direkt. Typ 5 på morgonen så börjar de brottas med varandra och självklart ska jag agera matchring. :)

Kwon
2009-12-29, 13:29
Får lägga upp på när våra krabater va bäbisar

http://i47.tinypic.com/15ib1ip.jpg
Katten till höger! WAZZAAAAAA

0:18
aSb_XuGVUi0

T-train
2009-12-29, 13:37
Vi har två kattungar och de är syskon, brukar sova med varandra och tvätta varandra. Men det går riktigt hårt till när de "leker" och tjejen brukar spöa upp killen så han gnäller lite. Svansen ser ut som de är arga.

Ja, normalt. Precis som människor så bråkar katter, kattungar leker mest, men när de blir större kommer de bli osams ibland..men lek som ser ut som bråk sysslar även vuxna katter med. Huskatten, precis som lejonen, trivs bäst med kattsällskap (om katten är sund) men det betyder inte alltid att katterna som bor ihop alltid är sams. Har själv en kull just nu och det är otroligt roligt att se ungarna när de "bråkar" och försöker se tuffa ut*flex*.

T-train
2009-12-29, 13:38
Slänger in en bild också. :) Här är honan (men de ser likadana ut, fast tjejen har vitt i ansiktet)

Vad små de ser ut, se ut som de max är 6-7 veckor

T-train
2009-12-29, 13:56
Jag är uppvuxen med katter men har bara haft en egen sedan jag flyttade hemifrån.
Hon hette Doris...*cupid*...och var en skogskattsblandning, apcool och gosig men attans vild också och trivdes inte alls i lägenhet, så fick efter ett år flytta till päronen i de småländska djunglerna.
Där gav hon noggrant deras båda katter mycket stryk och sedan rymde hon.

Grym ångest fortfarande för detta och det är 13 år sedan nu...:em:
...Jag tänker mig att jag skall ha ett gäng ragdollkatter. De är ju såpass bimbo/coola att de passar bäst som innekatter. ...Släpper man ut dem så kelar de väl svansen av sig med någon gräsklippare så jag tror mitt samvete kan tåla att ha dem inne...:D

Knappast bimbo, däremot tillitsfulla..men att ha en ensam katt är aldrig juste...jag har egen ragdolluppfödning och trevligare kissar får man leta efter..vadå ditt samvete? Skulle du släppa ut en hund utan tillsyn? Ofta när katter inte fungerar så beror det på något, allt för ofta beror de psykiska problemen på att de fått en dålig start i livet (flyttat från mamman för tidigt, sönderlekta etc) eller att de är ensamma. Tror människor läser på mer när de är tvugna att betala en del för djuret de köper. Då ställer de också högre krav på uppfödaren.

Flåt att jag kapde tråden lite;)

shut teh face
2009-12-29, 13:58
Vad små de ser ut, se ut som de max är 6-7 veckor
Ja sant. De blev övergivna av sin mamma, men de verkar helt normala ändå.

Kwon
2009-12-29, 13:59
Vad exakt är en ragdoll-katt?

Är det något som människan skapat/breedat fram för att kunna leka med?

EDIT: Ok, såg nu, skapad av Ann Baker.

T-train
2009-12-29, 14:07
Vad exakt är en ragdoll-katt?

Är det något som människan skapat/breedat fram för att kunna leka med?

EDIT: Ok, såg nu, skapad av Ann Baker.

Ska vi vara petiga så är tamkatten som sådan "skapad", finns ingen vild förlaga.

Den närmsta är den sk vildkatten och den går inte att tämja, därmot är de tillräckligt genetisk lika för att kunna para sig med en tamkatt, dock bli ungarna inte heller tama..

T-train
2009-12-29, 14:10
Ja sant. De blev övergivna av sin mamma, men de verkar helt normala ändå.

Ok, vad jobbigt! Ok, men har du fått hjälp av veterinär och så? Om jag var du så skulle jag försöka hitta så mycket hjälp som möjligt, kanske låna en vuxen katt av någon. Det är rätt vanligt att små kattungar som inte har fullgott imunfösvar och därför dör av en enkel maginfektion. Du får jättegärna ta hjälp av mig!

//T

shut teh face
2009-12-29, 14:12
Ok, vad jobbigt! Ok, men har du fått hjälp av veterinär och så? Om jag var du så skulle jag försöka hitta så mycket hjälp som möjligt, kanske låna en vuxen katt av någon. Det är rätt vanligt att små kattungar som inte har fullgott imunfösvar och därför dör av en enkel maginfektion. Du får jättegärna ta hjälp av mig!

//T
Jaha det kände jag inte till. De hade tydligen varit hos veterinär innan vi fick dem, vet dock inte om de kollade något sådant då. Får kolla upp det.

Men är det så att mamman utsätter för kattungen för virus så immunförsvaret blir bättre?

Vet inte hur länge deras mamma var med dem innan hon rymde och kom aldrig tillbaka. :)

T-train
2009-12-29, 14:19
Jaha det kände jag inte till. De hade tydligen varit hos veterinär innan vi fick dem, vet dock inte om de kollade något sådant då. Får kolla upp det.

Men är det så att mamman utsätter för kattungen för virus så immunförsvaret blir bättre?

Vet inte hur länge deras mamma var med dem innan hon rymde och kom aldrig tillbaka. :)

Du kan ju börja med att läsa på SVERAKs hemsida.

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/Koprad.htm

Men det normala är att kattungar diar 1-3 ggr per dygn även efter de börjat med kattungefoder(=skydd från mamman). Sedan ska de vara avmaskade och vaccinerade 2 ggr innan de flyttar hemifrån. Gissar att det var en på tok för ung katt som fick ungar, för de allra flesta honor är väldigt ansvarstagande och beskyddande. Men tidigare än 12 veckor bör man inte separera kattungarna från modern om det går att undvika. Senare för vissa raser och vissa enskilda ungar. Står massor med bra att ha på Sveraks hemsida.:)

TheycallmeP
2009-12-29, 14:27
http://i47.tinypic.com/wlagiv.jpg

Nej, nu blev jag sugen på o lägga upp en bild på min katt! ;)

Hon är 10 år och och vad hon är för ras vet jag inte? Hennes morsa är en Burma eller Birma, har glömt bort vilken ras hon är, och vad Hanen har jag ingen aning om!

Iaf så är hon hur bra som helst och hur duktig som helst! Enda nackdelen är väll att hon är rätt feg av sig..

Kwon
2009-12-29, 14:28
Dock mkt gullig! :)

T-train
2009-12-29, 14:31
Iaf så är hon hur bra som helst och hur duktig som helst! Enda nackdelen är väll att hon är rätt feg av sig..

Söt! Feghet=Klokhet;) Jag hämnas genom bebisbilder:D
http://2.bp.blogspot.com/_GJHkWapU64k/Syz1m8gYrrI/AAAAAAAAA_w/WCDqN-GIsyk/s320/samwise.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_GJHkWapU64k/Syz1msPERYI/AAAAAAAAA_o/YzS3lp83wu0/s320/legolas.jpg

Mimix
2009-12-29, 14:32
Knappast bimbo, däremot tillitsfulla..men att ha en ensam katt är aldrig juste...jag har egen ragdolluppfödning och trevligare kissar får man leta efter..vadå ditt samvete? Skulle du släppa ut en hund utan tillsyn? Ofta när katter inte fungerar så beror det på något, allt för ofta beror de psykiska problemen på att de fått en dålig start i livet (flyttat från mamman för tidigt, sönderlekta etc) eller att de är ensamma. Tror människor läser på mer när de är tvugna att betala en del för djuret de köper. Då ställer de också högre krav på uppfödaren.

Flåt att jag kapde tråden lite;)

Jag menade bimbo som i tillitsfull, social och kanske lite naiv. Inte dum på något vis.
Jag håller med dig om att man inte skall ha en ensam katt, jag kommer inte få för mig att göra om det. Doris borde haft en kattsambo.
Mitt samvete sade mig att hon var uttråkad, hade för lite saker att klättra på och såg längtansfull ut när hon satt i fönstren och tittade ut. ...och då jag är uppvuxen på landet där vi alltid haft kattlucka och katterna har kunnat springa ut i trädgården eller skogen när de velat så kändes det bara inte bra att ha henne inne jämt. Hon var 12 veckor när jag fick henne, och jag tror inte hon hade psykiska problem, möjligen kan det vara så att jag projicerar lite...:D...(Men hon hade märkbart mycket roligare när hon klättrade omkring i träden och försökte fånga fåglar hemma hos päronen och lekte med och klådde upp deras katter i några månader tills hon bytte revir)
Grannarnas hundar går också lösa på gårdarna där jag är uppvuxen. Utan problem. De träffar ju knappt på en gråsparv de inte redan känner.
...Här i stan är det förstås inte lämpligt för vare sig människor eller djur att springa omkring ensamma ute.

Jag har läst på om ragdolls i 8 år nu...:)...Och ja jag tror också det är bra att de kostar en del, man förhaster sig inte direkt.
Vad tror du om två ragdolls i en liten tvåa...?
Jag tänker att det kan vara för trångt för dem...?

Petoria
2009-12-29, 14:36
Våra 2 hankatter slåss väldigt ofta och har alltid gjort det, de är 8 år gamla (inget allvarligt dock)

T-train
2009-12-29, 14:40
Jag menade bimbo som i tillitsfull, social och kanske lite naiv. Inte dum på något vis.
Jag håller med dig om att man inte skall ha en ensam katt, jag kommer inte få för mig att göra om det. Doris borde haft en kattsambo.
Mitt samvete sade mig att hon var uttråkad, hade för lite saker att klättra på och såg längtansfull ut när hon satt i fönstren och tittade ut. ...och då jag är uppvuxen på landet där vi alltid haft kattlucka och katterna har kunnat springa ut i trädgården eller skogen när de velat så kändes det bara inte bra att ha henne inne jämt. Hon var 12 veckor när jag fick henne, och jag tror inte hon hade psykiska problem, möjligen kan det vara så att jag projicerar lite...:D...(Men hon hade märkbart mycket roligare när hon klättrade omkring i träden och försökte fånga fåglar hemma hos päronen och lekte med och klådde upp deras katter i några månader tills hon bytte revir)
Grannarnas hundar går också lösa på gårdarna där jag är uppvuxen. Utan problem. De träffar ju knappt på en gråsparv de inte redan känner.
...Här i stan är det förstås inte lämpligt för vare sig människor eller djur att springa omkring ensamma ute.

Jag har läst på om ragdolls i 8 år nu...:)...Och ja jag tror också det är bra att de kostar en del, man förhaster sig inte direkt.
Vad tror du om två ragdolls i en liten tvåa...?
Jag tänker att det kan vara för trångt för dem...?

Vet du, jag tror det går jättebra! Men, man får tänka lite kreativt. Jag har bott trångt med två katter och det har gått jättebra. Jag investerar alltid i en bra och HÖG klösmöbel, den ska ha flera våningar och stå stabilt så det går att klättra och hoppa/slänga sig i den. Sedan brukar kissarna kunna hitta små myskrypin i garderober och ovanpå bokhyllor. Tänk utrymme på höjden så inser du att katterna har mer utrymme än vi människor:) Har man tillgång till balkong kan man näta den så *vips* har man ett rum till..

Mimix
2009-12-29, 15:14
Vet du, jag tror det går jättebra! Men, man får tänka lite kreativt. Jag har bott trångt med två katter och det har gått jättebra. Jag investerar alltid i en bra och HÖG klösmöbel, den ska ha flera våningar och stå stabilt så det går att klättra och hoppa/slänga sig i den. Sedan brukar kissarna kunna hitta små myskrypin i garderober och ovanpå bokhyllor. Tänk utrymme på höjden så inser du att katterna har mer utrymme än vi människor:) Har man tillgång till balkong kan man näta den så *vips* har man ett rum till..

Tack T-train. Så skönt att höra från en ragdollkunnig...:)
Och jo det är förstås sant. De lever i 3-d...:D...och inte som vi människor på bara futtiga m².
Och visst är planen att ha ful nätad balkong!!
(Har problem att dela med mig av typ mitt täcke med människor...men när jag hade brors tjejs katt över sommaren och hösten så ägde hon halva sängen, alla fönstren, soffan, borden (det tyckte jag var litta äckligt men men) soffan, hallbyrån och bokhyllan. Knasiga tigern äter blommor och kräks också så blommorna fick sättas in hos grannen på foder. ...Är det true love så gör man spontana uppoffringar utan att det är det minsta jobbigt)

C.E.J.
2009-12-29, 15:32
yay! @ kitteh fredd!! många zoeta catz0r i tråden, häpi cätz :)

panzerpig
2009-12-29, 18:39
Våra två katter slåss rätt ofta. börjar alltid såhär:
den svarta (busiga och taniga) katten muckar med den gråa, (feta slöa)
den gråa låter han hålla på en stund innan han tröttnar. Då sätter han sig på den svarta, biter honom och spöar upp honom rejält. Den svarta ylar lite "aj aj, stackars mig, typ". Tills den gråa tröttnar.
Tjejen tycker det är lite olustigt när han tjuter men dom har aldrig skadat sig.
Jag tycker det ser lite roligt ut :)
Om den svarta inte gillade det skulle han nog lära sig att låta bli :)

shadowfire
2009-12-29, 19:37
Nej, nu blev jag sugen på o lägga upp en bild på min katt! ;)

Hon är 10 år och och vad hon är för ras vet jag inte? Hennes morsa är en Burma eller Birma, har glömt bort vilken ras hon är, och vad Hanen har jag ingen aning om!

ser ut som lite av en norsk skogis i sig också eller något åt det hållet. cooling! :thumbup:

shadowfire
2009-12-29, 19:37
Måste självklart lägga upp denna, snacka om fighting spirit som vet hur man håller en garde! .. nu förstår ni varifrån jag fått min avatar också :D

0Bmhjf0rKe8

shadowfire
2009-12-29, 19:50
För övrigt, ni som diggar katter, ni måste bara se Simons Cat-filmerna.. så underbart sköna. :D .. sök på tuben efter simons cat eller gå in på den hemsidan.

Matsa
2009-12-29, 19:58
Vilken mysig tråd!!
Jag skall såå bli en crazy cat lady...:)

GkMvKeX7erI
:D

Jag funderar på att skaffa en kompis åt min Ozzy (3-årig bondkatt). Undrar bara vilket som är vettigast, att skaffa en kattunge eller att adoptera. Om man adopterar kanske det finns bättre möjlighet att ta reda på om de funkar ihop innan?

Mimix
2009-12-29, 21:35
GkMvKeX7erI
:D
Nee ente crazy SCARY...para crazy lady åk snel såm en kat...:cool:
Jag funderar på att skaffa en kompis åt min Ozzy (3-årig bondkatt). Undrar bara vilket som är vettigast, att skaffa en kattunge eller att adoptera. Om man adopterar kanske det finns bättre möjlighet att ta reda på om de funkar ihop innan?
Jag tycker det låter jättevettigt att adoptera på prov...:)
Lite äldre katter som haft reviret för sig själva i flera år tar ofta endast motvilligt emot nykomlingar, så litta pälstussar kan ju yra i början innan de bestämt vem som äger vem.

shut teh face
2009-12-29, 21:49
Bah en kompis kom på att han skulle på toa när vi var utomhus, klart han stängde dörren på toan (kattlådan) så katterna bajsade i sängen. Var borta på bio + middag 5,5 timme :furious:

shadowfire
2009-12-29, 21:58
Jag har iofs min katt ensam och det går hur bra som helst, men det krävs ju en del från mig iofs med tillfredsställa honom. Hela tiden ha leksaker framme o förse honom med nya uppdrag. Det kan iofs räcka med att ställa ner en pappkasse från ICA på golvet så är han road i någon timme med o puckla på den ;) .. sedan sover han som en gris 6 timmar efter det. :D

shadowfire
2009-12-29, 22:00
Bah en kompis kom på att han skulle på toa när vi var utomhus, klart han stängde dörren på toan (kattlådan) så katterna bajsade i sängen. Var borta på bio + middag 5,5 timme :furious:

hehe, exakt samma sak hände mig då jag var bortrest på kurs förra hösten.
En tjejkompis fick nyckel till lägenheten för o vara kattvakt, men stängde dörren till toan första dagen. Sedan sket hon tydligen i att titta till katten dag2. Dag 3 när jag kom hem så var sängen duktigt nerskiten o genompissad. Nyinköpt säng för 6 papp o kattpiss genom alla lager.

Hon hade inga pengar o kunde inte ersätta mig heller just då, så det var bara till o göra rent allt. Tog 2 veckor med diverse kemtvättpreparat mm.

Eldhroka
2009-12-29, 22:03
toalettdörrtips: Lägg en tjock (vikt) handduk över dörren, då går den inte att stänga. och är den igenputtad så brukar katterna ändå kunna pilla upp den genom glipan som blir.

Icefire
2009-12-29, 22:14
Kul tråd, vilka fina katter ni har/haft.

Ett hett tips till nyblivna kattägare är att se till att alla saker som står i fönstrena står säkert. Lätt att saker far i golvet när en nyfiken kisse hoppar upp där annars. Vi körde med dubbelhäftande tejp under krukor och lampor.

Min katt finns tyvärr inte kvar hos mig längre, men hon var en skön personlighet. Gillade att vara i centrum om man säger så! :)

http://img696.imageshack.us/img696/7393/img0086ng.jpg

C.E.J.
2009-12-30, 01:46
Kul tråd, vilka fina katter ni har/haft.

Ett hett tips till nyblivna kattägare är att se till att alla saker som står i fönstrena står säkert. Lätt att saker far i golvet när en nyfiken kisse hoppar upp där annars. Vi körde med dubbelhäftande tejp under krukor och lampor.

Min katt finns tyvärr inte kvar hos mig längre, men hon var en skön personlighet. Gillade att vara i centrum om man säger så! :)

http://img696.imageshack.us/img696/7393/img0086ng.jpg

Vad är det där, typ monopol eller? Kul underhållning, nawt!

Rahf
2009-12-30, 08:45
Måste självklart lägga upp denna, snacka om fighting spirit som vet hur man håller en garde! .. nu förstår ni varifrån jag fått min avatar också :D

0Bmhjf0rKe8

Hahahaha sicken härlig kisse! Men kör han inte lite småknep likt Mike Tyson (bita sig öra å sånna krejjer)?

Onigiri
2009-12-30, 08:50
toalettdörrtips: Lägg en tjock (vikt) handduk över dörren, då går den inte att stänga. och är den igenputtad så brukar katterna ändå kunna pilla upp den genom glipan som blir.Tipset är naturligtvis bra, men min ena katt är så slö (ja den orangea) så han brukar bara ställa sin framför dörren och pipa ynkligt när det är kattlåda-time, trots att den står lite på glänt så han kan pilla upp dörren. Öppnar jag den helt går han in och flinar gott åt mig och gör det han ska. Så ditt tips är rent generellt sett bra, men alla katter fungerar det inte på. :cool:

Alone_in_the_dark
2009-12-30, 08:53

Jag försökte med dubbelhäftande tejp gick inte, nu sitter nästan allt fast med gaffatejp inte direkt det snyggaste men det är det enda mina 2 frön inte lyckas få bort.;)

Rahf
2009-12-30, 09:07
Tipset är naturligtvis bra, men min ena katt är så slö (ja den orangea) så han brukar bara ställa sin framför dörren och pipa ynkligt när det är kattlåda-time, trots att den står lite på glänt så han kan pilla upp dörren. Öppnar jag den helt går han in och flinar gott åt mig och gör det han ska. Så ditt tips är rent generellt sett bra, men alla katter fungerar det inte på. :cool:

Det fungerar om man låter dem tänka på saken. Djur har en fantastisk förmåga att ta den enklaste vägen som är möjlig. Funkar inte den vägen, då löser de problemet ändå. Går man och hjälper dem varje gång man hör ett pip så ändras inget.

Icefire
2009-12-30, 09:32
Vad är det där, typ monopol eller? Kul underhållning, nawt!

Ja, hon verkade inte gilla att vi hade vår uppmärksamhet på nåt annat...

Jag försökte med dubbelhäftande tejp gick inte, nu sitter nästan allt fast med gaffatejp inte direkt det snyggaste men det är det enda mina 2 frön inte lyckas få bort.;)

Haha, ja det krävs att man är lite uppfinningsrik.

Mimix
2009-12-30, 11:18
Jasså du tänkte fortsätta sy kjol...?
ALL FOCUS ON DA TIGER DAMMIT...!!
http://i50.tinypic.com/2jaetrs.jpg

shut teh face
2010-01-03, 00:12
De växer fort som ...! Och klorna är mycket vassare. :devil:

Men jag ger igen nu när de bråkar lite, de ska inte gå runt och terra mig när jag sover :D Har en leksatsråtta som de är rädda för, lägger den vid fötterna då vågar de inte komma o sova på mig ;p

shadowfire
2010-01-03, 00:32
De växer fort som ...! Och klorna är mycket vassare. :devil:

Men jag ger igen nu när de bråkar lite, de ska inte gå runt och terra mig när jag sover :D Har en leksatsråtta som de är rädda för, lägger den vid fötterna då vågar de inte komma o sova på mig ;p

haha vänta bara, en morgon vaknar du med leksaksråttan uppkörd någonstans där solen inte lyser och dessutom ligger du halvt utanför sängen medan kattrackarna sover gott mitt i den. Just wait and watch :D :devil:

TheycallmeP
2010-01-03, 00:48
Min katt har gått och blivit kär i mig! Nu de senaste så har hon alltid kommit upp till mit rum, När hon bli insläppt så springer hon upp för trappan och rakt in i mitt rum, där hon gör allt för att synas, verkar de som!

När jag sitter vid datorn så kommer hon, hon kan sätta sig på pallen bredvid datan, strax efter de brukar hon hoppa upp mitt på databord och lägger sig o halvsover/leker, Efter de går hon till fönstret där hon leker med gardinen och hon verkar göra allt för att synas!
När jag går bort från datorn så ska hon alltid knycka min stol och varjegång jag kommer tillbaka så hoppar hon upp vid fönstret och lägger sig där tills jag går igen..

Just nu är hon extra störande för hon ligger på databordet och river mig så fort hon får chansen.
Även när jag ska sova så ger hon mig ingen ro!
hon kubbar fram till sängbordet där hon sitter och tror sig! tillslut så hoppar hon upp i sängen har tar upp halva sidan..

Katter kan va jobbiga, fast dom är gamla! nu har de blivit så att jag inte kan sova om hon inte ligger där hon brukar:MrT:

Jag menar, de finns ju fler i huset.. hon kan väll gå till nån annan och va lite jobbig?! :Virro

shut teh face
2010-02-16, 13:35
Det går bra med katterna, jag är dock lite besviken på att jag bara är hemma 2-3 dagar i veckan för att vara med katterna, så tjejen blir ju automatiskt "närmare" dem, så de brukar helst ligga och sova på henne och sånt. :(

Två bilder, lite för stora att visa direkt här:

http://img685.imageshack.us/img685/7751/img0061dk.jpg

http://img180.imageshack.us/img180/413/img0122m.jpg

Jagärsvag
2010-02-16, 13:57
Ni som har katter i lägenhet, får katterna någonsin gå ut?

xodd
2010-02-16, 14:00
Ni som har katter i lägenhet, får katterna någonsin gå ut?

Kan bara tala för mig själv, men självklart får dom följa med oss ut. Det är dock innekatter vi har.

shut teh face
2010-02-16, 14:16
Sålänge katterna alltid är inne så är de ju nöjda, de har sina äventyr på andra sätt istället (klättra upp bakom omöjliga bokhyllor sen sitta där och övervaka), men en utekatt skulle nog bli jävligt uttråkad om den blev innekatt i efterhand.

xodd
2010-02-16, 14:20
Sålänge katterna alltid är inne så är de ju nöjda, de har sina äventyr på andra sätt istället (klättra upp bakom omöjliga bokhyllor sen sitta där och övervaka), men en utekatt skulle nog bli jävligt uttråkad om den blev innekatt i efterhand.

Det beror väldigt mycket på. Du kan till exempel få en katt som blivit dumpad och levt ett hårt liv ute ett tag att bli innekatt efter det.

Ibland blir man dock imponerad över de små krabaternas förmåga att ta sig upp till såväl möjliga som omöjliga ställen.

shut teh face
2010-02-16, 14:53
Deras klantighet (eller kanske sadism) att förstöra saker är också imponerande. ;)

shut teh face
2010-03-26, 07:45
De blev könsmogna sjukt fort, så igår blev de kastrerade. Men tjejen är skitsur på killen av nån anledning. Hon är inte sur på oss, men hon psykar killen, han är livrädd. Dessutom så kommer hon och smäller till honom ifall han ligger i vårt knä t.ex. Det är lite jobbigt för han är ledsen, rädd och har alltid behövt mer uppmärksamhet.

Det är inte så att vi ignorerar henne heller.

Ajin
2010-03-26, 08:48
Fan vad konstigt, jag som alltid trott att allt katter gjorde var att skita, äta och släpa hem döda djur på kvällen. Min erfarenhet av katter är att de är extremt osociala (om man jämför med hundar till exempel) och rentav irriterande/diviga.

Men då har jag samtidigt inte haft en egen katt så jag kan ju bara tala ur erfarenhet. Av det man har fått läsa här verkar de urgulliga. *cupid*

shut teh face
2010-03-26, 09:21
Katter har en stor personlighet, de anses bara osociala och reserverade av utomstående .. fast de är lite reserverade, de behöver sin egen tid, men de behöver också mycket närhet.

Nitrometan
2010-03-26, 09:54
Katter är inte flockdjur. Ibland kan de ha svårt att acceptera att leva så nära inpå varandra. Särskilt honor vill vara ifred.

delta_mats
2010-03-26, 10:06
Katter är diviga och allt ska ske på deras vilkor. Därför är det i princip omöjligt att uppfostra en katt efter sina egna vilkor, man får det man får typ. Bror har en katt som inte gillar mig, jag tycker om att reta henne för hon är så tacksam att reta:)
Jag brukar reta min iller också, men han är i alla fall inte långsint av sig.
En gång efter mycket bossande från kattens sida (mot illern) så hälsade bror med katt på hos mig, vid ett tillfälle så hoppade illern på katten och bet henne i röven så hon skrek till ganska högt, tyckte det var humor på hög nivå.:laugh:

stevebc
2010-03-26, 12:31
Hahahaha Mats :D

Novaindex
2010-03-26, 12:56

Jösses sikken söting :)

lectris
2010-03-26, 12:59
De blev könsmogna sjukt fort, så igår blev de kastrerade. Men tjejen är skitsur på killen av nån anledning. Hon är inte sur på oss, men hon psykar killen, han är livrädd. Dessutom så kommer hon och smäller till honom ifall han ligger i vårt knä t.ex. Det är lite jobbigt för han är ledsen, rädd och har alltid behövt mer uppmärksamhet.

Det är inte så att vi ignorerar henne heller.

Tjejen tycker nog att han luktar konstigt. Det är en normal reaktion efter kastrering, "hemmadoften" blir maskerad av veterinärdoft från narkos osv. Det går över :)

lectris
2010-03-26, 13:00
Katter är diviga och allt ska ske på deras vilkor. Därför är det i princip omöjligt att uppfostra en katt efter sina egna vilkor, man får det man får typ. Bror har en katt som inte gillar mig, jag tycker om att reta henne för hon är så tacksam att reta:)
Jag brukar reta min iller också, men han är i alla fall inte långsint av sig.
En gång efter mycket bossande från kattens sida (mot illern) så hälsade bror med katt på hos mig, vid ett tillfälle så hoppade illern på katten och bet henne i röven så hon skrek till ganska högt, tyckte det var humor på hög nivå.:laugh:

Det stämmer inte :) jag har två extremt odiviga katter och den ena har jag lärt att apportera t ex.

Inte undra på att din brors katt inte gillar dig eftersom du retar henne *slap*

shut teh face
2010-03-26, 13:04
Jag tror lectris är som på sin avatar, hon jagar katter sådär

lectris
2010-03-26, 13:05
Jag tror lectris är som på sin avatar, hon jagar katter sådär

ehh.. det är en gris *innocent*

grondahl
2010-03-26, 13:09
Den här tråden gör mig peppad. Har en tid inbokad för att kolla på ragdoll-ungar efter påsk

lectris
2010-03-26, 13:11
Den här tråden gör mig peppad. Har en tid inbokad för att kolla på ragdoll-ungar efter påsk

åå vad kul :D raggisar är världens sötaste luddrumpor ju

chrilledude
2010-03-26, 13:18
Jag har en ung hanekatt, och en äldre honkatt, varje gång hanekatten går förbi honan så ger hon en fet bitchslapp rak på käften.. :S

Roliga var dock en gång när hankatten slogs med en annan katt på bakgården, så kommer honan och ger en bitchslapp på en andra katten så den springer iväg, vilken syn! :')

von huff
2010-03-26, 13:28
Några andra som fått meddelanden av locingbaby

Calleman
2010-03-26, 15:56

Du kommer inte ångra dig, har själv två stycken, varav den ena på min profilbild.

Icefire
2010-03-26, 15:59
Mera bilder shut_teh_face!

shut teh face
2010-04-03, 14:45
Ja de var bara osams en dag cirka, eller det var mest hon som blev sinnesjuk och arg.

shut teh face
2010-04-03, 14:50
Jag ska ta mer bilder när tratten e av :)

Three pigs
2010-04-03, 15:10
Koppla dom på olika ställen av huset/lägenheten. Borde lösa problemet om det inte redan är löst.

Onigiri
2010-04-03, 17:15
Dom har växt ser jag :) Den ena var SJUKT lik Stalin du har, den med minst vit i ansiktet (på hakan). Helt identisk.

clork
2010-04-03, 17:57
Fan, blev extremt sugen på att införskaffa en katt efter att ha läst och sett bilder i denna tråd. Synd att man är allergisk, dock.

Snobbe
2010-04-03, 18:08
Fan, blev extremt sugen på att införskaffa en katt efter att ha läst och sett bilder i denna tråd. Synd att man är allergisk, dock.

Är du allergisk mot alla? Finns ju raser osv som inte är lika jobbiga o ha runt allergiker. Jag har inte så mycket koll men tror folk har skrivit om det i tråden innan.

clork
2010-04-03, 21:09
Är du allergisk mot alla? Finns ju raser osv som inte är lika jobbiga o ha runt allergiker. Jag har inte så mycket koll men tror folk har skrivit om det i tråden innan.

Off-topic igen: Det har jag faktiskt ingen aning om. Har inte tänkt så mycket på det. Men jag brukar reagera som så att jag nyser så förfärligt mycket och börja få klåda..

Icefire
2010-04-04, 08:52
Jag ska ta mer bilder när tratten e av :)

:thumbup:

Zonyk83
2010-04-04, 10:17

Vi får vår ragdoll-unge i mitten av maj, mycket fina och personliga katter. Ser mycket fram emot henne!

Och så får även lillen på sju månader en polare =)

http://j.imagehost.org/0926/kolo.jpg

Novaindex
2010-04-04, 10:20
väntar me spänning på kort när du får hem ragdoll ungen :D dom e så otroligt mysiga.. morsan hade en sådan förr.. hon va nästan som en hund *S* .. Riktigt fin katt ni har redan nu med :) saknar att ha katt o hund :(

klotet
2010-04-04, 10:22
Katter är ett jävla skit. Skapar bara allergi och tråkigheter. Det är inget annat än egoistiskt att skaffa katt. Tänk på folk som har astma och liknande är ni snälla.

Novaindex
2010-04-04, 10:26
Bara att låta bli att åka till dom som har katt de om man inte tål dom ;)

klotet
2010-04-04, 10:28
Bara att låta bli att åka till dom som har katt de om man inte tål dom ;)

Så dina katter är inte utomhus menar du?

Novaindex
2010-04-04, 10:44
eftersom ja skrev åvan att ja saknar katt o hund så har ja ingen katt alls just nu .. men nä när jag har katt så är de innekatt .. om ja inte mot förmodan bott på landet vid detta tillfälle ... Utekatt är bättre att ha om man bor på landet ... i bostadsområden så stör dom nog fler än dom glädjer me tanke på att dom hoppar upp på bilar, skiter i barnens sandlådor o kommer till dom som har allergi ... de är mitt tycke iaf ..

grondahl
2010-04-06, 14:39
Kattungarna var hursomhelst helt underbara. Nu bara beslutsångest.

capture
2010-04-06, 14:58
Så dina katter är inte utomhus menar du?

Sen finns det inga som helst pälsklädda djur överhuvudtaget annars utomhus. Lysande logik.

shut teh face
2010-04-06, 15:29
Ena tratten åkte av idag på killen, han vart väldigt glad och efter 23 timmars tvättande så bestämde han sig för att kompensera för att han inte lekt 1,5 vecka, så mina händer ser ut som frankenstein nu, mitt fel visserligen men det är jäkligt kul att leka med kissarna :)

shut teh face
2012-07-03, 13:44
Nu har katterna, vad 2-3 år äldre och de har väl varit kompisar sedan start! (Förutom lite bråk som denna tråd syftar lite till när de var ungar).

Nu bor vi i hus och sedan dess så är de inte alls kompisar längre... de kan inte va i samma rum, eller ens i samma hus. Ena katten är ute när den andra är inne och vice versa.

Tjejkatten morrar så fort killen är i närheten.

Ska man bry sig om det öht?

Tricklew
2012-07-03, 13:48
Är dom kastrerade?

shut teh face
2012-07-03, 13:49
Är dom kastrerade?
Jao, båda.

shut teh face
2015-06-24, 21:05
Tänkte skriva en fortsättning på denna tråd för skojs skull!

Katterna följde med oss till Gotland, först en större lägenhet, där var det mycket bråk men inget jättefarligt, sen flyttade vi ut på landet i hus och här började det spåra ur totalt, killen jagade iväg tjejen från huset och stod och vaktade, och gav henne spö inomhus hela tiden, vi fick inte vara nära henne, bara han. Det blev så galet så vi gav bort honom till min far där han fortfarande bor och trivs

Tjejkatten avliva vi precis, hon kom hem efter en veckas äventyr med ett sår som inte gick göra något åt. :( Intressant hur en veterinär kan kosta så måååånga tusenlappar för ett så kort besök, bästa hade ju varit om jag "avslutat" det på plats, man förstod ju att det var kört, barnen fick inte ens se katten... frågan är om man hade klarat det dock ...

Så nu är det lite tomt, och vår äldsta dotter på 5 år har ju haft en nära relation med dem, och killen trivs så bra ute hos farsan (och farsan också för den delen) så han får bo kvar där. :)

Men vi ska skaffa nya katter snart tänkte vi

smeander
2015-06-25, 06:55

Ja, det är normalt. Cats will be cats...

Skaffa nya katter :)