Visa fullständig version : Den perfekta måltiden?
beckman88
2009-12-27, 01:06
Jag såg nyss en tråd om att snöa in sig på en maträtt. Där bla Grub sa att så länge man får i sig allt man behöver i samma måltid så finns det inget behov av att äta olika saker.
Om vi undanröjer att det måste smaka gott. Själv äter jag laxfilé, grönsaker + couscous och kesella säkert 3 gånger i veckan för att det är lättlagat, näringsrikt och hyfsat billigt.
Dock så tror jag inte att jag skulle överleva som tränande individ om jag enbart åt detta 24/7.
Nå vad säger ni?
Hur skulle den perfekta måltiden då se ut?*popcorn*
Gabriel174
2009-12-27, 01:37
För vilket ändamål?
(Nej, jag kan inte svara på frågan)
Anton Fräs
2009-12-27, 02:08
för vilket ändamål?
+1
Omega-3-ägg, broccoli och majonnäs, chansar jag på.
Fredrik_S
2009-12-27, 10:37
150gram kyckling 100 gram vitt ris 30 gram majonäs och 10 gram olivolja är den optimala måltiden. Drickes med citronvatten komplementeras med omega3 tillskott och lite extra C-vitamin då och då.
Magen mår perfekt, man blir inte trött eller seg. Man kan äta den många gånger om dagen i flera månader utan att tröttna.
Fredrik, det saknas en hel del mineraler och vitaminer i din mat dock. Hoppas du tänker på det.
Fredrik_S
2009-12-27, 10:44
Fredrik, det saknas en hel del mineraler och vitaminer i din mat dock. Hoppas du tänker på det.
Nope de flesta vitaminer och mineraler finns i tillräckliga mängder i riset kycklingen och majonäsen...
beckman88
2009-12-27, 11:11
Vore bättre om du skriver ut vad du tycker att han saknar och kanske lägga till i hans maträtt*popcorn*
Jag tänker på selen, krom, zink, vitamin A, D, E, säkerligen några i B-serien, järn. Plus elektrolyterna.
beckman88
2009-12-27, 11:35
Jag tänker på selen, krom, zink, vitamin A, D, E, säkerligen några i B-serien, järn. Plus elektrolyterna.
Vad kan vi lägga till i Fredriks måltid för att dessa skall förekomma?
Lägga till ägg gör mycket för mikro nutrienter direkt. Även baljväxter är en höjdare, kanske ersätta majonnäsen med en tomat/röda linser-röra där man rört ner olivoljan?
Fredrik_S
2009-12-27, 11:40
Fast det är inte helt sant det heller. Någon med hälsovakten eller liknande får gärna mata in 500 gram kyckling 400 gram ris och 150 gram majonäs(av raps) och se vad som verkligen saknas....
Men vi kan kanske mötas på halva vägen mikaelj
Optimala måltiden om vi slår ihop våra blir
Kyckling ris majonäs omega-3ägg och broccoli....
Fan det låter sjukt gått också.... Det måste jag testa idag!
500 gram kyckling 400 gram ris och 150 gram majonäs
3092 KCAL
131g protein
321g kolhydrater
144g fett
Fiber 21%
Kolestrol 300%
Vitamin A 18%
Vitamin B1 47%
Vitamin B2 55%
Vitamin B3 281%
Vitamin B6 187%
Vitamin B12 105%
Folsyra 57%
Vitamin C 17%
Vitamin D 49%
Vitamin E 354%
Kalcium 19%
Järn 103%
Natrium 42%
Kalium 41%
Fosfor 224%
Magnesium 71%
Zink 147%
Selen 119%
Samtliga vitaminer och mineraler skulle överstiga 100% om man tillförde
60gram morot
30gram solrosfrö
40gram leverpastej
50gram brocolli
500gram mjölk (eller andra mejeriprodukter)
130gram Avokado
Majonäs innehåller ganska lite makronutrientter förutom Vitamin E. Så om man bara byter ut en del av majonäs mot andra fettkällor ur växtrike och lägger till lite sallad så det är lugnt. :)
beckman88
2009-12-27, 13:12
500 gram kyckling 400 gram ris och 150 gram majonäs
3092 KCAL
131g protein
321g kolhydrater
144g fett
Fiber 21%
Kolestrol 300%
Vitamin A 18%
Vitamin B1 47%
Vitamin B2 55%
Vitamin B3 281%
Vitamin B6 187%
Vitamin B12 105%
Folsyra 57%
Vitamin C 17%
Vitamin D 49%
Vitamin E 354%
Kalcium 19%
Järn 103%
Natrium 42%
Kalium 41%
Fosfor 224%
Magnesium 71%
Zink 147%
Selen 119%
Samtliga vitaminer och mineraler skulle överstiga 100% om man tillförde
60gram morot
30gram solrosfrö
40gram leverpastej
50gram brocolli
500gram mjölk (eller andra mejeriprodukter)
130gram Avokado
Majonäs innehåller ganska lite makronutrientter förutom Vitamin E. Så om man bara byter ut en del av majonäs mot andra fettkällor ur växtrike och lägger till lite sallad så det är lugnt. :)
Är alla %= rekommenderat dagligt intag? Isf får man ju dela upp måltiden lite. Inte många som äter 1 gång om dagen runt 4000cal eller? =)
Är alla %= rekommenderat dagligt intag? Isf får man ju dela upp måltiden lite. Inte många som äter 1 gång om dagen runt 4000cal eller? =)
Tror att han har slagit ihop mängderna. Tidigare skrev han att han åt 150 g kycklingfilé osv.
beckman88
2009-12-27, 13:25
Tror att han har slagit ihop mängderna. Tidigare skrev han att han åt 150 g kycklingfilé osv.
aah tack:thumbup: tokig jag är
Fredrik_S
2009-12-27, 13:26
hehe nä det var ungefär ca 4 måltider jag tänkte för :) Iaf för mig
(som några redan svarat på:) )
Fast det är inte helt sant det heller. Någon med hälsovakten eller liknande får gärna mata in 500 gram kyckling 400 gram ris och 150 gram majonäs(av raps) och se vad som verkligen saknas....
Men vi kan kanske mötas på halva vägen mikaelj
Optimala måltiden om vi slår ihop våra blir
Kyckling ris majonäs omega-3ägg och broccoli....
Fan det låter sjukt gått också.... Det måste jag testa idag!
Japp, det var just ägg och t ex broccoli jag tyckte att du borde komplettera med. :-) Sedan funkar det säkerligen finfint!
Hur skulle du tillaga äggen? Äggröra är det bästa alternativet jag kan tänka på som passar in med resten av måltiden.
Eddie Vedder
2009-12-27, 16:12
En omelett på ett par ägg, ost och nötfärs serverad med broccoli. Mer opti och sjukt gott blir det knappast.:)
Omelett med köttfärs i lät intressant. Ska testas!
Japp, det var just ägg och t ex broccoli jag tyckte att du borde komplettera med. :-) Sedan funkar det säkerligen finfint!
Hur skulle du tillaga äggen? Äggröra är det bästa alternativet jag kan tänka på som passar in med resten av måltiden.
Att röra ner äggen i riset precis när det är färdigkokt är en höjdare. Jag kan även tänka mig att kokt ägg skulle passa bra till.
Att röra ner äggen i riset precis när det är färdigkokt är en höjdare. Jag kan även tänka mig att kokt ägg skulle passa bra till.
Hm, jag tänker att ingen delar mina konstiga matvanor, så därför föreslog jag inte det. :-) Håller med, det hade fungerat finfint!
En omelett på ett par ägg, ost och nötfärs serverad med broccoli. Mer opti och sjukt gott blir det knappast.
Mm. Det har varit standardmåltid 1A här.
Det är svårt som fan att fixa alla vitaminer/mineraler över RDI på bara vanlig kost tycker jag, om man sätter sig och räknar lite (sjukt jobbigt) på vad man äter en dag....nej pillren känns tryggt, med dom är man iallafall med största sannolikhet över RDI varje dag :)
Turbonisse
2009-12-27, 16:57
Jag skulle nog påstå raka motsatsen, det är väldigt svårt att inte få i sig tillräckligt om man äter en blandkost
WHITEFOLKS
2009-12-27, 17:01
Vitamin D brukar vara rätt klurigt att komma upp i "rätt mängder" i.
Fredrik_S
2009-12-27, 17:37
Jag skulle tillaga alltihopa så här
2 kg kycklingfileer i ugnen direkt från frys 45-50 minter 200 grader
Detta ger ungefär 12 portioner och räcker då 3 dagar
400 gram ris i riskokaren när riset är slut
Det räcker då för 4 portioner
Steka äggröra på 4-8 antal ägg
Det räcker då för 4 portioner
Jag skulle förvara allt i kylskåpet och inte frysa in något.
Broccolin är jag lite osäker men jag tror jag skulle välja att bara äta det på en av måltiderna och då skulle jag tillaga den ovanför riset i riskokaren så det ångkokas.
Det innebär att ca 2 gnr i veckan måste jag lägga in två kilo kyckling från frysen i ugnen, och ca 1 gng om dagen måste jag koka ris och steka ägg..
När det är dags att äta så mikrar jag kyckling och ris på en tallrik i 2 min och 50 sekunder.
Majonäsen och den tillagade äggröran skulle jag ta direkt från kylskåpet....
Jag skulle nog påstå raka motsatsen, det är väldigt svårt att inte få i sig tillräckligt om man äter en blandkost
Ja det är ju bara att börja räkna och väga....
Per dag sett är det nog väldigt svårt att uppnå nån form av balans, men på längre sikt kanske det blir bättre, men jag tycker då tillskott passar bra för mig iallafall och min kost, så slipper man fundera så mycket på om det är nån enskild liten komponent som saknas i det man äter.
Hur mycket mer ägg behöver man för komplettera en rätt med majonäs med tanke på om man gör den själv använder ägggulor?
Hade jag gjort om Fredriksrätt med mer ägg hade jag kört kinesiskt stekt ris
Vispat ägg med salt och peppar, woka kycklingskivor med broccoli i rapsolja och tillsammand med salladslök och ärtor (för det är gott) och ha sedan i förkokat ris (går bra ha 1 dags gammalt ris) och i med vispade äggen.
Eddie Vedder
2009-12-27, 19:57
Hur mycket mer ägg behöver man för komplettera en rätt med majonäs med tanke på om man gör den själv använder ägggulor?
Hurdå komplettera?
vad behöver du komplettera?
Hurdå komplettera?
vad behöver du komplettera?
Ja, när Fredriks måltid presenterades ansågs det att den behöver kompletteras med ägg och broccoli för göra den optimal. Då var min fråga, med tanke på det finns äggula i majonäsen, hur mycket mer ägg det behövs för göra den mer optimal.
Eddie Vedder
2009-12-27, 20:14
Ja, när Fredriks måltid presenterades ansågs det att den behöver kompletteras med ägg och broccoli för göra den optimal. Då var min fråga, med tanke på det finns äggula i majonäsen, hur mycket mer ägg det behövs för göra den mer optimal.
Det kan man ju såklart inte svara på. Vissa kanske har åsikten att äggula överhuvudtaget inte har något att göra i en hälsosam måltid.
Dessutom nämner du ju inget om hur många äggulor det är tal om i majonnäsen, hur mycket majonnäs du tänker använda, hur energirik du vill att din måltid skall vara, vad mer du eventuellt tänker ha i måltiden etc etc.
Det kan man ju såklart inte svara på. Vissa kanske har åsikten att äggula överhuvudtaget inte har något att göra i en hälsosam måltid.
Dessutom nämner du ju inget om hur många äggulor det är tal om i majonnäsen, hur mycket majonnäs du tänker använda, hur energirik du vill att din måltid skall vara, vad mer du eventuellt tänker ha i måltiden etc etc.
Är rent av intresse detta mer varför man behövde komplettera med mer ägg och inte enbart broccoli.
Utgår från Fredriks måltid och då nämde han:
500 gram kyckling 400 gram ris och 150 gram majonäs (per dag)
Om han skulle göra den mer optimal och hålla på samma energibalans, skulle han då behöva ta bort x gram kyckling, x gram ris och ersätta med x gram broccoli och x gram ägg eller räcker mängden ägg i majonäsen?
Eddie Vedder
2009-12-27, 20:26
skulle han då behöva ta bort x gram kyckling, x gram ris och ersätta med x gram broccoli och x gram ägg eller räcker mängden ägg i majonäsen?
Det tycker i alla fall jag. Men om du håller med beror ju på din uppfattning om vad om är mer eller mindre näringsriktigt.
Och som sagt, oavsett om man skulle kunna säga x antal gulor har du ju inte nämnt något om mängden äggula i majonnäsen och mängden majonnäs.
För egen del ser jag inte ens anledningen till majonnäsen i MIN måltid som jag skulle välja ut (och som jag nämner några poster tillbaka).
tntballe
2009-12-27, 20:36
Ägg kommer ofta upp som en näringsrik del i ett bra matupplägg, vad kan man enklast byta ut den mot(för oss som inte tål ägg)?
räcker mängden ägg i majonäsen?
Kuriosa: det är väldigt lite ägg i majonnäs. I industriellt tillverkad majonnäs används det bara som emulgering, och ibland knappt det, till skillnad från egen majonnäs som är ungefär en gula per dl olja.
Gör allti egen majonäs. Som jag skrev tidigare så använder jag gula i majonäsen =)
Kuriosa: det är väldigt lite ägg i majonnäs. I industriellt tillverkad majonnäs används det bara som emulgering, och ibland knappt det, till skillnad från egen majonnäs som är ungefär en gula per dl olja.
Gör allti egen majonäs. Som jag skrev tidigare så använder jag gula i majonäsen =)
Det är dessutom lätt så fort man testat det en gång eller två :)
Billigt blir det också.
Eddie Vedder
2009-12-28, 08:11
Ägg kommer ofta upp som en näringsrik del i ett bra matupplägg, vad kan man enklast byta ut den mot(för oss som inte tål ägg)?
Äter du fet fisk ett par gånger i veckan, mjölkprodukter med hyfsad regelbundenhet, kött då och då, kanske lite lever någon gång i månaden o.s.v. så är det ju suveräna näringskällor.
Att ägg är så sjukt näringsrikt hindrar inte på långa vägar att koste kan vara suveränt nyttig även utan ägg.
Fredrik_S
2009-12-28, 12:30
Det är dessutom lätt så fort man testat det en gång eller två :)
Billigt blir det också.
Åfan.... det ska jag börja med slängde nyligen 15 använda burkar 500 ml majonäs så jag är en högkonsument av produkten i fråga.
Tips på hur man gör för bra resultat? PM gärna pga OT
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.