Visa fullständig version : Mat vid energibalans
Torkelll
2009-12-27, 13:22
Undrar lite hur kroppen påverkas vid energibalans vid olika matintag. 1) Man äter sammansatt och bra mat och får i sig allt för att må bra. 2) Man äter sammansatt och bra mat och lika mycket energi som första alternativet men man byter ut kanske 200-400 kcal på godis/sötsaker men man får fortsatt i sig allt man behöver. Händer det något egentligen? Får man sämre hälsovärden tex av det andra alternativet?
Sen som jag har förstått så är det teoretiskt möjligt att bygga muskler och tappa fett vid ett energiunderskott, men dock svårt kanske. Vad kan hända vid energibalans över en lång tid med bra styrketräning och en bra kost? Kan man lägga på sig lite muskler och samtidigt tappa lite i fett?
Eddie Vedder
2009-12-27, 14:32
Skillnaden lär knappt bli mätbar.
Om jag vore individen som genomgår ett sådant expriment skulle jag må sämre av alternativ 2 eftersom jag skulle gå hungrig mer antagligen.
Torkelll
2009-12-27, 14:40
Okej. tack för svaret. Vad kan man "ådstakomma" med styrketräning och bra kost vid energibalans? Alltså, kan man få en kroppsförändring (muskler,fett), eller står man bara och stampar på samma ställe?
Eddie Vedder
2009-12-27, 14:43
Okej. tack för svaret. Vad kan man "ådstakomma" med styrketräning och bra kost vid energibalans? Alltså, kan man få en kroppsförändring (muskler,fett), eller står man bara och stampar på samma ställe?
Man kan givetvis bli både större och starkare. Men det kommer ske långsammare och kanske kräva lite mer "optimering".
Torkelll
2009-12-27, 15:38
Okej. Tack för ett bra svar:)
Emil_Larsson
2009-12-27, 15:47
Jag ökade OTROLIGT bra i styrka men betydligt sämre i volym, nästan helt oförändrat efter ett halvår av ungefärlig energibalans (omkring + 0.5kg.) Då var det inte bara justeringar i tekniken som stod för den ökade styrkan utan samma teknik med förbättrade vikter.
Så vill man öka i volym så TROR jag det bästa är att försöka ligga på ett lagom energiöverskott så man iallafall går upp minst 1kg per månad. Inge belägg på det dock, men min personliga åsikt.
/Peace.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.