Logga in

Visa fullständig version : Ständigt hungrig.

sibbaa
2009-12-27, 14:04
Tjenare.

Jag är en kille på snart 19 år som tränar regelbundet, ungefär 3 gånger i veckan. Jag är 186cm lång och väger 74 kg. Jag har alltid varit smal och haft svårt att lägga på mig i vikt hur mycket jag än ätit. Men nu under senaste halvåret har det utvecklats till att jag är hungrig i princip jämt! Ibland har jag skippat att träna med anledning att träning, logiskt nog får mig att bli ännu hungrigare. Det är inte heller ovanligt att jag vaknar tidigt på morgonen utan att kunna somna om till följd av min hunger. Jag kan äta en stor måltid och känna mig väldigt mätt, men redan efter en timma bränner och kurrar det i magen. Som ni säkert förstår är det oerhört jobbigt att hela tiden ha en brännande mage, samtidigt som resultatet av träningen blir lidande.
Jag undrar därför om någon har varit med om liknande, eller vet om det finns någon typ av behandling eller medicin som minskar ämnesomsättningen.

/S

Psyla
2009-12-27, 14:08
Hur ser din energifördelning på maten ut?

Prova ät mer, går du inte upp i vikt lär det inte ha några negativa hälsoeffekter, sålänge maten kommer från en vanlig blandkost.

forslund
2009-12-27, 14:09
Har du kollat upp så att du inte lider av magkatarr? Dess symptom kan ofta uppfattas som hunger.

Hur mår du annars? Har du ständigt tankar om mat? Hur ser din vardag ut? Arbetslös, pluggar, etc?

Jag upplever att ju mindre man har att göra, desto mer tänker man på mat och hungerkänslor kommer flygande, även fast man inte "bör" vara hungrig.

F.W.Y.H
2009-12-27, 14:09
Hur mycket äter du då? Läser man vad du har skrivit så känns det som att du äter för lite.

Toby Asp
2009-12-27, 14:20
Att vakna riktigt hungrig på morgonen är inte helt ovanligt iof. Men att bli hungrig igen redan 1h efter ett stort mål mat känns mer konstigt. All mat har ju inte ens lämnat magsäcken då. Kanske något som en fackman ska undersöka?

sibbaa
2009-12-27, 14:31
Hur min energifördelning ser ut vet jag inte riktigt. Vad exakt menar du med det? Jag skulle kunna prova med att äta mer, men problemet då är att jag får känslan av att jag måste ägna hela min lediga tid åt att laga mat... Kan dessutom nämna att jag har känslan av att en stor tallrik med mestadels pasta lämnar min magsäck snabbare än vad det tar att laga skiten. Men jag funderar lite på om bönor m.m skulle kunna vara nåt att prova? Komiskt nog sitter jag med kurrande mage under skrivandets stund :p Magkatarr låter ju sådär kul, men jag tror faktiskt inte att det är det som spökar. Visserligen är jag en stressad student med ett halvår kvar på naturvetar-linjen, men magen kurrar ju osv.

sibbaa
2009-12-27, 14:38
Läste på lite om magkatarr precis. Jag vet inte riktigt, men det känns fan som att mycket av symptomen stämmer in. Jag har ofta "ont" och känner mig spänd i övre delen av magen, precis under revbenen. En annan sak jag tänkte på är att jag trots min hungerkänsla ofta ändå inte har någon aptit. Det stärker ju teorin om att hungerkänslan egentligen är falsk...

Pillert
2009-12-27, 15:20
Läste på lite om magkatarr precis. Jag vet inte riktigt, men det känns fan som att mycket av symptomen stämmer in. Jag har ofta "ont" och känner mig spänd i övre delen av magen, precis under revbenen. En annan sak jag tänkte på är att jag trots min hungerkänsla ofta ändå inte har någon aptit. Det stärker ju teorin om att hungerkänslan egentligen är falsk...

Magkatarr suger verkligen. Fast till sist så brukar magen paja totalt och då får man stora smärtor, men du har kanske inte haft problemen så länge.

Att vakna på natten och känna smärtor känner jag igen.

Pillert
2009-12-27, 15:24
Knapra någon medicin som innehåller omeprazol, http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/sok.aspx?sq=Omeprazol&tab=Rp&menu=Rp&searchType=global

simonua
2009-12-27, 16:05
Du o jag har fan samma problem, äter också mat varje timme typ, för att jag blir hungrig, äter så mycket jag kan när jag väl äter, och blir proppmätt, men sen efter en timme igen så kurrar de o jag står i kylskåpet. hatar det på kvällen, käkar kvällsmat, några mackor, gröt o frukt oftast, o sen går ja o lägger mig i sängen och surfar med datan en timme sen blir jag svin hungrig igen, men pallar inte gå ur sängen och gå och äta, igen

Eddie Vedder
2009-12-27, 16:14
Hur ser viktkurvan ut?

Känns ju som den primära informationen man måste ha för att uttala sig. Den och frågan om energifördelningen. Och med det menas hur din mat ser ut sett till förhållandet mellan kolhydrater, protein och fett i kosten.

En proteinrik kost mättar ofta bra. Vad gäller fett och kolhydrater verkar det variera en del. Vissa föredrar lägre andel kolhydrater och mer fett och vissa tvärtom.

Sniggel
2009-12-27, 23:36
Nu gör jag en gissning "out of the blue" men det kan vara så att:

Träningen du bedriver just nu är väldigt effektiv och kroppen vill bygga muskler, ställer därför om din aptit från "liten i maten" (oavsett vad du tror) till "stor i maten" och du är inte van att äta (eller förbereda) så mycket mat eftersom du inte varit i närheten av den mängden tidigare.

Misstänker också att du medvetet eller omedvetet snålar på en utav makronutrienterna, kanske fett, och lyckas därför inte få i dig tillräckligt i varje måltid för att hålla dig mätt längre än nån timme eller två.

Jag kan självklart ha fel och du kanske har en ovanligt hög ämnesomsättning men jag skulle nästan kunna sätta pengar på att det ligger en del sanning i min förklaring.