handdator

Visa fullständig version : gröt i micron

fiskarn
2009-12-27, 16:41
Jag har i alla tider gjort min havregrynsgröt i micron men har nu fått höra att det i princip är meningslöst ur näringssynpunkt. Detta pga att microvågorna "slår sönder" och förstör det som är bra i gröten. Funderar nu på att börja göra göten på spisen istället. Nån som vet mer om detta.

Exhale_
2009-12-27, 16:43
Tror inte det skiljer något rent näringsmässigt. Däremot blir GI högre i micron. Micron är i många fall det mer skonsammare av tillagningsalternativen. Bland annat sägs det att laxen blir som bäst i micron.

King Grub
2009-12-27, 16:48
Jhar nu fått höra att det i princip är meningslöst ur näringssynpunkt. Detta pga att microvågorna "slår sönder" och förstör det som är bra i gröten

Personen pratar persilja. Ignorera -> problem löst.

Seb74
2009-12-27, 16:57
Tror inte det skiljer något rent näringsmässigt. Däremot blir GI högre i micron. Micron är i många fall det mer skonsammare av tillagningsalternativen. Bland annat sägs det att laxen blir som bäst i micron.

Lax som jag har så svårt att tillaga på ett ätbart sätt i ugn eller panna....har du nåt micro-recept för en liten filébit? :)
Fast blä för att ha laxstänk i hela micron sen, lär ju stinka...fisk :D

fiskarn
2009-12-27, 17:06
Gäller samma sak då grönsaker micras? dvs man kan micra dom utan att dom förlorar sin näring. Brukar nämnligen lägga ner en näve frysta grönsaker i lunchlådan som jag sen micrar.

Sverker
2009-12-27, 17:10
Värmen knäcker lite av vitaminerna. Du slipper däremot att mineraler och vitaminer löses ut i kokvattnet.

Förlusterna är acceptabla.

Eddie Vedder
2009-12-27, 20:00
dvs man kan micra dom utan att dom förlorar sin näring. Brukar nämnligen lägga ner en näve frysta grönsaker i lunchlådan som jag sen micrar.

Nej näringsförluster sker oundvikligen. Men så är det ALLTID och det varierar utifrån aspekter såsom förvaring och tillagning i olika formre, temperaturer och tider.

fiskarn
2009-12-27, 20:45
Nej näringsförluster sker oundvikligen. Men så är det ALLTID och det varierar utifrån aspekter såsom förvaring och tillagning i olika formre, temperaturer och tider.
Är det tillräckliga förluster för att bry sig om att ha grönsakerna i en låda vid sidan av? Blir ju lite extra jobb att varje dag behöva ta med sig två lådor, en med mat som man micrar och en med grönsaker som man äter råa.

mikaelj
2009-12-27, 21:54
Är det tillräckliga förluster för att bry sig om att ha grönsakerna i en låda vid sidan av? Blir ju lite extra jobb att varje dag behöva ta med sig två lådor, en med mat som man micrar och en med grönsaker som man äter råa.

Beror på om du tänkt värma grönsakerna eller inte. Det är ingen skillnad på att värma grönsakerna i samma låda eller i två separata.

Frumpish
2009-12-27, 22:40
beror på om du tänkt värma grönsakerna eller inte. Det är ingen skillnad på att värma grönsakerna i samma låda eller i två separata.

:d

mikaelj
2009-12-27, 22:44
D'oh. För sent på kvällen. Dags att sova.

Det beror väl på. Om jag skall ha morot, gurka och tomat föredrar jag att äta den kall ändå. Hamnar alltså utanför matlådan. Och är det grönsaker som skall ätas varma hamnar de i matlådan.

Tabbe
2009-12-27, 23:10
Värmen knäcker lite av vitaminerna. Du slipper däremot att mineraler och vitaminer löses ut i kokvattnet.

Förlusterna är acceptabla.

We dont leave anyone behind!

Vattnet ska drickas! :D