Visa fullständig version : Söka A-kassa?
Nu den 31 så går mitt vik ut och jag ska söka a-kassa.
Jag hittar INGEN bra och vettig hemsida om hur man ska bära sej åt, jag hade däremot en skitbra sida för några månader sedan där det stod EXAKT vad man ska skulle ha med sej osv.
Någon som sitter på en sådan sida? Med bra fakta om hur jag ska bära mej åt? Jag är med i kommunal om det gör någon skillnad.
Kan man gå till vilken arbetsförmedling som helst eller måste man gå till någon särskild?
Om ni inte sitter på någon sida så kanske ni ändå vet hur jag ska göra? Är väl egentligen mest en fråga om vad jag ska ha med mej för papper.
Tacksam!
Mvh Linn
Naken med en 70:is i handen och 3 tomtebloss...
http://www.aea.se/sok_akassa.aspx
Kolla där
David Brent
2009-12-28, 22:26
Här kanske, annars. https://www.internetkassan.nu/51/Index.aspx?id=65
Du går till närmaste Arbetsförmedling och anmäler dig som arbetssökande första dagen efter att ditt vik gått ut.
En förutsättning för att du ska få A-kassa är att du är medlem i A-kassan, men jag gissar att det ingår i medlemsavgiften i Kommunalarbetarförbundet(?):
Tack för bra svar!
LindaS: Jo, men jag måste väl ha med mej en massa papper? Känns som ett ställe där de älskar papper för.
Från RobinS sida: "Arbetsgivarintyg
Du ska lämna arbetsgivarintyg för 12 månaders arbete."
Är det anställningsavtalen som jag har på papper eller är det något nytt som jag ska be om?
Arbetsgivarintyg är inte samma som anställningsavtal(vilket kan vara muntligt). Du får hjälp med vilka papper du behöver och hur de ska vara ifyllda, om du inte vill leta på nätet.
Okej. Trodde man var tvungen att ha med sej rätt papper för att övht sätta igång det hela.
Denstillasittande
2009-12-28, 22:54
Anmälan av arbetslöshet pappret (får man från arbetsförmedlingen) och arbetsgivarintygen är allt man behöver. Arbetsgivarintyg begär man från sin arbetsgivare och han ska enligt skicka ut ett till dig. Men det är extremt viktigt att allt är rätt ifyllt och dina intyg täcker all tid som behövs annars fördröjs ditt ärende massvis!
Men vad är ett arbetsgivarintyg? Papper där det står hur länge jag har jobbat hos dom?
Tack för ditt svar.
Men vad är ett arbetsgivarintyg? Papper där det står hur länge jag har jobbat hos dom?
Yes. Det får du när du slutat.
Yes. Det får du när du slutat.
Jag vet ej, ibland känns det ej som om mina chefer har alla hästar hemma, därför jag vill veta vad jag ska be dem om.
Jag vet ej, ibland känns det ej som om mina chefer har alla hästar hemma, därför jag vill veta vad jag ska be dem om.
Du ska egentligen inte behöva be om det men gör det för säkerhets skull. Det ska stå när du började, när du slutade, vad du tjänade, vad du jobbade som osv osv
Jag vet ej, ibland känns det ej som om mina chefer har alla hästar hemma, därför jag vill veta vad jag ska be dem om. :D
Som sagts innan:
1)Du går till vilken arbetsförmedling som helst och anmäler dej som arbetssökande.
2) Arbetsförmedlingen meddelar sedan din A-kassa (Kommunal?) att du
är arbetslös, varefter A-kassan skickar hem ett gäng blanketter till dej.
3) En blankett fyller du i själv. Den andra, arbetsgivarintyget skickar
du till din arbetsgivare som enligt lag är tvungen att fylla i den.
De flesta arbetsgivare skickar dock självmant ut arb.giv.intyg några
dagar efter att man slutat.
4) Skicka in arbetsgivarintyget och den blankett du själv fyllt i (persondata
m.m) till A-kassan.
5) Strax dimper stämpelkorten ner i brevlådan.
Lycka till och hoppas du får jobb snart ! ...:)
Då ska jag tillägga att om du går till arbetsförmedlingen för att skriva in dig som arbetssökande så finns det stor risk att de ber dig gå hem och göra det själv via internet.
Då ska jag tillägga att om du går till arbetsförmedlingen för att skriva in dig som arbetssökande så finns det stor risk att de ber dig gå hem och göra det själv via internet.
Nä, krångla inte till det nu. Inskrivning på arbetsförmedlingen måste ske via personligt besök, och med legitimation.
Du ska på uppmaning av den som skriver in dig kunna visa upp något som styrker din anställning- det behöver inte vara ett arbetsgivarintyg, men oftast är det ett sånt (mer här (http://www.ka.se/index.cfm?c=87983)). Det kan också vara t ex lönespecifikationer (det händer ju att folk blir arbetslösa för att företaget gått i konkurs och den som skulle ha fyllt i arbetsgivarintyget inte är anträffbar).
Hinner du inte få ditt arbetsgivarintyg, vilket inte är ovanligt just kring jul och nyår, brukar det gå bra att komma tillbaka med det. Men ta med löenspecar första gången i såna fall.
Här (http://www.samorg.org/so/filer.aspx?typ=dokument&id=-16338274479453)och här (http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=620)kan du läsa om vad som ska framgå av arbetsgivarintyget. På de flesta större företag eller inom offentlig verksamhet sköts det här med automatik - men man ska alltid kontrollera uppgifterna.
Har man haft något som helst strul med lön eller ledighet under sin anställning är det närmast en naturlag att det blir fel även på intyget. Framförallt ska man kontrollera att löneuppgifter och arbetad tid stämmer - det kan vara viktigt vid utbetalning av a-kassan.
Internet är därefter att föredra vid kontakt med a-kassan (som alltså är en annan myndighet)
En förutsättning för att du ska få A-kassa är att du är medlem i A-kassan, men jag gissar att det ingår i medlemsavgiften i Kommunalarbetarförbundet(?):Njae, när jag gick med i Kommunal för 100 år sedan, och nu för 1 år sen sökte a-kassa hävdar dem att jag inte är medlem i deras a-kassa. Så det kan vara värt att kolla upp ordentligt att man är medlem innan man söker bidrag (inom kommunal då).
Hur sånt där fungerar idag vet jag inte, nu kanske det ingår.
Nä, krångla inte till det nu. Inskrivning på arbetsförmedlingen måste ske via personligt besök, och med legitimation.
När jag var där förra veckan så blev jag hemskickad och de sa att jag skulle göra det via internet. Samma sak i somras. Detta var dessutom i två olika städer så det borde inte vara på grund av en lokal avvikelse. Fast när jag tänker på det så handlade det nog om att de ville att jag skulle gå hem och registrera alla mina uppgifter online för att sedan komma tillbaka och göra själva inskrivningen med verifiering på allt jag skrivit på nätet. De har mycket att göra och på så sätt sparar de tid antar jag. Hemskickad blev jag i vilket fall.
Tack så hemskt mkt Allan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.